PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Od niedzieli tunel pod Martwą Wisłą otwarty dla samochodów!

Od niedzieli tunel pod Martwą Wisłą otwarty dla samochodów!
Już w najbliższą niedzielę, tuż po sobotnim Dniu Otwartym dla pieszych, tunel pod Martwą Wisłą zostanie otwarty dla wszystkich kierowców.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

O godzinie 10.00 przy wjeździe do tunelu prezydent Gdańska Paweł Adamowicz po krótkiej uroczystości otworzy szlabany i pierwszym samochodem wraz ze zwycięzcą licytacji w tegorocznym finale WOŚP przejedzie przez tunel. Około godziny 10.30 – 11.00 tunele w obu kierunkach powinny być już udostępnione do ruchu dla wszystkich kierowców. Tym samym trwająca od X.2011 roku inwestycja zostanie zakończona, a wraz z nią zakończona zostanie budowa Trasy Słowackiego, której tunel był częścią.

Tunel w liczbach:

•1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
•1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
•2200 ton – waga maszyny TBM,
•91 metrów -  długość maszyny TBM,
•12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
•11 metrów  – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
•35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
•1076 pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów),
•500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
•40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
•800 ton tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
•112 kamer będzie monitorować bezpieczeństwo w tunelu

W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stal i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli .

Tunel w datach:

Umowy o prace projektowe i realizacyjne

2008 kwiecień -podpisanie umowy pomiędzy Miastem Gdańsk a polsko-niemieckim konsorcjum firm projektowych Europrojekt Gdańsk SA i SSF Ingenieure AG z Monachium

październik 2011- podpisanie umowy z Generalnym Wykonawcą - Obrascon Huarte Lain SA / Hiszpania

Maszyna TBM

wrzesień 2012 - odbiór maszyny TBM od producenta / Herrenknecht AG, Schwanau, Niemcy

wrzesień 2012 /październik 2012 - transport elementów maszyny do Gdańska

styczeń 2013 /kwiecień 2013- operacja scalania maszyny na placu budowy od strony Ku Ujściu, w bezpośrednim sąsiedztwie szybu startowego

Prace ziemne

marzec 2012 /listopad 2013- prace ziemne związane z wykonaniem obudowy wykopu oraz wykonaniem komory startowej

Obudowa tunelu

listopad 2012 -/luty 2013 - kompletowanie i montaż zestawu form do produkcji elementów obudowy tunelu (tubingów) w Zakładzie Prefabrykacji PB Kokoszki

maj 2013 /luty 2014  - produkcja tubingów i dostarczanie prefabrylatów na plac budowy

Drążenie rur tunelu

maj 2013 / listopad 2013 - drążenie pierwszej rury tunelu

marzec 2014 /czerwiec 2014 - drążenie drugiej rury tunelu

Wykonywanie 7. przejść poprzecznych

maj 2014/ kwiecień 2015  wykonanie poprzecznych przejść bezpieczeństwa

prace budowlane konstrukcyjne wewnątrz tunelu / budowa jezdni, ścian odbojowych, obudowy ppoż.

czerwiec 2014

montaż prefabrykatów dennych oraz jezdni w tunelu

grudzień 2015

zakończenie zasadniczych robót budowlanych w obu rurach tunelu

Prace wyposażeniowe i instalacyjne wewnątrz tunelu

lipiec 2015/ grudzień 2015 - prace wyposażeniowe w tunelu

styczeń/ kwiecień 2016- prace instalacyjne, zgrywanie systemów zapewnienia bezpieczeństwa, odbiory techniczne

Oddanie tunelu do eksploatacji

kwiecień 2016 - uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu

Magdalena Skorupka-KaczmarekUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaRzecznik Prasowy Prezydenta Gdańska