Gdańska rewolucja autobusowa. UWAGA!

Pasażerowie ośmiu linii autobusowych muszą sprawdzić, jak od poniedziałku 24 sierpnia zmieni się rozkład jazdy na trasach z których korzystają. Ma to związek z uruchomieniem w najbliższym czasie nowej linii tramwajowej na Piecki-Migowo.
23.08.2015
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Gdańska rewolucja autobusowa


Zmiany dotyczą linii autobusowych: 124, 127, 129, 158, 162, 188, 213262. Dla wielu pasażerów jadących do śródmieścia oznaczają one konieczność podróżowania z przesiadką.

- Nikt nie lubi zmian, zdajemy sobie z tego sprawę, ale zachęcam do cierpliwości i przeanalizowania ich pod kątem wyboru najlepszego wariantu podróży - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. – Spodziewaliśmy się, że niektórzy pasażerowie mogą być niezadowoleni, bo nie będą mogli korzystać z bezpośrednich połączeń do śródmieścia, będą musieli się przesiąść na tramwaj. Po to jednak wybudowana została nowa linia tramwajowa i węzeł przesiadkowy na Siedlcach. Już wcześniej wielokrotnie podkreślaliśmy, że autobusy w sieci ZTM w Gdańsku częściej będą pełnić funkcję dowozową do pętli tramwajowej czy do Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, która też wkrótce zacznie kursować.

Zygmunt Gołąb podkreśla, że właśnie tak się dzieje już od wielu lat w przypadku  Dworca Głównego i innych dworców kolejowych w Gdańsku. W 2012 r. w związku z uruchomieniem linii tramwajowej na Łostowice Świętokrzyską wielu mieszkańców również miało obawy związane z przesiadką z autobusu na tramwaj.

- Dziś wszyscy korzystają z zastosowanych wtedy rozwiązań, a rosnąca liczba pasażerów dowodzi, że przyjęte rozwiązania komunikacyjne sprawdziły się i zdają egzamin - uważa rzecznik gdańskiego ZTM. -  Żyjemy we wspaniałym mieście, które się dynamicznie rozwija, a to wiąże się ze zmianami. Jest więc oczywiste, że zupełnie nowe połączenia tramwajowe na Piecki Migowo muszą spowodować korektę funkcjonowania komunikacji autobusowej w mieście.

Twoja linia po korekcie

Zmiany w ruchu autobusów będą wyglądały następująco:

Linia 124: będzie funkcjonować co 20 minut przez cały dzień powszedni i co 30 minut w godzinach wieczornych.

Linia 127: w godzinach poza szczytem przewozowym ma jeździć co 20 minut. Jest to konieczne ze względu na koordynację z liniami 124, 162 i 262. Obecnie autobusy linii 127 podjeżdżają w godzinach międzyszczytowych - a więc w czasie mniejszego zapotrzebowania - na przystanki co kwadrans. On nowego tygodnia każdorazowo spędzimy na przystanku o 5 min dłużej.

Linia 129: będzie funkcjonować tylko podczas porannego i popołudniowego szczytu przewozowego. Linia ta ma mieć przy tym wydłużoną trasę do pętli tymczasowej „Jasieńska”. Według ZTM, dla nowo rozwijających się osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej jest to zdecydowana poprawa oferty przewozowej, gdyż dotychczas mieszkańcy korzystali jedynie z linii 127 aby dojechać do Wrzeszcza. Teraz będą mogli korzystać dodatkowo z linii 129.

W nieodległej przyszłości autobusy 129 będą jeździć do przystanku „Jasień PKM”.

Linia 158: będzie częściej funkcjonować w godzinach szczytu popołudniowego. Zamiast co 30 minut ma być co 15 minut. W przyszłości trasa tej linii zostanie wydłużona przez tunel pod Martwą Wisłą w kierunku Stogów.

Linia 162: częstsze kursy w dni powszednie, poza godzinami szczytu - co 20 minut, zamiast dotychczasowego wariantu co 30 min.

Linia 188: będzie kursowała rzadziej w godzinach szczytu popołudniowego ze względu na zmniejszenie liczby pasażerów na tej trasie. Po południu w obecnym rozkładzie znajduje się tylko siedem kursów tej linii (autobusy jeżdżą średnio co 30 min). Od poniedziałku zniknie połowa z nich (kursy o 13:54, 14:54 i 15:54 z Nowego Portu Szańca Zachodniego). Z przystanku Zaspa SKM odjedzie za to jeden dodatkowy autobus o godz. 13:44. Z uwagi na zwiększenie częstotliwości kursów linii 158 w godzinach szczytu popołudniowego, mieszkańcy okolic al. Jana Pawła II zyskają częstsze niż dotychczas połączenie z Wrzeszczem (linia 188 funkcjonuje na krótszej trasie i “nie dociera” do Wrzeszcza).

Linia 213: Na wniosek mieszkańców na późniejszą godzinę przełożony zostaje ostatni kurs z pętli Łostowice Świętokrzyska w kierunku Olimpijskiej - z godz. 22:39 na godz. 22:53.

Linia 262: podobnie jak „162” - częstsze kursy w dni powszednie, poza godzinami szczytu - co 20 minut, zamiast dotychczasowego wariantu co 30 min.


Powiedz, jeśli można lepiej

Według Zygmunta Gołąba zmiany opracowano na podstawie regularnie przeprowadzanych badań marketingowych i precyzyjnych analiz. Uwzględniono trzy czynniki:

1. Dostosowanie potrzeb komunikacyjnych do uruchomienia tramwajów do Piecek Migowa, ale także bliskiego otwarcia PKM,

2. Wzrost liczby pasażerów w związku z rozpoczęciem ruchu szkolnego - szczególnie dotyczy to przystanków z których korzystają uczniowie.

3. Dostosowanie oferty do rzeczywistych potrzeb. Zależnie od konkretnych przypadków zastosowano korektę liczby kursów lub zamianę pojazdu na mniejszy/większy.

- Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku przywrócił zaufanie do komunikacji miejskiej, udowadniając, że to jest atrakcyjny i coraz częściej szybszy oraz tańszy sposób podróżowania po mieście - dodaje Gołąb. – Wszystko, co robimy i zmieniamy, dzieje się z myślą o pasażerach, o ich wygodzie i komforcie podróży. Nasi pracownicy nie układają rozkładów zza biurek – oni codziennie poruszają się komunikacją miejską.

Rzecznik podkreśla, że ZTM liczy się z sugestiami pasażerów, którzy mają dobry pomysł na polepszenie funkcjonowania komunikacji miejskiej. Najlepszym przykładem jest choćby to, że jedna z poniedziałkowych zmian wejdzie w życie właśnie na wniosek mieszkańców. Jest to przypadek linii 213 z węzła integracyjnego Łostowice Świętokrzyska w kierunku Olimpijskiej. Zastosowana tam zmiana ostatniego kursu - z godz. 22:39 na godz. 22:53 - jest efektem współpracy z pasażerami. Dzięki tej korekcie umożliwiona zostanie sprawna przesiadka z tramwaju linii 2, który dojeżdża do pętli o godz. 22:49.

TV

Mevo się kręci!