Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą to gigantyczne przedsięwzięcie - jedyne tego rodzaju w Polsce. Dwu-tunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości całkowitej 1,4 km przebiega pod Wisłą na głębokości w swym najniższym miejscu prawie 35 m. Każdy z tuneli ma po dwa pasy ruchu. Tunel wykonany został metodą drążoną, za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine). Specjalna maszyna do drążenia tunelu została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.
Od strony zachodniej wlot do tunelu znajduje się w okolicy ul. Wielopole, od wschodniej w okolicy ul. Kujawskiej. Tunel nie tylko łączy gdańską Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym. Jest też najważniejszym elementem Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego stanowi tzw. „ramę komunikacyjną” Gdańska. Koszt budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.
- Z tunelu zapewne skorzystają mieszkańcy Gdańska jadący w kierunku Elbląga i Warszawy. Pozwoli on też odciążyć nieco drogi w centrum miasta i wpłynie na rozwój funkcji portowych i logistycznych w okolicach Portu Północnego – powiedział prezydent Gdańska Paweł Adamowicz podczas prezentacji tunelu dziennikarzom, która odbyła się w środę 6 kwietnia.
Prezydent Adamowicz zaprosił też na „dzień otwarty tunelu” – 23 kwietnia podczas specjalnego festynu tunelem przejadą rowerzyści, następnie przebiegną nim biegacze i przespacerują się piesi.