PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
Z Wrocławia do Gdańska. Zakończył się pierwszy w Polsce przelot samolotem elektrycznym
Z Wrocławia do Gdańska. Zakończył się pierwszy w Polsce przelot samolotem elektrycznym
Waży 360 kg, jest bardzo cichy i poleci z prędkością nie większą niż 160 km/h. Mowa o samolocie elektrycznym, który w sobotę 8 czerwca rozpoczął podróż po polskim niebie. Po niespełna tygodniu dotarł do Gdańska, a konkretnie wylądował na lotnisku w Pruszczu Gdańskim, gdzie zakończył pierwszy w Polsce tego typu lot.
Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu
Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu
fot. Fortum Polska

 

Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym, ultralekkim samolotem o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna waży 350 kg, z czego 100 kg to ciężar baterii. W pełni naładowane wystarczą na godzinny lot. Ponowne naładowanie baterii zajmuje także godzinę. Maksymalna waga urządzenia nie może przekroczyć 550 kg, w praktyce oznacza to, że pilot i pasażer nie powinni być ciężsi niż 200 kg. Samolot kosztuje 125 tys. euro (netto). Fabryka wyprodukowała do tej pory 40 takich maszyn. Jedną z nich mogliśmy podziwiać na lotnisku Gdańskiego Aeroklubu w Pruszczu.

- Jesteśmy świadkami wyjątkowego wydarzenia, ponieważ zakończyliśmy właśnie pierwszy lot samolotu elektrycznego po Polsce – mówi Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy firmy Fortum, organizator projektu. - Przelot rozpoczął się 8 czerwca we Wrocławiu, a w ciągu kolejnych dni samolot elektryczny odwiedził Górny Śląsk, Częstochowę, Warszawę i Gdańsk, czyli lokalizacje z którymi związane jest Fortum.

 

ZOBACZ PRZELOT POKAZOWY SAMOLOTU ELEKTRYCZNEGO:

 

 

Podstawowy problem w eksploatacji takiego samolotu to brak odpowiedniej infrastruktury do ładowania na lotniskach
Podstawowy problem w eksploatacji takiego samolotu to brak odpowiedniej infrastruktury do ładowania na lotniskach
fot. Fortum Polska

 

Fortum jest firmą energetyczną. Mają doświadczenie w produkcji energii elektrycznej i i dystrybucji ciepła, natomiast ich misją jest produkowanie prądu w sposób mniej szkodliwy dla środowiska. Szukają nowych technologii i specjalizują się w elektromobliności. Zarządzają sieciami ładowarek samochodowych. Od kilku miesięcy przyglądają się elektromobliności w powietrzu, a przelot po Polsce jest ważnym elementem tych obserwacji.

– Zebrane w trakcie lotu informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów - dodaje Jacek Ławrecki. Jako Fortum jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych i liderem tego sektora w Europie. W ciągu ostatniego tygodnia samolot pojawiał się w miejscach, z którymi związane jest Fortum w Polsce. Cieszę się, że udało nam się przedłużyć projekt i pojawić się w Gdańsku, gdzie mamy jedną z dwóch głównych siedzib firmy. Lot naszego samolotu chcieliśmy wykorzystać także do tego, by promować zrównoważony rozwój miast w oparciu o nowoczesne i innowacyjne rozwiązania energetyczne. Myślę, że ten cel zrealizowaliśmy z sukcesem.


- Samolot został stworzony do podstwowego szkolenia pilotów - wyjaśnia Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel w Polsce. - Natomiast w ramach zakończonego właśnie projektu, chcieliśmy sprawdzić, czy ten samolot może latać loty trasowe. Okazuje się, że tak.

 

Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim z silnikiem elektrycznym. Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze w 2016 roku
Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim z silnikiem elektrycznym. Prototyp tej maszyny wzbił się po raz pierwsz w powietrze w 2016 roku
fot. Fortum Polska

 

Czy pasażerskie samoloty elektryczne to wizja bliskiej przyszłości?

- Duże koncerny lotnicze prowadzą prace nad wprowadzeniem napędu elektrycznego w swoich samolotach, także myślę, że w perspektywie około 15 lat, będą wykorzystywane tego typu technologie, które dzisiaj wykorzystywane są w małym lotnictwie - dodaje Krzysztof Będkowski.

 

Natalia Gawlikwww.gdansk.plnatalia.gawlik@gdansk.pl
Natalia Gawlik - najnowsze
Natalia Gawlikwww.gdansk.plnatalia.gawlik@gdansk.pl
Natalia Gawlik - najnowsze