Gdańszczanie mają najtańsze bilety miesięczne w Polsce! Sprawdź, dlaczego

Porównanie cen biletów miesięcznych komunikacji miejskiej ze średnimi zarobkami w 18 miastach wojewódzkich pokazuje, że w Gdańsku bilet miesięczny jest najtańszy w Polsce! Tak wynika z zestawienia przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Gdańszczanie mają najtańsze bilety miesięczne w Polsce! Sprawdź, dlaczego
A
A
data publikacji: 04 maja 2017 r.

Nowe biletomaty na gdańskich przystankach. A w nich najtańsze bilety w relacji do średnich zarobków w województwie
Nowe biletomaty na gdańskich przystankach. A w nich najtańsze bilety w relacji do średnich zarobków w województwie
Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Jak napisała Gazeta Wyborcza Trójmiasto Gdańsk ma najtańsze bilety miesięczne spośród 18 miast wojewódzkich, biorąc pod uwagę realną siłę nabywczą. Z drugiej strony bilety jednorazowe należą w naszym mieście do najdroższych w kraju. - To zgodne z naszą polityką. Chcemy wiązać mieszkańców z komunikacją na dłużej - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

“Wyborcza” przytacza raport „Ceny biletów w transporcie publicznym”, przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR i portal Transport-publiczny.pl. Eksperci przyjrzeli się cenom za przejazd komunikacją miejską w 18 miastach wojewódzkich. Przystępność transportu zbiorowego sprawdzili, badając, jaki procent średniego miesięcznego wynagrodzenia w danym województwie trzeba wydać na bilet miesięczny.


Tak mierzona cena biletu miesięcznego jest w Gdańsku najniższa w Polsce! Stanowi bowiem 2,04 proc. średniego wynagrodzenia. Tuż za Gdańskiem plasuje się Warszawa (gdzie średnie zarobki są naturalnie najwyższe), dalej Białystok (tu bilet miesięczny kosztuje 80 zł, jego cena jest więc najniższa w kraju). Najdrożej jest w Poznaniu (2,89 proc.), Aglomeracji Śląskiej (2,83 proc.) oraz Szczecinie (2,47 proc.)

O ile bilet miesięczny w Gdańsku jest tani, to już cena biletu jednorazowego – podobnie jak w Warszawie, Lublinie i Aglomeracji Śląskiej – należy do najwyższych w kraju.

Wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak: - Tendencja, którą wskazał raport, jest zgodna z naszą polityką. Chcemy wiązać mieszkańców z komunikacją na dłużej. Zależy nam na jak największej liczbie stałych pasażerów i najtańszych biletach okresowych. Korzystanie z komunikacji miejskiej od czasu do czasu musi być odpowiednio droższe, aby zachęcało do częstszych podróży.

“Wyborcza” podaje też, że z roku na rok posiadaczy biletów okresowych w Gdańsku przebywa. W 2015 roku sprzedano 24 mln papierowych biletów i 844,7 tys. sztuk biletów okresowych. W 2016 r. było to adekwatnie 23,3 mln i 851,3 tys.

oprac. SŁ (0)
www.gdansk.pl
oprac. SŁ (0)
www.gdansk.pl