Pytania i odpowiedzi

Część decyzji administracyjnych (ZRID) została już wydana, dla innych trwają postępowania. Miasto ogłosiło przetarg na budowę w formule dwuetapowej – dzięki temu część prac przygotowawczych może się toczyć równolegle z ostatnimi formalnościami. Start budowy planowany jest na początek 2026 r.

Tak. Jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie unijne, Rada Miasta Gdańska zabezpieczyła środki własne na ten cel. Gdańsk traktuje tę inwestycję priorytetowo.

Wniosek o dofinansowanie został złożony w czerwcu 2024 roku i przeszedł już ocenę formalną oraz merytoryczną. Mamy już przyznane dofinansowanie – ponad 259 mln zł z programu FEnIKS (Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko), co stanowi ponad 32% wartości całej inwestycji. W połowie lipca 2025 w Warszawie nastąpi oficjalne podpisanie dokumentów.

Budowa ma ruszyć w 2026 roku i potrwa około 3 lat. Następnie planowane są testy, odbiory i uruchomienie linii.

Tak. Wykonawca będzie zobowiązany do posiadania ubezpieczenia, z którego w razie szkód zostaną wypłacone odszkodowania. Miasto rozważa też dodatkowe ubezpieczenie inwestycji. Planowany jest zespół ekspertów, który będzie monitorował ewentualne uwagi mieszkańców.

Z doświadczeń z innych dzielnic Gdańska wynika, że bliskość linii tramwajowej zazwyczaj zwiększa wartość nieruchomości. Dzięki lepszej komunikacji okolica zyskuje na atrakcyjności.

Zastosowane zostaną nowoczesne technologie tłumienia hałasu: tzw. „ciche torowisko”, specjalne podkłady wibroizolacyjne i ciche tramwaje. To standard w nowych inwestycjach tramwajowych w Gdańsku.

Zaplanowano 7 przystanków tramwajowych. Przystanki rozmieszczono tak, by dobrze obsługiwały osiedla, szkoły, uczelnie i placówki medyczne.

Na nowej trasie będą kursować długie, nowoczesne tramwaje (ok. 45–47 m), z dużą liczbą miejsc siedzących. Zakładana częstotliwość – co 5 minut w godzinach szczytu. Główna linia to Ujeścisko – Migowo – Wrzeszcz.

Nie przewiduje się likwidacji. Jednak naturalnie część pasażerów wybierze tramwaj – szybszy i punktualny. Może to dotyczyć np. linii 115 i 127.

Zaprojektowano nowoczesną sieć kanalizacji deszczowej oraz zbiornik retencyjny Wileńska II. Ma on pomieścić ponad 22 tys. m³ wody. Dzięki temu ryzyko podtopień w okolicy będzie znacząco zmniejszone.

Wybór trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie był przypadkowy. Przeanalizowano różne możliwości – brano pod uwagę m.in. wpływ na środowisko, wygodę mieszkańców, koszty budowy, poziom hałasu i bezpieczeństwo. Trasa przez Do Studzienki okazała się trudniejsza technicznie, bardziej kolizyjna i bardziej ingerująca w otoczenie. Wariant przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego pozwala lepiej wpasować tramwaj w układ ulic, a jednocześnie ogranicza rozbiórki i inne uciążliwości. Dodatkowo umożliwia lepsze powiązanie nowej linii z istniejącą siecią tramwajową.

Decyzja o wyborze trasy została już podjęta. Dla wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uzyskano tzw. decyzję środowiskową, a dokumentacja projektowa jest już zaawansowana. Powrót do innej trasy oznaczałby konieczność rozpoczęcia całego procesu od nowa, co opóźniłoby inwestycję o kilka lat.

Konsultacje społeczne odbywały się zgodnie z przepisami. Mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi na różnych etapach – zarówno podczas procedury środowiskowej, jak i przy opracowywaniu dokumentacji projektowej. Organizowane były również spotkania informacyjne. Informacje o spotkaniach i możliwości składania uwag były publicznie dostępne.

Miasto prowadzi dialog z mieszkańcami, ale zgodnie z przepisami prawa i opierając się na rzetelnych danych.

Tak. Jesienią planowane są spotkania informacyjne, głownie z myślą o mieszkańcach dzielnic objętych inwestycją: Jasienia, Moreny i Wrzeszcza. Będzie to okazja, by dowiedzieć się więcej i zadać pytania przedstawicielom miasta oraz projektantom.