278 mln zł dotacji? Na Kartuską i Wiadukt Biskupia Górka

Rozbudowa ul. Kartuskiej do granicy miasta i przebudowa Wiaduktu Biskupia Górka - to dwa nowe projekty, dla których Gdańsk wnioskuje o dofinansowanie, tym razem ze środków krajowych. Realizacja obu inwestycji miałaby w sumie kosztować 326,9 mln zł. Czy uda się uzyskać 85 proc. dofinansowania?
29.04.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Dojazd do niedawno otwartego tunelu pod Martwą Wisłą - cała ta inwestycja nie powstałaby, gdyby nie 85-procentowe dofinansowanie ze środków UE. Jak będzie z Kartuską i Wiaduktem Biskupia Górka?

Gdańsk - lider w pozyskiwaniu funduszy unijnych w perspektywie finansowej 2007-2013 - stara się o środki na realizację obu tych inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Tym razem nie chodzi o dotacje z Unii Europejskiej. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to krajowa inicjatywa wspierająca gospodarkę niskoemisyjną, ochronę środowiska, przeciwdziałanie i adaptację do zmian klimatu, transport i bezpieczeństwo energetyczne.

Dofinansowanie obu projektów w wysokości 85 proc. to łącznie kwota blisko 278 mln zł.

Pierwszy z wnioskowanych przez Gdańsk projektów to rozbudowa ul. Kartuskiej na odcinku od ul. Otomińskiej do granicy miasta Gdańska w ciągu drogi krajowej nr 7. Chodzi o rozbudowę drogi do dwóch pasów w obu kierunkach na odcinku od węzła Karczemki do granicy miasta. A także inwestycje towarzyszące, takie jak przebudowa skrzyżowań, budowa chodników i ścieżek rowerowych i rozbudowa zbiornika retencyjnego przy ul. Maszynowej. Wartość projektu to 160 mln zł, a poziom dofinansowania może sięgnąć 85 proc. (miasto wnioskuje o 132 mln zł). Inwestycja ma być realizowana w latach 2017 – 2019.

Drugi wniosek dotyczy przebudowy Wiaduktu Biskupia Górka. Istniejący wiadukt nad torami kolejowymi (w ciągu Traktu Św. Wojciecha) jest w bardzo złym stanie technicznym. Pod wiaduktem znajdują się nowo wybudowane tory kolejowe linii PKP i SKM, brak miejsca na przedłużenie linii 250. Tymczasem Trakt Św. Wojciecha to główny ciąg komunikacyjny Gdańska prowadzący z południa do centrum. Projekt zakłada rozbiórkę istniejącego wiaduktu i budowę nowych wiaduktów drogowych w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha. Dodatkowo również: przebudowę odcinka ulicy Trakt Św. Wojciecha, Okopowej, Zaroślak, Toruńskiej, przebudowę układu drogowego wokół Baszty Białej, budowę odcinka ulicy nowe Podwale Grodzkie i budowę mostu nad Kanałem Raduni. Wartość projektu to 166,9 mln zł, a miasto wnioskuje o dofinansowanie na poziomie 85 proc. Ta inwestycja również ma być realizowana w latach 2017 – 2020.

Akceptacja listy rankingowej spodziewana jest na przełomie czerwca i lipca 2016r.

Warto przypomnieć, że Gdańsk znajduje się w ścisłej czołówce beneficjentów funduszy europejskich. W latach 2007-2013 gmina uzyskała łącznie 2,6 mld zł dofinansowania ze środków unijnych.


TV

W zoo zamieszkały dwa lemury