PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Nowe ceny biletów w Gdańsku

Nowe ceny biletów w Gdańsku
Ostatnia podwyżka cen biletów jednorazowych w Gdańsku? Czerwiec 2012 r. Ostatnia podwyżka cen biletów okresowych? 5 lat temu. Przez ten czas kilkukrotnie wzrosły koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej na terenie całej metropolii, w wyniku inflacji spadła wartość przychodów z biletów. To niektóre z powodów, dla których Zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej podjęło uchwałę rekomendującą podniesienie cen biletów komunikacji miejskiej na terenie wszystkich gmin wchodzących
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Według propozycji MZKZG ceny za bilety miesięczne i 30-dniowe wzrosłyby o 4 zł za bilet (pełnopłatny) i o 2 zł za bilet ulgowy. W przypadku biletów semestralnych podwyżka wyniosłaby między 7 zł a 10 zł. Ceny biletów jednorazowych (bilety jednoprzejazdowe, jednogodzinne, nocne) wzrosłyby o 20 gr – pełnopłatny i o 10 gr ulgowy, a bilety 24 - godzinne o 1 zł. Podwyżka miałaby obowiązywać na terenie wszystkich gmin należących do MZKZG.

Mając na uwadze konieczność zachowania jednolitego poziomu cen biletów jednorazowych i czasowych na terenie obszaru metropolitalnego, proponuje się przyjęcie cen biletów jednoprzejazdowych, jednogodzinnych oraz 24-godzinnych rekomendowanych przez MZKZG. Jednak w przypadku biletów okresowych Miasto Gdańsk postuluje, by podwyżki ceny tych biletów były niższe o 50% od stawek proponowanych przez MZKZG.

- Ostatnia podwyżka cen biletów jednorazowych w Gdańsku miała miejsce w czerwcu 2012 r., natomiast ceny biletów okresowych obowiązują u nas od 5 lat, dokładnie od maja 2011 r. - mówi wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. - Podniesienie cen biletów jest uwarunkowane wieloma czynnikami, m.in. kosztami związanymi z faktem integracji, wprowadzenia wspólnych biletów w obrębie metropolii. Podczas gdy przez lata ceny biletów nie ulegały zmianie, cały ciężar rosnących kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej - przy jednoczesnym spadku przychodów z biletów w wyniku inflacji (wzrost wskaźnika inflacyjnego GUS o 3,7 punkty procentowe w latach 2011-2015) - został poniesiony przez budżet Miasta. Jednocześnie w ostatnich latach zrealizowaliśmy szereg inwestycji w infrastrukturę i tabor, m.in. wybudowane zostały nowe torowiska, zmodernizowaliśmy oraz zakupiliśmy nowe tramwaje i autobusy – dodaje wiceprezydent.

Koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej z poziomu ok. 244 031 tys. zł wzrosły do poziomu 285 254 tys. zł, tj. o 41 223 tys. zł (+16,9%). Dopłata budżetu Miasta do funkcjonowania komunikacji miejskiej wzrosła z poziomu 123 519 tys. zł w 2011 r. do poziomu 138 937 tys. zł w 2015 r., tj. o 15 418 tys. zł (+12,5%).

Co proponuje Gdańsk? - W przypadku biletów okresowych proponujemy podwyżkę niższą o 50% od rekomendowanej przez MZKZG. Tym samym ceny biletów miesięcznych i 30 – dniowych wzrosłyby tylko o 2 zł – bilet pełnopłatny oraz o 1 zł – bilet ulgowy. Ceny biletów semestralnych czteromiesięcznych wzrosłyby o 4 zł, a pięciomiesięcznych o 5 zł, od 1,83% do 3,27. Wzrost cen biletów jednorazowych i czasowych wyniósłby między 4,35% a 8,34%, natomiast okresowych od 1,74% do 3,58% – informuje Grzelak.

Aktualnie za równowartość najdroższego biletu okresowego można kupić 34 najtańsze bilety jednorazowe. Według propozycji Miasta Gdańska wskaźnik ten zmaleje do poziomu 32,5 (104 zł/3,20 zł). Czyli, zgodnie z założeniami taryfowymi Miasta Gdańska preferującymi pasażerów „stałych”, w dłuższym okresie jeszcze bardziej będzie się opłacać pasażerowi kupić bilet okresowy zamiast biletów pojedynczych.

- Zgodnie z polityką miasta premiować chcemy pasażerów „stałych”, posiadających bilety okresowe – mówi wiceprezydent. - Warto podkreślić, że mimo nowych cen biletów, gdańska komunikacja miejska nadal pozostanie w czołówce liderów cenowych wśród krajowych miast. W zestawieniu cen biletów na jeden przejazd i biletów przesiadkowych do 60 minut pozycja Gdańska wśród innych miast polskich nadal będzie konkurencyjna.

Ilustruje to poniższy wykres:

(*do 90 minut; **do 40 minut)

(*do 90 minut; **do 40 minut)

Również w segmencie biletów miesięcznych sieciowych (ważnych przez cały tydzień w obrębie aglomeracji) ceny gdańskiego transportu publicznego pozostaną atrakcyjne w porównaniu z innymi miastami:

bilety miesięczne sieciowe (ważne przez cały tydzień w obrębie aglomeracji)
Zygmunt GołąbZarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku
Zygmunt Gołąb - najnowsze
Zygmunt GołąbZarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku
Zygmunt Gołąb - najnowsze