• Start
  • Wiadomości
  • Z jednym biletem - tramwajem, autobusem i pociągami. Koniec z taryfą nocną. Zmiany od 1 kwietnia

Z jednym biletem - tramwajem, autobusem i pociągami. Koniec z taryfą nocną. Zmiany od 1 kwietnia

Duże zmiany czekają pasażerów komunikacji publicznej. Podczas styczniowej sesji Rada Miasta Gdańska zdecydowała o wprowadzeniu biletu okresowego, którego posiadacze będą mogli korzystać zarówno z autobusów i tramwajów, jak i pociągów SKM, PKM oraz Przewozów Regionalnych - w granicach administracyjnych Gdańska. Miasto wycofuje nocną taryfę. Wzrosną również ceny biletów. Zmiany wejdą w życie 1 kwietnia br.
31.01.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Od 1 kwietnia z jednym biletem okresowym pojedziemy tramwajem, autobusem i pociągiem w granicach Gdańska
Od 1 kwietnia z jednym biletem okresowym pojedziemy tramwajem, autobusem i pociągiem w granicach Gdańska
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl


Warto mieć Kartę Mieszkańca

Najważniejsze jest to, że ze wspólnego biletu korzystać będą mogli wyłącznie posiadacze aktywnej Karty Mieszkańca i biletów okresowych. Jeżeli ktoś nie posiada Karty Mieszkańca, to oferta będzie taka jak dotychczas, a więc z biletem okresowym będzie można poruszać się wyłącznie autobusami i tramwajami, z wyłączeniem kolei - na nią trzeba będzie kupić osobny bilet.

Dotychczasowe osobne bilety „Na linie zwykłe w granicach Gdańska” i „Na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Gdańska” zostaną scalone - będzie funkcjonował tylko jeden bilet, czyli „Na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Gdańska” w cenie 90 zł (dotychczas 82 zł) dla okresu „poniedziałek-piątek” i w cenie 99 zł (dotychczas 90 zł) dla okresu „poniedziałek-niedziela”.

Podwyżka cen imiennych biletów miesięcznych będzie symboliczna, a zważywszy na możliwość korzystania z kolei SKM i PKM, można mówić o zdecydowanym wzroście wartości świadczonej usługi w stosunku do jej ceny. 

Istotne jest, że to rozwiązanie dotyczy tylko osób, które bilet okresowy kupują. Oznacza to, że osoby, które jeżdżą obecnie bezpłatnie gdańską komunikacją miejską, m.in. dzieci i seniorzy będą musieli, tak jak do tej pory, kupić bilet kolejowy.

 

Nowe ceny biletów jednorazowych

Od 1 kwietnia nastąpi wzrost cen biletów jednorazowych.

Bilet ważny na jeden przejazd kosztować będzie 3,8 złotych (obecnie 3,2 zł), bilet 1-godzinny - 4,4 zł (obecnie 3,8 zł), a bilet 24 - godzinny -14 złotych (obecnie 13 zł).

Co bardzo istotne, zlikwidowana zostanie taryfa nocna - każdy bilet obowiązujący na liniach dziennych, będzie obowiązywał także na liniach nocnych.

Zaproponowane stawki za bilety jednorazowe są zgodne z rekomendacją Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.

W pojazdach tylko karnety

Od 1 kwietnia wprowadzone zostaną także zmiany w regulaminie przewozów pojazdami Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

W pojazdach prowadzona będzie jedynie sprzedaż biletów - karnetów. Pojedyncze bilety będą już niedostępne. Będzie on zawierać trzy bilety: dwa jednoprzejazdowe i jeden 1-godzinny. Karnet normalny będzie kosztował 12 zł, a ulgowy - 6 zł. Rozwiązanie to ma wpłynąć przede wszystkim na mieszkańców, by jak najrzadziej kupowali bilety u motorniczych czy kierowców, a zamiast tego korzystali ze 105 automatów biletowych bądź aplikacji dostępnych na telefony komórkowe. Chodzi o to, by zwiększyć komfort podróży i zminimalizować opóźnienia tramwajów i autobusów.

 

Bilety jednorazowe

rodzaj biletu jednorazowego ulga stara cena [zł] nowa cena [zł]
na jeden przejazd normalny 3,20 3,80
1h normalny 3,80 4,40
24h normalny 13,00 14,00
na jeden przejazd ulgowy 1,60 1,90
1h ulgowy 1,90 2,20
24h ulgowy 6,50 7,00

Każdy bilet upoważnia do podróżowania liniami nocnymi

 

Bilety miesięczne imienne ważne od poniedziałku do piątku

strefa ulga stara cena [zł] nowa cena [zł]
Gdańsk normalny 82,00 (bez taryfy nocnej) 90,00
Kolbudy lub Pruszcz lub Sopot lub Żukowo normalny 58,00 64,00
cała sieć ZTM normalny 96,00 104,00
Gdańsk ulgowy 41,00 (bez taryfy nocnej) 45,00
Kolbudy lub Pruszcz lub Sopot lub Żukowo ulgowy 29,00 32,00
cała sieć ZTM ulgowy 48,00 52,00

Każdy bilet upoważnia do podróżowania liniami nocnymi w danej strefie

 

Bilety miesięczne imienne ważne od poniedziałku do niedzieli

strefa ulga stara cena [zł] nowa cena [zł]
Gdańsk normalny 90,00 (bez taryfy nocnej) 99,00
Kolbudy lub Pruszcz lub Sopot lub Żukowo normalny 64,00 68,00
cała sieć ZTM normalny 104,00 114,00
Gdańsk ulgowy 45,00 (bez taryfy nocnej) 49,50
Kolbudy lub Pruszcz lub Sopot lub Żukowo ulgowy 32,00 34,00
cała sieć ZTM ulgowy 52,00 57,00

Każdy bilet upoważnia do podróżowania liniami nocnymi w danej strefie

 

Bilety na okaziciela, ważne od poniedziałku do niedzieli

strefa ulga stara cena [zł] nowa cena [zł]
Gdańsk normalny 107,00 125,00
Kolbudy lub Pruszcz lub Sopot lub Żukowo normalny 75,00 79,00
cała sieć ZTM normalny 117,00 135,00
Każdy bilet upoważnia do podróżowania liniami nocnymi w danej strefie. Dla biletów na okaziciela nie ma biletów ulgowych.

 

Wzrost kosztów komunikacji miejskiej

Zakup i wydzierżawienie nowych autobusów oraz zakup nowego taboru tramwajowego do obsługi nowych tras to kolejny czynnik, który z jednej strony poprawia jakość świadczonych usług, ale też generuje wysokie koszty. Przez ostatnie dwa lata budżet dotyczący przewozów wzrósł o ponad 110 mln zł. Aktualnie wydatki przeznaczone na przewozy kształtują się na poziomie 366 mln. zł. Dochody z biletów stanowią 33 proc. tych wydatków. Warto pamiętać, że ceny biletów na komunikacje miejską w Gdańsku nie były podnoszone od niemal 4 lat.

W ciągu ostatnich dwóch lat podróżni mogli odczuć znaczącą poprawę w funkcjonowaniu autobusów i tramwajów. Całkowicie rozwiązano problem zatrudnienia kierowców i motorniczych w miejskiej spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje. W 2018 r. na 525 zaplanowanych etatów brakowało 80 kierowców. Obecnie nie ma wolnych etatów. Poprawa sytuacji nastąpiła wraz ze wzrostem warunków płacowych: na początku 2018 roku nowy kierowca mógł liczyć na wynagrodzenie na poziomie 4.120,77 zł brutto, w grudniu 2019 było to 5.240,00 zł brutto.

Na ulicach Gdańska pojawiają się nowe autobusy i tramwaje. Nowy tabor to 94 fabrycznie nowych Mercedesów Citaro oraz 30 fabrycznie nowych tramwajów producenta PESA. Po dostawach, które będą realizowane w marcu br., ponad połowa autobusów jeżdżących po Gdańsku będzie liczyła mniej niż cztery lata. Największa zmiana dotyczy jednak wzrostu pracy przewozowej, czyli tzw. wozokilometrów. Odnotowano tu spektakularny wzrost. W minionym roku osiągnięty został wynik o niemal 1 mln wozokilometrów wyższy niż w poprzednich latach. Więcej wozokilometrów, to odpowiedź na prośby mieszkańców i rad dzielnic o dodatkowe kursy w kilku rejonach miasta.

 

Nowe przepisy regulujące przewożenie m.in. rowerów

Podczas styczniowej sesji radni przegłosowali uchwałę dotyczącą przepisów porządkowych w autobusach i tramwajach. Precyzuje ona zasady przewozu wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów w pojazdach gminnego transportu zbiorowego.

W myśl nowych przepisów:

  • rowery mogą być przewożone tylko w tych pojazdach, które wyposażone są w zabezpieczające pasy mocujące lub stojaki/wieszaki – tak aby ograniczyć do minimum ryzyko jakichkolwiek zagrożeń;

  • liczba przewożonych rowerów zależy od liczby pasów/wieszaków/stojaków w pojeździe i ma być określona na piktogramie przy wejściu do pojazdu - tak aby pasażer miał czytelną i łatwo dostępną informację;

  • pasażer jest zobowiązany do właściwego zabezpieczenia przewożonego roweru oraz sprawowania nadzoru nad nim podczas jazdy - ponosi też odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z niewłaściwym przewozem roweru;

  • przy wsiadaniu do pojazdu pierwszeństwo mają osoby na wózkach inwalidzkich oraz pasażerowie z wózkami dziecięcymi - przed pasażerami przewożącymi rowery;

  • hulajnogi oraz inne urządzenia transportu osobistego będą mogły być przewożone po złożeniu, jako bagaż.

Ze względów bezpieczeństwa rower będzie musiał być zabezpieczony w stojaku, wieszaku lub przy użyciu pasa mocującego. Liczba przewożonych rowerów będzie zależała od liczby przygotowanych zabezpieczeń. Tych natomiast powinno być tyle, by w pojeździe pozostało też miejsce dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych. Tak, by z przewozu na równych zasadach mogli korzystać wszyscy - bez obaw, że ktoś w którymś momencie każe komuś wysiadać. Projekt uchwały nie wskazuje, że ma to być jeden rower lub jeden wózek inwalidzki lub jeden wózek dziecięcy!

 

TV

Trzeci mikrolas w Gdańsku. Wspólne sadzenie w Pieckach - Migowie