Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Spektakl słowno-muzyczny "Obierając cebulę"

Günter Grass, gdańszczanin, niemiecki laureat Literackiej Nagrody Nobla obchodziłby w tym roku 95 rodziny. Z tej okazji w czwartek, 6 października, na Uniwersytecie Gdańskim odbędzie się spektakl słowno-muzyczny "Obierając cebulę". Początek o godz. 19.00, wstęp wolny za okazaniem bezpłatnej wejściówki.

A
A

baner promujący spektakl obierając cebulę

 

Spektakl słowno-muzyczny bazujący na cytatach zaczerpniętych z książki Güntera Grassa Przy obieraniu cebuli, w której autentyczność góruje nad fikcją, a pamięć nad wyobraźnią. Głównymi motywami książki są: bolesny rozrachunek z własną przeszłością, miłość do matki i spotkanych kobiet, rodzinnego Gdańska, walka o przetrwanie na froncie, w obozie jenieckim, w kopalni, wśród powojennych ruin i przemożna pasja tworzenia.

MIKOŁAJ TRZASKA – saksofonista, klarnecista basowy i kompozytor muzyki filmowej, wyrósł z yassu – ruchu społeczno-artystycznego, który bezczelnie kwestionował sztywność zinstytucjonalizowanego głównego nurtu polskiego jazzu lat 80 i 90 ubiegłego wieku. Wolni od jakiejkolwiek doktryny i otwarci na wszelkie formy artystycznej ekspresji muzycy, z powodzeniem wpłynęli na scenę jazzową w kraju.
Trzaska był współzałożycielem najważniejszej grupy yassowej – kultowego zespołu Miłość, który trwał z przerwami od 1988 do 2002 roku oraz równie kreatywnej grupy Łoskot, który powstał w 1993 roku. Trzaska stał się jednym z głównych liderów polskiej sceny, ale także współpracował z czołową rzeszą międzynarodowych improwizatorów. Po okresie yassowym nagrał kilka skoncentrowanych, cichszych albumów ze znanym duetem basowo-bębnowym braci Oleś. Towarzyszył także poetom takim jak Marcin Świetlicki i Jurij Andruchowycz oraz tworzył projekty muzyczno-literackie ze znanym polskim pisarzem,dziennikarzem i krytykiem Andrzejem Stasiukiem.
Obecnie współpracuje z wieloma zespołami, w tym z własnym międzynarodowym trio Volumen, Resonance Ensemble Kena Vandermarka, Magic z Joe McPhee czy wyjątkowym trio Shofar z Raphaelem Rogińskim i Macio Moretti, które eksploruje nowe, wyjątkowe perspektywy improwizacji w tradycyjnej muzyce żydowskiej. Ugruntował swoją pozycję jako wielokrotnie nagradzany kompozytor muzyki filmowej, współpracując z reżyserem Wojciechem Smarzowskim. Ale jego główny cel samorealizacji jest zakorzeniony w radykalnym free jazzie: podróżuje po świecie współpracując z niektórymi z największych światowych improwizatorów, takimi jak Peter Brötzmann, Joe McPhee czy Ken Vandermark

OLO WALICKI - kontrabasista, kompozytor, producent, Gra muzykę improwizowaną, komponuje do spektakli teatralnych i do filmu. Związany ze środowiskiem trójmiejskich i warszawskich artystów sceny offowej. Realizuje spektakle i projekty z teatrami tańca.
Współpracuje z Gabą Kulką, Maćkiem Szupicą, Maciem Morettim, Wacławem Zimplem, Piotrem Pawlakiem, Kubą Staruszkiewiczem, Wojtkiem Mazolewskim, Kalle Kalimą, Tomkiem Ziętkiem, Teatrem Dada von Bzdülöw.
Debiutował jako szesnastolatek grając w awangardowym zespole Niebieski Lotnik, z Jerzym Mazzollem i Jackiem Olterem. Uczestniczył w nurcie określanym jako scena yassowa i współpracował z jej twórcami, Tymonem Tymańskim, Mikołajem Trzaską, Tomaszem Gwincińskim. Przez wiele lat grał w zespołach Leszka Możdżera.
W latach 1996-2004 Walicki występował i nagrywał z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego.
Współtworzył free-jazzowy Łoskot, a także popowo-alternatywną Szwagierkolaskę, grupę Oczi Cziorne i późny skład zespołu Miłość. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu różnorodnych stylistycznie albumów. Od ponad dziesięciu lat autorskie projekty Walickiego publikowane są nakładem jego własnego wydawnictwa.

DOROTA ANDROSZ - aktorka, performerka, reżyserka. Absolwentka PWST w Krakowie, filia we Wrocławiu oraz podyplomowych studiów na kierunku zarządzanie innowacją na Uniwersytecie SWPS.
W latach 2004-2007 związana była z Teatrem Polskim w Bydgoszczy. Od 2007 jest aktorką Teatru Wybrzeże w Gdańsku, gdzie grała m. in. w spektaklach Adama Orzechowskiego, Marcina Libera, Eweliny Marciniak, Jana Klaty oraz Radosława Rychcika. W 2018 roku debiutowała jako reżyserka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy spektaklem „Koniec miłości” Pascala Ramberta. W 2019 roku przygotowała dyplom „Love & Information” Caryl Churchill w Studium Wokalno Aktorskim w Gdyni. Asystowała przy spektaklu „Hunger” w reż. Luka Percevala w Thalia Theater w Hamburgu. Zrealizowała niezależnie spektakle „Nad czarnym jeziorem” Dei Loher i „fetish.wtf”.
Jako performerka i autorka tekstów współpracowała m.in. z Anną Kalwajtys, Katarzyną Lewandowską, Jackiem Staniszewskim, Dorotą Chlińską, Teatrem Amareya, Arturem Lisem, Mikołajem Mikołajczykiem i Grupą Spektaklową GS Zakrzewo oraz z dramaturżką Ritą Jankowską.

Najważniejsze informacje

Data: 2022-10-06 6 października 2022 r.
Godzina: 19:00
Miejsce: Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona, Budynek Neofilologii UG, ul. Wita Stwosza 51, Kampus Oliwa, Gdańsk
Wstęp: WSTĘP WOLNY za okazaniem bezpłatnej wejściówki
Organizator: Stowarzyszenie Inicjatyw Artystycznych JANTAR / Akademickie Centrum Kultury UG ALTERNATOR / Uniwersytet Gdański