PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Houston, mamy problem… czyli jak pomagać młodzieży?

Houston, mamy problem… czyli jak pomagać młodzieży?
Blisko czterdziestu specjalistów uczestniczyło w konferencji pt. „Nie Udawaj Że Nie Widzisz” poświęconej tematyce przeciwdziałania zagrożeniom psychorozwojowym wśród młodzieży. Konferencja została zorganizowana, aby podsumować pilotażowy projekt #oznaczeni, który został zrealizowany w trzech gdańskich gimnazjach jako element dyskusji na temat nowoczesnej profilaktyki zaburzeń emocjonalnych w życiu nastolatków – uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W dzisiejszym świecie młodzi ludzie podlegają licznym zjawiskom, które stanowią zagrożenia dla ich rozwoju psychicznego. Dane statystyczne wyglądają dramatycznie. Badania Światowej Organizacji Zdrowia pokazują jednoznacznie, że nawet 15% nastolatków, w wieku 13-18 lat, może borykać się z zaburzeniami depresyjnymi. Akty samobójcze, dokonywane w 90% w stanie depresji, są dziś drugą przyczyną śmierci w tej grupie wiekowej.
Specjaliści związani z Fundacją Wspierania Rodzin Przystań postanowili działać. Nazwa projektu #oznaczeni symbolizuje młode osoby, które „oznaczają” swoje ciała, będąc pod wpływem bolesnych przeżyć psychicznych i doświadczanego cierpienia.

- Objawy widoczne „na zewnątrz” oznaczają cierpienie wewnętrzne i są formą. wołania o pomoc – mówi Katarzyna Wieczorek, prezes Fundacji, pomysłodawczyni i organizatorka projektu, na co dzień psychoterapeutka. – Kaleczą się, wychudzają, trują alkoholem, narkotykami, traktują ciało instrumentalnie, a w najbardziej dramatycznych sytuacjach podejmują próby samobójcze.

W pierwszej części konferencji odbyła się debata pt. „Houston, mamy problem…”. Po wystąpieniach prof. dr hab. Beaty Pastwy-Wojciechowskiej oraz dr. Marcina Szulca z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, odbyła się dyskusja panelowa z udziałem ekspertów poświęcona kierunkom pomocy młodym ludziom przeżywającym trudności psychorozwojowe.
Eksperci byli zgodni, że należy szczególnie wzmacniać nauczycieli poprzez dostarczanie im skutecznych narzędzi do identyfikowania niepokojących zjawisk i reagowania w trudnych sytuacjach, ale także udzielając im profesjonalnych płaszczyzn wsparcia psychologicznego.

- Aby wspierać młodzież w prawidłowym rozwoju i zapobiegać zachowaniom autodestrukcyjnym, niezbędne są systemowe działania kierowane do uczniów, jak i wzmacniające nauczycieli i rodziców – podkreśla prof. Beata Pastwa-Wojciechowska.
Uczestnicy debaty akcentowali też konieczność tworzenia swoistej „mody na pomaganie”, zmniejszania lęku przed szukaniem pomocy psychologicznej wśród młodzieży, ograniczanie stygmatyzacji rówieśników borykających się z trudnościami tej natury oraz korzystających z różnych form wsparcia i leczenia psychoterapeutycznego i psychiatrycznego.

– Widzimy i monitorujemy od dawna problem, jednak zainteresowanie projektem pilotażowym #oznaczeni przerosło nasze największe oczekiwania – mówi Piotr Olech, zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. – Odzew ze strony szkół i poszczególnych nauczycieli był ogromny. Chcielibyśmy, aby w przyszłym roku działania w ramach projektu objęły kolejne szkoły.
- Skoordynowane, wielotorowe działania na rzecz wspomagania nastolatków w ich rozwoju są dziś szczególnym wyzwaniem. Mam nadzieję, że dzięki wsparciu miasta Gdańska, wspólnymi siłami będziemy w stanie mu sprostać – dodaje Katarzyna Wieczorek.

Olimpia SchneiderUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowyolimpia.schneider@gdansk.gda.pl
Olimpia Schneider - najnowsze
Olimpia SchneiderUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowyolimpia.schneider@gdansk.gda.pl
Olimpia Schneider - najnowsze