Klub Żak i Jazz Jantar w Tygodniku Powszechnym. “Czym jest jazz? Staramy się łamać stereotypy”

W Tygodniku Powszechnym, jedynym tygodniku opinii w Polsce, którego nakład wzrósł w pierwszej połowie 2017 roku, dodatek specjalny “Muzyka w Tygodniku” poświęcono Festiwalowi Jazz Jantar, który organizuje gdański Klub Żak. O tegorocznej edycji festiwalu, który przypada na 60. rocznicę powstania Klubu opowiadają w gazecie: jego dyrektor Magdalena Renk-Grabowska oraz kuratorzy festiwalu: Jakub Knera i Jarosław Kowal.

Klub Żak i Jazz Jantar w Tygodniku Powszechnym. “Czym jest jazz? Staramy się łamać stereotypy”
A
A
data publikacji: 12 września 2017 r.

Theo Croket
Theo Croket
Mark Ressang

“Jazz Jantar to nie tylko szerokie okno na muzyczny zachód. Gdański Klub Żak, którego historia sięga 1957 roku, jest jedną z najlepszych wizytówek zasłużonej dla polskiej muzyki sceny jazzowej. Swoje autorskie cykle realizowali tu Mikołaj Trzaska, Maciej Sikała i Maciej Grzywacz. Tu swoje premiery miały projekty specjalne m.in. wibrafonisty Dominika Bukowskiego, kontrabasisty Piotra Lemańczyka czy pianisty Sławka Jaskułke” - przypomina w tekście wstępnym “Wyczuwanie pulsu“, w Tygodniku Powszechnym, Kajetan Prochyra i podkreśla że w Klubie Żak równie ważni są ci, którzy stoją na scenie, jak i ci - przed nią, bo przez lata festiwal wychował sobie niezwykłą publiczność. Prawie każdy koncert wypełnia się do ostatniego miejsca, chociaż na festiwalu nie obowiązuje magia gwiazd: “Wprost przeciwnie: bywalcy przychodzą tu, by usłyszeć coś, czego inni jeszcze nie słyszeli, przeżyć coś, czego innym nie było dotąd dane doświadczyć”.

Nowojorski kwartet Battle Trance stanowi czterech saksofonistów tenorowych
Nowojorski kwartet Battle Trance stanowi czterech saksofonistów tenorowych
Sarahh Paulson

Magdalena Renk-Grabowska, dyrektorka Klubu Żak, przypomina w wywiadzie "Jazz, czyli wszystko" długą, i jak mówi, dramatyczną historię klubu, który omal nie został zlikwidowany, gdy jego siedziba była jeszcze na Wałach Jagiellońskich: “Uratowała nas przeprowadzka do Wrzeszcza. Zmieniliśmy wtedy status - definitywnie przestaliśmy być klubem studenckim i staliśmy się instytucją miejską”.

Dziś Żak, choć 60 - letni, jest młody duchem, proponuje wyspecjalizowaną i wyrazistą ofertę kulturalną, w której dominują: jazz, elektronika, ambitny pop i muzyka awangardowa, taniec współczesny i edukację dobrym kinem, m. in. organizowane są tu warsztaty Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

James Brandon Lewis
James Brandon Lewis
Ingrid Hertfelder

A Festiwal Jazz Jantar?

Jarosław Kowal: “Przyjeżdżają do nas muzycy, którzy na świecie zapełniają sale koncertowe na kilka tysięcy osób, a tutaj grają dla dwustu, trzystu fanów.”

Magdalena Renk-Grabowska: “Gdy zdarzają się takie fantastyczne koncerty, jak ostatnio Christiana Scotta, to wszystko [od red. problemy] przestaje być ważne.”



W zestawieniu magazynu “Jazz Forum” od trzech lat gdański festiwal jest na trzecim miejscu po takich gigantach jak Jazz nad Odrą czy Bielska Zadymka Jazzowa. I choć jest robiony za niewielkie pieniądze i nie opiera się na wielkich nazwiskach, muzycy chcą tu wracać, a publiczność kupuje karnety w ciemno - podkreślają organizatorzy.

Magdalena Renk-Grabowska: “U nas wszystko się dzieje na bardzo małej przestrzeni, dlatego kontakt z muzykami jest inny. Po koncercie wychodzą do publiczności, rozmawiają, piją piwo... U nas nie ma strefy VIP.”

Rozmówcy zaznaczają też, że w ostatnich latach jazz się zmienił, jest pojemny i ma różne oblicza, a dobór artystów na Festiwal jest wypadkową ich gustów muzycznych. Nie dziwi więc, że tę edycję rozpocznie koncert zespołu Ex Eye - mieszanka improwizacji i metalu, jak sami mówią o sobie: - post - wszystkiego (29 października 2017).

“A jak zachęcić do słuchania jazzu, który jednak wymaga pewnych kompetencji” - pyta Michał Sowiński, autor wywiadu?

Jakub Knera: “Najlepiej chodzić na koncerty!... Przy odrobinie otwartości bardzo łatwo zarazić się tą muzyką… nie zawsze należy zaczynać od klasyki... gdy zacznie się od współczesnych zespołów, szybko się na nią trafi, bo wiele jazzowych i okołojazzowych składów odwołuje się do tradycji.”

Magdalena Renk-Grabowska: “Można jeszcze spróbować kluczem emocjonalnym. Np. w okolicach świąt puszczam moim znajomym mało osłuchanym w jazzie Ellę Fitzgerald.”

Makaya Mccraven
Makaya Mccraven
Mat. prasowe

Na jakich artystów i jakie zaskoczenia czekają sami organizatorzy Festiwalu Jazz Jantar w tym roku?

Jakub Knera poleca Steve’a Lehmana, Ex Eye, Amirthę Kidambi, którą porównuje się do Alice Coltraine i saksofonistów Battle Trance. W tym roku krajem, którego muzykę będziemy poznawać będzie Portugalia. Magdalena Renk zaś “trzyma kciuki za młodych muzyków z Trójmiasta”. Takich jak Piotr Chęcki.

BILETY

1 dniowe karnety na koncerty 29.10, 3.11, 6.11, 11.11, 12.11.2017: 60 zł / 50 zł – zniżka* na Kartę do Kultury / 40 zł – ulgowe*

1 dniowe karnety na koncerty 4.11, 5.11.2017: 80 zł / 70 zł – zniżka* na Kartę do Kultury / 50 zł – ulgowe*

1 dniowe karnety na koncerty 8.11, 9.11.2017: 90 zł / 75 zł – zniżka* na Kartę do Kultury / 55 zł – ulgowe*

1 dniowe karnety na koncerty 10.11.2017: 100 zł / 80 zł – zniżka* na Kartę do Kultury / 60 zł – ulgowe*

1 dniowe karnety zniżkowe* na Kartę Dużej Rodziny: 25 zł

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)

Sprzedaż biletów bez zniżek: http://tickets.klubzak.com.pl/



PROGRAM 20. FESTIWALU JAZZ JANTAR

Klub Żak, 29 października do 12 listopada 2017

29.10.2017 / G.20.00

EX EYE / Stetson, Fox, Ismaily, Summerfield // Avant Days // pierwszy raz w Polsce

Colin Stetson - saxophones / Toby Summerfield - guitar / Shahzad Ismaily - guitar, bass, electronics / Greg Fox - drums

3.11.2017 / G.20.00

JASKUŁKE SEXTET // KOMEDA RECOMPOSED // Trójmiejska Scena Jazzowa

Sławek Jaskułke – piano / Piotr Chęcki – saxophone / Michał Ciesielski – tenor sax / Emil Miszk – trumpet / Piotr Kułakowski – double bass / Roman Ślefarski - drums

AMIRTHA KIDAMBI ELDER ONES // New America // pierwszy raz w Polsce

Amirtha Kidambi - vocals, harmonium, compositions / Matt Nelson - soprano saxophone / Nick Dunston - bass / Max Jaffe – drums

4.11.2017 / G.20.00

DINOSAUR / TOGETHER, AS ONE // All That Jazz // pierwszy raz w Polsce

Laura Jurd – trumpet, synth / Elliot Galvin – keyboard, synth / Conor Chaplin – electric bass / Corrie Dick - drums

HEROES ARE GANG LEADERS // All That Jazz // pierwszy raz w Polsce

Thomas Sayers Ellis - spoken word / Randall Horton - spoken word / Crystal Good - spoken word / Janice Lowe - vocals and keyboards / Margaret Morris - vocalist / Ryan Frazier – trumpet / James Brandon Lewis - tenor sax / Devin Brahja Waldman - alto sax & synthesizer / Luke Stewart - electric bass / Warren Trae Crudup III – drums

5.11.2017 / G.20.00

BLACK BOMBAIM & PETER BRÖTZMANN // Portugal.NOW // pierwszy raz w Polsce

Tojo Rodrigues – bass / Paulo Gonçalves – drums / Ricardo Miranda – electric guitar / Peter Brötzmann – saxophone

STEVE LEHMAN & SÉLÉBÉYONE // Avant Days // pierwszy raz w Polsce

Steve Lehman – alto sax, electronics / Hprizm – spoken work (english) / Gastom Bandimic – spoken word (wolof) / Maciek Lasserre – alto sax / Carlos Homs – keyboard / Drew Gress – double bass / Jacob Richards – drums

6.11.2017 / G.20.00

PIMPONO ENSEMBLE / HOPE LOVE PEACE FAITH // Polska Scena Jazzowa

Jonas Due Steffensen – trumpet / Maciej Kądziela – saxophones / Jędrzej Łagodziński – saxophones / Rasmus Kjærgård Lund – tube / Emil Palme – guitar / Franciszek Pospieszalski – double bass / Tomo Jacobson – double bass / Szymon Pimpon Gąsiorek - drums

THEO CROKER QUINTET // All That Jazz

Theo Croker – trumpet / Anthony Ware – Sax / Eric Wheeler – Bass / Michael King – Keys /

Jonathan Barber - Drums

8.11.2017 / G.20.00

MAKAYA MCCRAVEN / IN THE MOMENT // New America

Marquis Hill - trumpet / Junius Paul - bass / Makaya McCraven - drums / Joel Ross – vibraphone / Matt Gold - guitar

MEDESKI’S MAD SKILLET // All That Jazz

John Medeski - piano, organ / Will Bernard – guitar / Kirk Joseph – sousaphone / Terence Higgins – drums

9.11.2017 / G.20.00

MIGUEL ZENÓN QUARTET // All That Jazz

Miguel Zenon - alto sax / Luis Perdomo – piano / Hans Glawischnig – bass / Henry Cole – drums

AMBROSE AKINMUSIRE QUARTET / A RIFT IN DECORUM // All That Jazz

Ambrose Akinmusire – trumpet / Sam Harris – piano / Harish Raghavan – bass / Justin Brown - drums

10.11.2017 / G.20.00

CHRYSTE PANIE / CHRYSTE PANIE // Młoda Scena Jazzowa

Michał Małota - saxophone / Aleksander Żurowski - synths / Michał Stawarz - baraban / Wojtek Kurek – drums

GET THE BLESSING / nowa płyta // All That Jazz // premiera

Jake McMurchie – saxophone / Pete Judge – trumpet / Jim Barr – bass / Clive Deamer – drums

JOE LOVANO CLASSIC QUARTET // All That Jazz

Joe Lovano – saxophone / Lawrence Fields – piano / Peter Slavov – double bass / Lamy Istrefi – drums

11.11.2017 / G.20.00

IMMORTAL ONION / OCELOT TO SALVATION // Młoda Scena Jazzowa // premiera

Ziemowit Klimek - double bass, electric bass / Tomir Śpiołek - piano / electric piano / Wojtek Warmijak – drums

RED TRIO FEAT. AXEL DÖRNER & MATTIAS STAHL // Portugal.NOW // projekt specjalny dla Festiwalu Jazz Jantar

Hernani Faustino – bass / Gabriel Ferrandini – drums / Rodrigo Pinheiro – piano / Axel Dörner – trumpet / Mattias Stahl – vibraphone

ATOM STRING QUARTET / SEIFERT // Polska Scena Jazzowa

Dawid Lubowicz – violin / Mateusz Smoczyński – violin / Michał Zaborski – viola /

Krzysztof Lenczowski – cello

12.11.2017 / G.20.00

BATTLE TRANCE / BLADE OF LOVE // New America // pierwszy raz w Polsce

Travis Laplante - tenor saxophone / Patrick Breiner - tenor saxophone / Matt Nelson - tenor saxophone / Jeremy Viner - tenor saxophone

SUSANA SANTOS SILVA LIFE AND OTHER TRANSIENT STORMS // Portugal.NOW // polska premiera

Susana Santos Silva - trumpet, flugel / Lotte Anker - tenor, sopran saxophone / Sten Sandell - piano / Torbjörn Zetterberg - double bass / Jon Fält – drums

Anna Umięcka (0)
www.gdansk.pl
wcześniejsza wiadomość
O populizmie, wolności i... 500+. Panel komentatorów na 2. Gdańskim Tygodniu Demokracji [SKRÓT WIDEO]
późniejsza wiadomość
Czapki z Gdańska pojadą do obozu uchodźców. Zrobiła je em…