Link do opisu wydarzenia: Dwa “Wieczory młodej choreografii” na scenie Opery Bałtyckiej

Dwa “Wieczory młodej choreografii” na scenie Opery Bałtyckiej

Data: 26 - 27 listopada 2021 r.
Miejsce: Opera Bałtycka Aleja Zwycięstwa 15, Gdańsk
Wstęp: Bilety 30 zł
Organizator: Opera Bałtycka

Szczegóły wydarzenia

W dniach 26 i 27 listopada 2021, Opera Bałtycka zaprasza widzów na wydarzenie taneczne przygotowane przez młodych, ale doświadczonych artystów. Siedem choreografii przygotowali znani gdańskim widzom z wielu spektakli artyści baletu, którzy przełożyli swoje emocje i przemyślenia na język ciała. Bilety 30 zł.

kobieta podczas tańca w sali treningowej
"Moja wina" choreografia: Sayaka Haruna-Kondracka i Bartosz Kondracki
fot. K. Mystkowski/ KFP/ arch. Opery Bałtyckiej w Gdańsku


Od kilku lat podziwiamy ich talent na scenie Opery Bałtyckiej w klasycznych przedstawieniach. Dziś i jutro przemówią własnym głosem. Sześć choreografii opracowali tancerze baletu Opery: Gento Yoshimoto, Sayaka Haruna-Kondracka, Bartosz Kondracki, Marianna Młynarska, Milena Crameri, Ruaidhrí Maguire i Roberto Tallarigo.

Wojciech Warszawski, kierownik baletu Opery Bałtyckiej, podkreśla wagę takiej zmiany.

- Już od dawna chcieliśmy zorganizować wieczór, podczas którego nasi tancerze mieliby szansę zaprezentować się od nieco innej strony - mówi Wojciech Warszawski, kierownik baletu Opery Bałtyckiej. - Tym razem wchodzą w rolę twórców, choreografów, ale też pedagogów, bo pracując ze swoimi kolegami z zespołu, tym razem w relacji choreograf – tancerz, muszą zadbać m.in. o czystość ruchu. „Wieczór młodej choreografii” to również odkrywanie nowych możliwości tancerzy, co jest cenne również dla mnie, jako szefa zespołu.
 

dwie kobiety podczas tańca, w tle kolejne trzy osoby podczas ruchu scenicznego
"Come Along" chor. Milena Crameri
fot. K. Mystkowski/ KFP/ arch. Opery Bałtyckiej w Gdańsku



Przygotowane propozycje są bardzo różnorodne pod względem stylistycznym.

- Tancerze jako choreografowie zdecydowali się sięgnąć po techniki tańca, od klasyki po techniki współczesne, oraz po różne tematy, w większości nawiązujące do współczesnych problemów - tłumaczy Wojciech Warszawski. - Podobne wieczory, których założeniem jest zaangażowanie tancerzy jako choreografów, są organizowane w wielu teatrach. Postaramy się, przy pracy nad repertuarem, znalazło się w każdym sezonie miejsce na takie właśnie działanie.

“Wieczór młodej choreografii” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku

  • 26 listopada, godzina 19,
  • 27 listopada godzina 18.   

Ceny biletów: 30 zł.

 

grupa tańczacych osób
"Metamorphosis" choreografia Roberto Tallarigo
fot. K. Mystkowski/ KFP/ arch. Opery Bałtyckiej w Gdańsku



PROGRAM

Études - Gento Yoshimoto
muzyka: Piotr Czajkowski
Wizualna uczta dla widza zainspirowana bogactwem muzyki Piotra Czajkowskiego. Choreografia nawiązuje do tradycji ukazywania piękna i wirtuozerii tańca klasycznego w idealnej harmonii z muzyką.

 

Moja wina - Sayaka Haruna-Kondracka, Bartosz Kondracki
muzyka i wykonanie na żywo: Beniamin Baczewski

Spektakl, któremu przyświeca motto z książki Aż do śmierci Darii Górki : A przemoc lubi ciszę, przemoc w ciszy rozrasta się do niewiarygodnych rozmiarów. Gdy wybierając ciszę, nie reagujemy na zło dziejące się w naszym otoczeniu, stajemy się za nie współodpowiedzialni.

 

Miraże – zjawiska istnienia pozornego - Marianna Młynarska
muzyka: Beniamin Baczewski

Choreografia stara się poruszyć problem zachowania autentyczności i przynależności do samego/samej siebie w dzisiejszych czasach. Zadaje pytanie na ile świadomie podejmujemy decyzje w naszym życiu, a na ile dostosowujemy się i wpasowujemy w kalki społeczeństwa narzucane od pokoleń, nie kwestionując ich.

 

Come Along - Milena Crameri
muzyka: Dymitr Szostakowicz, Dorotea Crameri, Cosmo Sheldrake

Come Along stanowi obserwację dynamiki społecznej, wyłaniania się lidera i sposobu, w jaki ludzie często porzucają swoją moralność, aby stać się częścią grupy. 

 

Cloudburst - Ruaidhrí Maguire
muzyka: Kai Engel, John Adams, Jóhann Jóhannsson

Spektakl, inspirowany antycznymi obrzędami, próbuje zbadać naszą relację z wodą i deszczem. Bez wody nie ma życia – ta myśl niezmiennie towarzyszy współczesnemu człowiekowi, który idealizuje ją w sztuce. 

 

Fundamenta - Danila Marzilli
muzyka: Franco Piersanti

Etiuda inspirowana jest śródziemnomorską muzyką Franco Piersantiego i silnie nawiązuje do włoskich korzeni choreografki. Spektakl obrazuje figlarność i uwodzicielskość, zwracając uwagę na fizyczność tancerek i kobiecą pewność siebie. 

 

Metamorphosis - Roberto Tallarigo
muzyka: Daniel Pemberton, Trent Reznor, Atticus Ross 

Choreografia bada schematyczność ruchów w naszym codziennym życiu - od urodzenia aż po starość podważamy, odkrywamy, powtarzamy i poszerzamy sposób, w jaki się poruszamy.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.