
![]() Tunel, jeszcze w czasie ostatnich prac wykończeniowych, na początku 2016 r. Jerzy Pinkas/ gdansk.pl |
Unikalny, wyjątkowy, pierwszy taki w Polsce! Tunel drogowy - dwie rury - drążony pod rzeką, w mokrym podłożu. Szerszy niż warszawskie metro.
Przypomnijmy sobie kalendarium: maszyna do drążenia tunleu, typu TBM, nazwana pieszczotliwie Damroką, została przywieziona w częściach ze Schwanau w Niemczech, do Gdańska, w październiku 2012 roku.
Operacja scalania maszyny na placu budowy rozpoczęła się w styczniu 2013 r. Od marca do listopada 2013 trwały prace ziemne związane z wykonaniem obudowy wykopu oraz wykonaniem komory startowej. Maj - listopad 2013 to drążenie pierwszej rury tunelu. Marzec - czerwiec 2014: drążenie drugiej rury. Później wykonywanie siedmiu przejść poprzecznych między rurami. Te są konieczne w razie zagrożenia, ewakuacji. Prace wyposażeniowe i instalacyjne wewnątrz tunelu trwały od lipca 2015 do kwietnia 2016. Później odbiory i pozwolenia na użytkowanie. Uruchomienie centrum dowodzenia, próby p-poż. I wreszcie dzień otwarty, już jutro, w sobotę 23 kwietnia 2016.
A jak przedstawia się tunel w liczbach?
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 t stali i 25 000 m sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli,
opr. sł