
W dniu 12 czerwca 2025 r. pomiędzy Województwem Pomorskim (reprezentowanym przez Pana Mieczysława Struka - Marszałka Województwa Pomorskiego), a Gminą Miasta Gdańska (reprezentowaną przez Pana Piotra Grzelaka – Zastępcę Prezydenta Miasta Gdańska) została podpisana umowa o dofinansowanie Projektu pn.: „Budowa tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska”.
Informacje ogólne o Projekcie:
| Tytuł projektu: | Budowa tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska | |
| Beneficjent: | Gmina Miasta Gdańska | |
| Umowa o dofinansowanie: |
nr FEPM.03.02-IZ.00-0001/25-00 z dnia 12 czerwca 2025 r. |
|
| Całkowita wartość Projektu: | 112 750 000,00 zł | |
| Koszt kwalifikowalny: |
60 000 000,00 zł | |
| Koszt niekwalifikowalny: |
52 750 000,00 zł | |
| Maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE: Poziom dofinansowania: |
35 000 000,00 zł 58,33 % wydatków kwalifikowalnych |
|
| Okres kwalifikowania wydatków: | od 01.01.2021 r. do 31.12.2029 r. | |
| Źródło dofinansowania: Program: |
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 |
|
| Priorytet: Działanie: |
3. Fundusze europejskie dla mobilnego Pomorza (EFRR) 3.2. Mobilność miejska – ZIT na terenie obszaru metropolitalnego |
|
| Instytucja Zarządzająca: | Zarząd Województwa Pomorskiego | |
| Okres realizacji rzeczowej projektu: | 3.11.2025 - 31.12.2029 | |
Opis Projektu:
Celem głównym projektu pn. „Budowa tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska” jest zapewnienie bezpiecznej, wygodnej i przyjaznej środowisku, zeroemisyjnej mobilności międzydzielnicowej mieszkańcom Gdańska poprzez budowę tras rowerowych o charakterze transportowym.
Projekt obejmuje 5 zadań inwestycyjnych oraz jedno zadanie dotyczące działań promocyjnych.
- Rozbudowa ul. Kartuskiej w Gdańsku z budową trasy rowerowej
Budowa trasy rowerowej o długości ok. 3,43 km, która połączy dzielnice Jasień i Kokoszki z dzielnicami Migowo, Siedlce oraz Wzgórze Mickiewicza. Na dwóch odcinkach (odc. I – od skrzyżowania z ul. Źródlaną do skrzyżowania z ul. Jeziorowej; odc. II – od skrzyżowania z ul. Czereśniową do skrzyżowania z ul. Łostowicką) przewidziano pasy rowerowe o nawierzchni bitumicznej, odseparowane od ruchu pojazdów za pomocą oznakowania poziomego i chemoutwardzalnej farby w kolorze czerwonym. W ramach zadania zaplanowano nasadzenia kompensacyjne drzew i krzewów.
- Budowa ekostrady wzdłuż ul. Słowackiego – odcinek leśny
Budowa trasy rowerowej o długości ok. 3,4 km (od skrzyżowania z ul. Potokową do skrzyżowaniu z ul. Złota Karczma), łączącej dzielnicę Matarnia z Brętowem. Trasa ma nawierzchnię bitumiczną i obejmuje budowę przejazdu rowerowego na drugą stronę ul. Słowackiego oraz przebudowę zjazdu na stację paliw. Ostateczny przebieg trasy zostanie ustalony na etapie projektowania, zgodnie z wytycznymi dla dróg rowerowych.
- Budowa ekostrady w ciągu al. Armii Krajowej – Etap I (Węzeł Groddecka)
Budowa łącznika o długości ok. 0,1 km (od ul. 3 maja do ul. Biskupiej), który skraca czas przejazdu przez Węzeł Groddecka, łącząc istniejącą sieć tras rowerowych z planowaną w ramach odrębnej inwestycji trasą w al. Armii Krajowej - Etap II. Trasa o nawierzchni bitumicznej o szerokości 3 m stanowi element sieci tras rowerowych w centrum Gdańska. Etap II uwzględnia modernizację nawierzchni al. Armii Krajowej z wydzieleniem trasy rowerowej.
- Budowa ekostrady w ciągu al. Armii Krajowej – Etap III
Budowa trasy rowerowej o długości ok. 1,24 km (od skrzyżowania z al. gen. Wł. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Łostowicką), która połączy trasę z Etapu II przy ul. Sikorskiego z trasami w ul. Łostowickiej i al. Havla. Trasa na całym odcinku będzie miała nawierzchnię bitumiczną, a w szczególnych miejscach rodzaj nawierzchni może zostać dostosowany do lokalnych potrzeb. Projekt zakłada połączenie dzielnic Ujeścisko i Wzgórze Mickiewicza z Chełmem.
- Budowa ekostrady wzdłuż ul. Spacerowej
Budowa trasy rowerowej o długości ok. 4,7 km (od skrzyżowania z ul. Karwieńską do skrzyżowania z ul. Kielnieńską), stanowiącej przedłużenie istniejącej trasy. Realizacja zadania uwzględnia przyszłe plany budowy ul. Nowej Kielnieńskiej. Nawierzchnia na całym odcinku będzie bitumiczna, co zapewni spójność z istniejącą infrastrukturą rowerową.
- Działania promocyjne
W ramach zadania zaplanowano przygotowanie i montaż tablic informacyjnych dotyczących projektu (po 2 sztuki dla każdego zadania) oraz organizację eventu promocyjnego przy ul. Spacerowej w formie uroczystego przejazdu rowerowego. Działania obejmują także promocję projektu w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, a także w radiu i Internecie podczas rozpoczęcia i zakończenia każdego z 5 zadań inwestycyjnych. Na zakończenie inwestycji zorganizowana zostanie konferencja prasowa z udziałem mediów i przedstawicieli instytucji zarządzających.
Planowane trasy rowerowe będą uwzględniały potrzeby osób o ograniczonej mobilności poprzez zastosowanie rozwiązań takich jak krawężniki obniżone do poziomu 0 cm, płytki kierunkowe, ławki, łagodne zjazdy/podjazdy oraz bezpieczne włączenia do infrastruktury pieszej i rowerowej.
Zadania inwestycyjne będą realizowane wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą taką jak chodniki, ławki z koszami na śmieci, stojakami rowerowymi, budową/rozbudową monitoringu, budową/przebudową sygnalizacji świetlnej, budową/przebudową oświetlenia, usuwaniem kolizji z istniejącą infrastrukturą naziemną i podziemną. Szczegółowe parametry techniczne tras, rozwiązania zwiększające dostępność infrastruktury dla osób o ograniczonej mobilności oraz elementy infrastruktury towarzyszącej dla odcinków, dla których nie sporządzono jeszcze dokumentacji technicznej, zostaną określone na etapie projektowania. Każde zadanie jest spójne z założeniami projektu i wspiera rozwój oraz poprawia spójność infrastruktury rowerowej w Gdańsku.
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się wybudowanie 12,87 km dróg rowerowych, uzupełniających istniejącą sieć tras rowerowych na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Potrzeba realizacji projektu wynika z problemu dominacji indywidualnego transportu samochodowego na terenie miasta i niskiego udziału podróży rowerem. Biorąc pod uwagę wzrastającą liczbę mieszkańców, jak również znaczny wzrost wskaźnika zmotoryzowania, obserwowany w ostatnich latach, działania te należy potraktować jako pilne i konieczne dla osiągnięcia celów wyrażonych w Strategii OMGSS i SUMP.
Grupy docelowe:
Projekt skierowany jest przede wszystkim do mieszkańców miasta Gdańska, którzy na co dzień korzystają z infrastruktury miejskiej. Główne grupy odbiorców to osoby dojeżdżające do pracy, szkół i uczelni, użytkownicy rowerów, hulajnóg oraz innych urządzeń transportu osobistego (UTO), a także mieszkańcy poruszający się pieszo. Ważnym elementem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej i bezpieczeństwa dla tych grup, co stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na rozwój infrastruktury rowerowej i ekologicznej.
Wskaźniki projektu:
- Wspierana infrastruktura rowerowa - 12,87 km
Wskaźniki rezultatu:
- Roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowe - Wartość bazowa wskaźnika 1 257 992 osób - Wartość docelowa wskaźnika 1 346 430 osób
Gdańsk w Unii Europejskiej – śledź na FB projekty zmieniające miasto! Budowa tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska
Umowa na inwestycje za 112 mln
_________________________________________________________________________________
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027