• Start
  • Wiadomości
  • Budowa tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska

Budowa tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska

04.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
pasek logotypów fep 21-27 poziomy kolorowy

W dniu 12 czerwca 2025 r. pomiędzy Województwem Pomorskim (reprezentowanym przez Pana Mieczysława Struka - Marszałka Województwa Pomorskiego), a Gminą Miasta Gdańska (reprezentowaną przez Pana Piotra Grzelaka – Zastępcę Prezydenta Miasta Gdańska) została podpisana umowa o dofinansowanie Projektu pn.: „Budowa tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska”.

Informacje ogólne o Projekcie:

Tytuł projektu: Budowa tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska
Beneficjent: Gmina Miasta Gdańska
Umowa o dofinansowanie:

nr FEPM.03.02-IZ.00-0001/25-00 z dnia 12 czerwca 2025 r.

Całkowita wartość Projektu: 112 750 000,00 zł
Koszt kwalifikowalny:
60 000 000,00 zł
Koszt niekwalifikowalny:
52 750 000,00  zł
Maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE:
Poziom dofinansowania:
35 000 000,00 zł
58,33 % wydatków kwalifikowalnych
Okres kwalifikowania wydatków: od 01.01.2021 r. do 31.12.2029 r.
Źródło dofinansowania:
Program:
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
Priorytet:
Działanie:
3. Fundusze europejskie dla mobilnego Pomorza (EFRR)

3.2. Mobilność miejska – ZIT na terenie obszaru metropolitalnego

Instytucja Zarządzająca: Zarząd Województwa Pomorskiego
Okres realizacji rzeczowej projektu: 3.11.2025 - 31.12.2029

Opis Projektu:

Celem głównym projektu pn. „Budowa tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska” jest zapewnienie bezpiecznej, wygodnej i przyjaznej środowisku, zeroemisyjnej mobilności międzydzielnicowej mieszkańcom Gdańska poprzez budowę tras rowerowych o charakterze transportowym.

Projekt obejmuje 5 zadań inwestycyjnych oraz jedno zadanie dotyczące działań promocyjnych.

  1. Rozbudowa ul. Kartuskiej w Gdańsku z budową trasy rowerowej

Budowa trasy rowerowej o długości ok. 3,43 km, która połączy dzielnice Jasień i Kokoszki z dzielnicami Migowo, Siedlce oraz Wzgórze Mickiewicza. Na dwóch odcinkach (odc. I – od skrzyżowania z ul. Źródlaną do skrzyżowania z ul. Jeziorowej; odc. II – od skrzyżowania z ul. Czereśniową do skrzyżowania z ul. Łostowicką) przewidziano pasy rowerowe o nawierzchni bitumicznej, odseparowane od ruchu pojazdów za pomocą oznakowania poziomego i chemoutwardzalnej farby w kolorze czerwonym. W ramach zadania zaplanowano nasadzenia kompensacyjne drzew i krzewów.

  1. Budowa ekostrady wzdłuż ul. Słowackiego – odcinek leśny

Budowa trasy rowerowej o długości ok. 3,4 km (od skrzyżowania z ul. Potokową do skrzyżowaniu z ul. Złota Karczma), łączącej dzielnicę Matarnia z Brętowem. Trasa ma nawierzchnię bitumiczną i obejmuje budowę przejazdu rowerowego na drugą stronę ul. Słowackiego oraz przebudowę zjazdu na stację paliw. Ostateczny przebieg trasy zostanie ustalony na etapie projektowania, zgodnie z wytycznymi dla dróg rowerowych.

  1. Budowa ekostrady w ciągu al. Armii Krajowej – Etap I (Węzeł Groddecka)

Budowa łącznika o długości ok. 0,1 km (od ul. 3 maja do ul. Biskupiej), który skraca czas przejazdu przez Węzeł Groddecka, łącząc istniejącą sieć tras rowerowych z planowaną w ramach odrębnej inwestycji trasą w al. Armii Krajowej - Etap II. Trasa o nawierzchni bitumicznej o szerokości 3 m stanowi element sieci tras rowerowych w centrum Gdańska. Etap II uwzględnia modernizację nawierzchni al. Armii Krajowej z wydzieleniem trasy rowerowej.

  1. Budowa ekostrady w ciągu al. Armii Krajowej – Etap III

Budowa trasy rowerowej o długości ok. 1,24 km (od skrzyżowania z al. gen. Wł. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Łostowicką), która połączy trasę z Etapu II przy ul. Sikorskiego z trasami w ul. Łostowickiej i al. Havla. Trasa na całym odcinku będzie miała nawierzchnię bitumiczną, a w szczególnych miejscach rodzaj nawierzchni może zostać dostosowany do lokalnych potrzeb. Projekt zakłada połączenie dzielnic Ujeścisko i Wzgórze Mickiewicza z Chełmem.

  1. Budowa ekostrady wzdłuż ul. Spacerowej

Budowa trasy rowerowej o długości ok. 4,7 km (od skrzyżowania z ul. Karwieńską do skrzyżowania z ul. Kielnieńską), stanowiącej przedłużenie istniejącej trasy. Realizacja zadania uwzględnia przyszłe plany budowy ul. Nowej Kielnieńskiej. Nawierzchnia na całym odcinku będzie bitumiczna, co zapewni spójność z istniejącą infrastrukturą rowerową.

  1. Działania promocyjne

W ramach zadania zaplanowano przygotowanie i montaż tablic informacyjnych dotyczących projektu (po 2 sztuki dla każdego zadania) oraz organizację eventu promocyjnego przy ul. Spacerowej w formie uroczystego przejazdu rowerowego. Działania obejmują także promocję projektu w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, a także w radiu i Internecie podczas rozpoczęcia i zakończenia każdego z 5 zadań inwestycyjnych. Na zakończenie inwestycji zorganizowana zostanie konferencja prasowa z udziałem mediów i przedstawicieli instytucji zarządzających.

Planowane trasy rowerowe będą uwzględniały potrzeby osób o ograniczonej mobilności poprzez zastosowanie rozwiązań takich jak krawężniki obniżone do poziomu 0 cm, płytki kierunkowe, ławki, łagodne zjazdy/podjazdy oraz bezpieczne włączenia do infrastruktury pieszej i rowerowej.

Zadania inwestycyjne będą realizowane wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą taką jak chodniki, ławki z koszami na śmieci, stojakami rowerowymi, budową/rozbudową monitoringu, budową/przebudową sygnalizacji świetlnej, budową/przebudową oświetlenia, usuwaniem kolizji z istniejącą infrastrukturą naziemną i podziemną. Szczegółowe parametry techniczne tras, rozwiązania zwiększające dostępność infrastruktury dla osób o ograniczonej mobilności oraz elementy infrastruktury towarzyszącej dla odcinków, dla których nie sporządzono jeszcze dokumentacji technicznej, zostaną określone na etapie projektowania. Każde zadanie jest spójne z założeniami projektu i wspiera rozwój oraz poprawia spójność infrastruktury rowerowej w Gdańsku.

W ramach przedsięwzięcia przewiduje się wybudowanie 12,87 km dróg rowerowych, uzupełniających istniejącą sieć tras rowerowych na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Potrzeba realizacji projektu wynika z problemu dominacji indywidualnego transportu samochodowego na terenie miasta i niskiego udziału podróży rowerem. Biorąc pod uwagę wzrastającą liczbę mieszkańców, jak również znaczny wzrost wskaźnika zmotoryzowania, obserwowany w ostatnich latach, działania te należy potraktować jako pilne i konieczne dla osiągnięcia celów wyrażonych w Strategii OMGSS i SUMP.

Grupy docelowe:
Projekt skierowany jest przede wszystkim do mieszkańców miasta Gdańska, którzy na co dzień korzystają z infrastruktury miejskiej. Główne grupy odbiorców to osoby dojeżdżające do pracy, szkół i uczelni, użytkownicy rowerów, hulajnóg oraz innych urządzeń transportu osobistego (UTO), a także mieszkańcy poruszający się pieszo. Ważnym elementem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej i bezpieczeństwa dla tych grup, co stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na rozwój infrastruktury rowerowej i ekologicznej.

Wskaźniki projektu:

  1. Wspierana infrastruktura rowerowa - 12,87 km

Wskaźniki rezultatu:

  1. Roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowe - Wartość bazowa wskaźnika 1 257 992 osób - Wartość docelowa wskaźnika 1 346 430 osób

Gdańsk w Unii Europejskiej – śledź na FB projekty zmieniające miasto! Budowa tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska

#FunduszeUE

Dokąd jedzie rowerowy Gdańsk?

Umowa na inwestycje za 112 mln

_________________________________________________________________________________
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027