Pomiary wykonane zostaną dwukrotnie: po raz pierwszy w dniach 21-22 lipca (wtorek-środa), po raz drugi – we wrześniu. Wykonywać je będą specjaliści z Politechniki Gdańskiej.
- Podczas wcześniejszych rozmów z PKP uzgodniliśmy, że uzyskane podczas badań wyniki pozwolą podjąć decyzję, czy i jakiego rodzaju bezkolizyjny przejazd na Oruni jest potrzebny – mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz - Po analizie badań, ich wyniki przekazane zostaną PKP oraz Radzie Dzielnicy Orunia – dodaje prezydent.
Niezależnie od badań ruchu na przejazdach kolejowych Miasto Gdańsk jeszcze w lipcu ogłosi postępowanie na wykonanie studium możliwości budowy trzech wariantów bezkolizyjnego przejazdu na Oruni. Chodzi o wariant budowy Czerwonego Mostu w ujęciu etapowym, tunelu bądź wiaduktu na wysokości Placu Oruńskiego i powiązania na wysokości ul. Bocznej. Poziom projektowania inżynierskiego pozwoli rozwiązać kwestie techniczne poszczególnych wariantów, by dokładniej oszacować koszty inwestycji i porównać z efektami, które da się osiągnąć.
Pozyskanie tych dokumentów będzie także krokiem w gromadzeniu dokumentacji pozwalającej Miastu na sfinansowanie inwestycji przy wykorzystaniu środków zewnętrznych. - Chodzi o znalezienie takiego rozwiązania, które pozwoliłoby sięgnąć po pieniądze centralne. Kolej, z którą już rozmawialiśmy jest na to otwarta i przychylna – podkreśla Wiesław Bielawski zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej. - Decyzje będą w tej sprawie podejmowane na szczeblu krajowym. Miasto wyłoży środki na wkład własny, a drugą cześć dokładałaby kolej.
Studium pozwalające udzielić pytania na te odpowiedzi ma powstać w ciągu roku.