Zmiany w zasadach parkowania w mieście. Ma być lepiej

Gdańsk wprowadza szereg rozwiązań porządkujących przestrzeń parkingową w mieście. Działania te ochronią mieszkańców przed chaosem i zajmowaniem ich miejsc parkingowych przez turystów oraz przyjezdnych. Pierwsze zmiany wejdą w życie już w połowie czerwca.
14.05.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

- To pilotażowy program, pomóc ma w uporządkowaniu rozjeżdżanych dotychczas przez turystów stref nadmorskich - tłumaczy zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak

- Przeprowadziliśmy szerokie konsultacje z naszymi partnerami społecznymi (radami dzielnic i osiedli). Wskazały nam one potrzeby mieszkańców. W efekcie wypracowaliśmy szereg działań umożliwiających wyeliminowanie chaosu parkingowego w mieście - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
 

Po pierwsze - uporządkowana strefa nadmorska

Najszybciej w połowie czerwca zaczną funkcjonować płatne parkingi w pasie nadmorskim. Dokładniej, w pięciu dzielnicach: Jelitkowie, Zaspie/Przymorzu, Brzeźnie, na Stogach i na Wyspie Sobieszewskiej miejsca parkingowe oddane zostaną w dzierżawę prywatnym zarządcom. Trwa już konkurs na wyłonienie operatorów tych parkingów.

- To pilotażowy program, pomóc ma w uporządkowaniu rozjeżdżanych dotychczas przez turystów stref nadmorskich. Tereny przeznaczone pod dzierżawę zostały już przygotowane, wszystkie będą odpowiednio oznakowane, poza nimi obowiązywać będą zakazy zatrzymywania się. Umożliwi to zarządcom parkingów pilnowanie porządku na i wokół dzierżawionych terenów oraz pozwoli na skuteczniejszą reakcję służb miejskich w stosunku do kierowców łamiących przepisy - dodaje Grzelak.
 

PŁATNE PARKINGI POWSTANĄ W PIĘCIU LOKALIZACJACH

1. Jelitkowo

  • ul. Jelitkowska - na odcinku ok. 500 metrów w stronę Centrum od granicy z Sopotem (obydwie strony ulicy)
  • ul. Błękitna (duży parking)
  • parking przy ul. Kaplicznej oraz zatoki postojowe po prawej stronie ul. Kaplicznej (kier. Sopot)
  • ul. Wypoczynkowa – od skrzyżowania Kapliczna/Piastowska do szlabanu osiedla mieszkaniowego (obydwie strony ulicy)
  • ul. Piastowska – miejsca postojowe po prawej stronie ulicy (kierunek morze) na wysokości hoteli

2. Zaspa/Przymorze

  • ul. Dąbrowszczaków – miejsca postojowe po prawej stronie ulicy (kier. Sopot) – na wysokości Parku Reagana
  • ul. Czarny Dwór – duży parking na przedłużeniu al. Jana Pawła II

3. Brzeźno

  • al. Hallera – (kier. plaża) – miejsca postojowe na prawym pasie jezdni od ul. Dworskiej do torów tramwajowych (ul. Wczasy)
  • miejsca postojowe na prawym pasie jezdni od wyjazdu z parkingu prywatnego do wys. restauracji (kier. Centrum)
  • miejsca postojowe przy plaży na wys. al. Hallera 280 (vis a vis restauracji przy deptaku nadmorskim)

4. Stogi

  • dwa parkingi przy ul. Nowotnej vis a vis pętli tramwajowej

5. Wyspa Sobieszewska

  • ul. Nadwiślańska – parking przy pętli ZTM
  • ul. Falowa – miejsca postojowe na wys. cmentarza (dwie strony ulicy) oraz od cmentarza do pętli przy wejściu na plażę (po prawej stronie ul. Falowej)
  • ul. Falowa - miejsca postojowe po prawej stronie wejścia na plażę,
  • ul. Lazurowa – prawy pas ulicy od ul. Turystycznej do wys. Centrum Hotelowo-Konferencyjnego


Płatne parkingi w strefach nadmorskich zaczną pracę nie wcześniej, niż 15 czerwca 2016, zakończą wraz z wakacjami - 31 sierpnia. Maksymalna stawka za parkowanie na tych miejscach, to 3 zł/godzinę. - To program pilotażowy, chcemy sprawdzić jego efektywność. Jeśli się sprawdzi, będziemy go kontynuować – dodaje prezydent Grzelak.


Po drugie - Strefy Płatnego Parkowania (SPP)

Podczas majowej sesji Rady Miasta Gdańska głosowane mają być zmiany zasad funkcjonowania SPP. Dotyczą one modyfikacji granic niektórych stref, wysokości opłat abonamentowych dla mieszkańców i przedsiębiorców oraz opłat dla samochodów elektrycznych i niektórych hybrydowych.

Zmiany granic stref dotyczą sześciu rejonów miasta: Śródmieścia, Siedlec, Aniołków Wrzeszcza, Oliwy i Brzeźna. Większość, to zmiany kosmetyczne – czyli przeniesienie części strefy z jednej dzielnicy do drugiej, jak w przypadku Wrzeszcza i Aniołków czy wprowadzenie strefy bez poboru opłat, jak w przypadku Brzeźna i Siedlec. Największe zmiany czekają mieszkańców Oliwy oraz Śródmieścia, gdzie strefa ma zostać wprowadzona lub rozszerzona i opłaty będą pobierane już od września.

- W Brzeźnie i na Siedlcach chcemy już teraz ustalić granice stref tak, żeby w momencie zgłoszenia przez mieszkańców potrzeby ustawienia w tym obszarze parkometrów, zrobić to jak najszybciej, nie przechodząc czasochłonnych procedur rozszerzenia stref uchwałami. Już teraz widzimy bowiem, że w dzielnicach tych problem występuje lub wystąpić może w najbliższym czasie. Dzięki tym działaniom będziemy mogli wprowadzić płatności za parkowanie w momencie, kiedy mieszkańcy wyrażą taką wolę – wyjaśnia zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Maciej Radowicz.

Dwie nowe strefy, które mają powstać po podjęciu przez Radę Miasta stosownych uchwał, to Brzeźno - strefa ograniczona ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (z włączeniem tych ulic), Hallera (z wyłączeniem tej ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic)

Druga nowa strefa, to Oliwa. Strefa ograniczona ma być ulicami: Grunwaldzką, Opata Jacka Rybińskiego, Polanki (z włączeniem tych ulic), Bażyńskiego (z wyłączeniem tej ulicy). Warto wspomnieć, że miasto już jakiś czas temu proponowało stworzenie w Oliwie SPP, jednak mieszkańcy na to rozwiązanie nie przystali. Obecnie, z powodu narastających problemów parkowania „obcych” samochodów pod ich oknami, sami zwrócili się do miasta z prośbą o rozwiązanie problemu. Rada Dzielnicy konsultowała z mieszkańcami nowe granice strefy. Co ciekawe – mieszkańcy Oliwy opowiedzieli się, za szerszym, niż proponowało miasto, obszarem mającym zostać włączonym do nowej strefy.
 

 

Po trzecie - dużo taniej dla mieszkańców stref oraz przedsiębiorców w nich pracujących

Dzięki nowym przepisom mniej za parkowanie w strefach zapłacą ich mieszkańcy (20 zł/miesiąc oraz 120 zł/rok) oraz przedsiębiorcy prowadzący w nich działalność (150 zł/miesiąc oraz 900 zł/rok).

Dotychczas opłata ta wynosiła dla mieszkańców 30 zł/mc i 300 zł/rok oraz 500 zł/mc i 6000 zł/rok dla przedsiębiorców.
 

Po czwarte - samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in za darmo!

Dzięki zmianom przepisów postój w SPP będzie bezpłatny dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in*. Wszystkie muszą mieć specjalne identyfikatory wydawane przez ZDiZ.
 

Po piąte - parkuj z głową!

- Formalne porządkowanie przestrzeni parkingowej w mieście wesprzemy kampanią informacyjno-edukacyjną Parkuj z głową! Działania te koncentrować będą się na terenach najchętniej odwiedzanych latem przez turystów i mieszkańców, tj. w rejonie pasa nadmorskiego oraz Głównego i Starego Miasta. Realizować będzie je Straż Miejska. W miejscach tych obecne będą stałe patrole, w weekendy wzmacniane dodatkowymi funkcjonariuszami. Wspólną służbę ze strażnikami miejskimi często pełnić także będą funkcjonariusze policjanci. Każdego dnia pas nadmorski kontrolować będą też mobilne patrole informacyjno-edukacyjne - zapowiada wiceprezydent Grzelak.

W ramach kampanii strażnicy wręczać będą kierowcom – w zależności od ich zachowania – specjalne zawieszki do aut - w kształcie radiowozu – kiedy kierowca złamie przepisy i w formie medalu, za poprawne parkowanie.
 

Będą też i Karne kupony.

- Mają zachęcić one do czynnego włączenia się w kampanię zarówno mieszkańców, jak i turystów. Kupon ten można anonimowo włożyć za szybę auta, zwracając w ten sposób kierowcy uwagę, że parkując swoje auto, łamie przepisy – mówi zastępca komendanta Straży Miejskiej w Gdańsku Agnieszka Grabowska.

Kupony dostępne będą u strażników patrolujących miasto, w siedzibach Straży Miejskiej, Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Zarządu Dróg i Zielni, a także na stronie: parkuj.strazmiejska.pl do samodzielnego wydrukowania. Na tej stronie też wszystkie szczegóły akcji.

 

TV

Po Wielkanocy zacznie jeździć autobus na wodór