Link do opisu wydarzenia: 10. Festiwal Kultury Bez Barier pod hasłem: “Możemy!”

10. Festiwal Kultury Bez Barier pod hasłem: “Możemy!”

Data: 30 września 2022 r.
Godzina: 18:30
Miejsce: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Nowym Porcie ul. Strajku Dokerów, Gdańsk
Organizator: Stowarzyszenie Kultury bez Barier

Szczegóły wydarzenia

10. edycja Festiwalu Kultury Bez Barier odbywa się od 30 września do 9 października w 12 miastach w Polsce oraz online. W Gdańsku, w ramach festiwalu zaplanowano, w piątek, 30 września 2022, w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Nowym Porcie, koncert zespołu Remont Pomp i Mikołaja Trzaski. Wstęp wolny, transmisja online.

Zdjęcie w kolorach świateł, muzyk stoi i gra na saksofonie, przed nim dwie osoby w białych koszulach siedzą za stołem z instrumentami perkusyjnymi w rękach
Z Remontem Pomp wystąpi Mikołaj Trzaska, saksofonista, klarnecista basowy i kompozytor muzyki filmowej, ikona jazzowej awangardy w Polsce
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

 

O Remoncie Pomp - jaki to zespół?

Remont Pomp powstał 18 lat temu, w 2004 roku, przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku. Gra muzykę etniczną, awangardową i improwizowaną. Początkową inspiracją dla zespołu była muzyka etniczna, szczególnie afrykańska, ale wkrótce jego członkowie odkryli także inne, eksperymentalne przestrzenie muzyczne i poszerzyli swoje instrumentarium o przedmioty nie kojarzone z muzyką - utwory wykonują na stojących na stole szklankach, kieliszkach, misach, ale też beczkach czy z użyciem rur PCV.

W skład zespołu Remont Pomp wchodzą: Magdalena Spaleniak, Wojciech Birtus, Sebastian Włodarek, Jacek Cieślicki, Jan Skiba, Miriam Porębska, Jarosław Marciszewski, Asia Świeczkowska.

Z jazzmanem saksofonistą Mikołajem Trzaską zespół Remont Pomp współpracuje od wielu lat. Wydali wspólnie dwa albumy studyjne i zagrali też kilkadziesiąt koncertów w Polsce, ale też Izraelu, Niemczech, Słowacji, Szkocji. Mają za sobą trasę koncertową w Australii.

scena, muzycy podczas występu
W grudniu 2021 roku Remont Pomp wystąpił na Festiwalu Świat Mało Znany wraz z Orkiestrą Klezmerską Teatru Sejneńskiego oraz Mikołajem Trzaską
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Koncert Remontu Pomp w piątek

Tym razem zagrają dla nas w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2 w Nowym Porcie (ul. Strajku Dokerów), w miejscu, które przykłada dużą wagę do dostępności organizowanych tu wydarzeń dla jak najszerszej grupy osób - jest dostępne dla osób w spektrum autyzmu oraz dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. 

Przy kasach biletowych można bezpłatnie wypożyczyć słuchawki wyciszające, jest też możliwość połączenia sią z tłumaczem polskiego języka migowego online. W budynku znajduje się pokój wyciszenia, pętla indukcyjna w kasie biletowej, w informacji i sali kinowej. Do budynku można wejść z psem przewodnikiem. 

Koncert planowany jest w piątek, 30 września, na podwórku przed siedzibą instytucji, w godz. 18.30 do 20. 

Sześć osób siedzi za stołem, grają na perkusyjnych instrumentach, za nimi stoją osoby z instrumentami dętymi
Remont Pomp gra muzykę etniczną, awangardową i improwizowaną
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Czym jest Festiwal Kultury Bez Barier?

Festiwal Kultury Bez Barier to święto kultury dostępnej dla wszystkich i najbardziej otwarte wydarzenie w kraju. To wydarzenie, które integruje polskie społeczeństwo i otwiera na potrzeby osób często wykluczanych z codziennego życia społecznego i kulturalnego. 

W programie są spektakle, pokazy filmowe, wystawy, spacery, spotkania i warsztaty, udostępnione za pomocą napisów dla niesłyszących, tłumaczenia na polski język migowy, audiodeskrypcji, pętli indukcyjnej, materiałów do dotykania czy pomocy festiwalowych asystentów. Wiele propozycji odpowiada na potrzeby uczestników w spektrum autyzmu.

sala prób, przy stole siedzi grupa osób, z boku muzycy grają na instrumentach
Zespół Remont Pomp wraz Mikołajem Trzaską i Adamem Żuchowskim, podczas nagrywania płyty w Custom34 Studio (rok 2021 r.)
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Kto organizuje Festiwal Kultury Bez Barier?

Wydarzenie organizuje Stowarzyszenie Kultury bez Barier z Warszawy, a jego pomysłodawczynią jest - wymyśliła je 10 lat temu - Anna Żórawska, prezeska Stowarzyszenia KBB, która wraz ze współpracownikami Nataszą Czapską i Robertem Więckowskim, zgłosiła się o pomoc do Biura Kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Początkowo tylko warszawska inicjatywa, zaczęła się rozrastać. W tym roku obejmuje już 12 miast, część wydarzeń jest udostępniana w internecie.

- Zaczynaliśmy od 50 wydarzeń, a dzisiaj mamy ich ponad 230 i prawie 70 partnerów - wspominała podczas konferencji festiwalowej Anna Żórawska. - Udało nam się przekonać również takich partnerów, jak Disney Polska, i od 2017 roku, w ramach festiwalu, nagrywaliśmy teledyski w języku migowym z głuchymi dziećmi, żeby miały też swoją premierę właśnie na tym festiwalu. Trzy lata temu postanowiliśmy zaprosić, po raz pierwszy świadomie, grupy osób z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu. To było dla nas nowe doświadczenie. 

Czym jest kultura dostępna?

- Kultura dostępna to przede wszystkim kultura wrażliwa - tłumaczył podczas konferencji festiwalowej Artur Jóźwik, dyrektor Biura Kultury m.st. Warszawy. - Rodzaj otwartej postawy na potrzeby bardzo dużych grup odbiorców. Gdyby zastanowić się, jak powinna brzmieć definicja kultury dostępnej, to powiedziałbym, że to jest stan umysłu, bo cały czas trzeba myśleć o tym, co poprawić. 10 lat temu koncentrowaliśmy się na podstawach: wyzwaniach architektonicznych, podjazdach, pętlach indukcyjnych, a teraz zastanawiamy się, z jakimi barierami spotykają się pozostałe grupy odbiorców, które chcą uczestniczyć w kulturze. Są to bariery percepcyjne, językowe i wciąż odkrywamy nowe.

Bo dostępność kultury przejawia się również w bezpiecznym powrocie do domu, czyli dobrze zorganizowanej sieci komunikacji miejskiej, aby mieszkańcy z odległych dzielnic mogli bezpiecznie sprawnie dojechać na miejsce, a potem wrócić do domu.

W Warszawie festiwal od lat współorganizowany jest z Teatrem Ochota.

- Uczymy się siebie nawzajem - potwierdza Joanna Nawrocka, dyrektorka Teatru Ochoty w Warszawie. - Uczymy się swych ograniczeń. Poszerzamy wciąż naszą wiedzę i wrażliwość. Mam poczucie, że w tym leży klucz. W dostrzeżeniu tego, że nie wszyscy patrzą na świat tak, jak ja. Uczymy się też każdy sami siebie, bo odkrywamy, że w miarę upływu lat, nasze własne ograniczenia narastają.