Akcja przygotowana na Dzień Wagarowicza to kolejny element kampanii, której celem jest uświadomienie młodzieży zagrożeń wynikających z uzależnienia od różnych substancji, pokazanie negatywnych skutków korzystania z używek oraz promocja zdrowego stylu życia. W ramach jej lokalnej, gdańskiej odsłony, trzy projekty naklejek zostały rozklejone przez uczniów gdańskich szkół na urządzeniach sportowych na terenie miejskich siłowni w organizację tej nietypowej formy obchodów pierwszego dnia wiosny organizowaną przez Głównego Inspektoratu Sanitarnego włączył się Urząd Miejski w Gdańsku.
- Jako Wydział Rozwoju Społecznego zajmujemy się sprawami związanymi z edukacją, ale także realizujemy programy społeczne, sportowe, zdrowotne i profilaktyczne. Z chęcią włączyliśmy się więc kampanię „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość” – mówi Izabela Chorzelska, zastępca dyrektora WRS. – Wierzymy, że zamieszczenie materiałów na terenie siłowni miejskich pozwoli dotrzeć do dużej liczby młodych ludzi, którzy nie tylko przychodzą tam, żeby ćwiczyć, ale także traktują je jako miejsce spotkań na świeżym powietrzu ze znajomymi – dodaje.
Chociaż naklejki mają lekki i młodzieżowy charakter, kampania dotyka bardzo istotnego problemu – jak wynika z przeprowadzonych w styczniu 2017 roku badań 90% polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie paliło przynajmniej raz w swoim życiu papierosy, a co trzeci marihuanę i substancje podobne . Jednocześnie co drugi nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprezy.
- W przypadku młodych ludzi pokazanie negatywnych konsekwencji zdrowotnych korzystania z używek jest niewystarczające. Postanowiliśmy więc przekonać nastolatków, że używki mogą być nie tylko groźne, ale także wpłynąć niekorzystnie na ich wizerunek w grupie rówieśniczej. W tym celu powstało m.in. 10 spotów wideo pokazujących, jak rzeczywistość bezwzględnie weryfikuje oczekiwania bohaterów wobec zażywanych substancji – mówi Marcin Bombrych, Dyrektor Generalny Głównego Inspektoratu Sanitarnego. – Z kolei naklejki, które pojawią się na miejskich siłowniach w całej Polsce, oprócz żartobliwego przesłania zawierają link do strony www.melanz.tv, której głównym elementem jest quiz ”Jakim typem melanżowicza jesteś?”. Zarówno pytania, jak i wynik testu, mimo że pisane lekkim językiem, dają badanemu wiedzę o działaniu poszczególnych używek i negatywnych skutkach korzystania z nich – dodaje.
W ramach kampanii zaplanowano również szereg innych działań dodatkowych, m.in. współpracę z influencerami oraz produkcję limitowanej linii odzieży. Kampania „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość” jest adresowana także do rodziców, opiekunów i pedagogów, dla których przygotowano serię artykułów pomagających m.in. zrozumieć, jak rozmawiać z nastolatkami o używkach oraz jak rozpoznać pierwsze oznaki uzależnienia.
Akcja potrwa do końca marca 2017 r. Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi członkami Unii Europejskiej. Partnerem merytorycznym kampanii jest Fundacja Edukacji Społecznej. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.melanz.tv.