Warto mieć Kartę Mieszkańca
Najważniejsze jest to, że ze wspólnego biletu korzystać będą mogli wyłącznie posiadacze aktywnej Karty Mieszkańca i biletów okresowych. Jeżeli ktoś nie posiada Karty Mieszkańca, to oferta będzie taka jak dotychczas, a więc z biletem okresowym będzie można poruszać się wyłącznie autobusami i tramwajami, z wyłączeniem kolei - na nią trzeba będzie kupić osobny bilet.
Dotychczasowe osobne bilety „Na linie zwykłe w granicach Gdańska” i „Na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Gdańska” zostaną scalone - będzie funkcjonował tylko jeden bilet, czyli „Na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Gdańska” w cenie 90 zł (dotychczas 82 zł) dla okresu „poniedziałek-piątek” i w cenie 99 zł (dotychczas 90 zł) dla okresu „poniedziałek-niedziela”.
Podwyżka cen imiennych biletów miesięcznych będzie symboliczna, a zważywszy na możliwość korzystania z kolei SKM i PKM, można mówić o zdecydowanym wzroście wartości świadczonej usługi w stosunku do jej ceny.
Istotne jest, że to rozwiązanie dotyczy tylko osób, które bilet okresowy kupują. Oznacza to, że osoby, które jeżdżą obecnie bezpłatnie gdańską komunikacją miejską, m.in. dzieci i seniorzy będą musieli, tak jak do tej pory, kupić bilet kolejowy.
Nowe ceny biletów jednorazowych
Od 1 kwietnia nastąpi wzrost cen biletów jednorazowych.
Bilet ważny na jeden przejazd kosztować będzie 3,8 złotych (obecnie 3,2 zł), bilet 1-godzinny - 4,4 zł (obecnie 3,8 zł), a bilet 24 - godzinny -14 złotych (obecnie 13 zł).
Co bardzo istotne, zlikwidowana zostanie taryfa nocna - każdy bilet obowiązujący na liniach dziennych, będzie obowiązywał także na liniach nocnych.
Zaproponowane stawki za bilety jednorazowe są zgodne z rekomendacją Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
W pojazdach tylko karnety
Od 1 kwietnia wprowadzone zostaną także zmiany w regulaminie przewozów pojazdami Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
W pojazdach prowadzona będzie jedynie sprzedaż biletów - karnetów. Pojedyncze bilety będą już niedostępne. Będzie on zawierać trzy bilety: dwa jednoprzejazdowe i jeden 1-godzinny. Karnet normalny będzie kosztował 12 zł, a ulgowy - 6 zł. Rozwiązanie to ma wpłynąć przede wszystkim na mieszkańców, by jak najrzadziej kupowali bilety u motorniczych czy kierowców, a zamiast tego korzystali ze 105 automatów biletowych bądź aplikacji dostępnych na telefony komórkowe. Chodzi o to, by zwiększyć komfort podróży i zminimalizować opóźnienia tramwajów i autobusów.
Bilety jednorazowe
rodzaj biletu jednorazowego | ulga | stara cena [zł] | nowa cena [zł] |
na jeden przejazd | normalny | 3,20 | 3,80 |
1h | normalny | 3,80 | 4,40 |
24h | normalny | 13,00 | 14,00 |
na jeden przejazd | ulgowy | 1,60 | 1,90 |
1h | ulgowy | 1,90 | 2,20 |
24h | ulgowy | 6,50 | 7,00 |
Każdy bilet upoważnia do podróżowania liniami nocnymi
Bilety miesięczne imienne ważne od poniedziałku do piątku
strefa | ulga | stara cena [zł] | nowa cena [zł] |
Gdańsk | normalny | 82,00 (bez taryfy nocnej) | 90,00 |
Kolbudy lub Pruszcz lub Sopot lub Żukowo | normalny | 58,00 | 64,00 |
cała sieć ZTM | normalny | 96,00 | 104,00 |
Gdańsk | ulgowy | 41,00 (bez taryfy nocnej) | 45,00 |
Kolbudy lub Pruszcz lub Sopot lub Żukowo | ulgowy | 29,00 | 32,00 |
cała sieć ZTM | ulgowy | 48,00 | 52,00 |
Każdy bilet upoważnia do podróżowania liniami nocnymi w danej strefie
Bilety miesięczne imienne ważne od poniedziałku do niedzieli
strefa | ulga | stara cena [zł] | nowa cena [zł] |
Gdańsk | normalny | 90,00 (bez taryfy nocnej) | 99,00 |
Kolbudy lub Pruszcz lub Sopot lub Żukowo | normalny | 64,00 | 68,00 |
cała sieć ZTM | normalny | 104,00 | 114,00 |
Gdańsk | ulgowy | 45,00 (bez taryfy nocnej) | 49,50 |
Kolbudy lub Pruszcz lub Sopot lub Żukowo | ulgowy | 32,00 | 34,00 |
cała sieć ZTM | ulgowy | 52,00 | 57,00 |
Każdy bilet upoważnia do podróżowania liniami nocnymi w danej strefie
Bilety na okaziciela, ważne od poniedziałku do niedzieli
strefa | ulga | stara cena [zł] | nowa cena [zł] |
Gdańsk | normalny | 107,00 | 125,00 |
Kolbudy lub Pruszcz lub Sopot lub Żukowo | normalny | 75,00 | 79,00 |
cała sieć ZTM | normalny | 117,00 | 135,00 |
Wzrost kosztów komunikacji miejskiej
Zakup i wydzierżawienie nowych autobusów oraz zakup nowego taboru tramwajowego do obsługi nowych tras to kolejny czynnik, który z jednej strony poprawia jakość świadczonych usług, ale też generuje wysokie koszty. Przez ostatnie dwa lata budżet dotyczący przewozów wzrósł o ponad 110 mln zł. Aktualnie wydatki przeznaczone na przewozy kształtują się na poziomie 366 mln. zł. Dochody z biletów stanowią 33 proc. tych wydatków. Warto pamiętać, że ceny biletów na komunikacje miejską w Gdańsku nie były podnoszone od niemal 4 lat.
W ciągu ostatnich dwóch lat podróżni mogli odczuć znaczącą poprawę w funkcjonowaniu autobusów i tramwajów. Całkowicie rozwiązano problem zatrudnienia kierowców i motorniczych w miejskiej spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje. W 2018 r. na 525 zaplanowanych etatów brakowało 80 kierowców. Obecnie nie ma wolnych etatów. Poprawa sytuacji nastąpiła wraz ze wzrostem warunków płacowych: na początku 2018 roku nowy kierowca mógł liczyć na wynagrodzenie na poziomie 4.120,77 zł brutto, w grudniu 2019 było to 5.240,00 zł brutto.
Na ulicach Gdańska pojawiają się nowe autobusy i tramwaje. Nowy tabor to 94 fabrycznie nowych Mercedesów Citaro oraz 30 fabrycznie nowych tramwajów producenta PESA. Po dostawach, które będą realizowane w marcu br., ponad połowa autobusów jeżdżących po Gdańsku będzie liczyła mniej niż cztery lata. Największa zmiana dotyczy jednak wzrostu pracy przewozowej, czyli tzw. wozokilometrów. Odnotowano tu spektakularny wzrost. W minionym roku osiągnięty został wynik o niemal 1 mln wozokilometrów wyższy niż w poprzednich latach. Więcej wozokilometrów, to odpowiedź na prośby mieszkańców i rad dzielnic o dodatkowe kursy w kilku rejonach miasta.
Nowe przepisy regulujące przewożenie m.in. rowerów
Podczas styczniowej sesji radni przegłosowali uchwałę dotyczącą przepisów porządkowych w autobusach i tramwajach. Precyzuje ona zasady przewozu wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów w pojazdach gminnego transportu zbiorowego.
W myśl nowych przepisów:
-
rowery mogą być przewożone tylko w tych pojazdach, które wyposażone są w zabezpieczające pasy mocujące lub stojaki/wieszaki – tak aby ograniczyć do minimum ryzyko jakichkolwiek zagrożeń;
-
liczba przewożonych rowerów zależy od liczby pasów/wieszaków/stojaków w pojeździe i ma być określona na piktogramie przy wejściu do pojazdu - tak aby pasażer miał czytelną i łatwo dostępną informację;
-
pasażer jest zobowiązany do właściwego zabezpieczenia przewożonego roweru oraz sprawowania nadzoru nad nim podczas jazdy - ponosi też odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z niewłaściwym przewozem roweru;
-
przy wsiadaniu do pojazdu pierwszeństwo mają osoby na wózkach inwalidzkich oraz pasażerowie z wózkami dziecięcymi - przed pasażerami przewożącymi rowery;
-
hulajnogi oraz inne urządzenia transportu osobistego będą mogły być przewożone po złożeniu, jako bagaż.
Ze względów bezpieczeństwa rower będzie musiał być zabezpieczony w stojaku, wieszaku lub przy użyciu pasa mocującego. Liczba przewożonych rowerów będzie zależała od liczby przygotowanych zabezpieczeń. Tych natomiast powinno być tyle, by w pojeździe pozostało też miejsce dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych. Tak, by z przewozu na równych zasadach mogli korzystać wszyscy - bez obaw, że ktoś w którymś momencie każe komuś wysiadać. Projekt uchwały nie wskazuje, że ma to być jeden rower lub jeden wózek inwalidzki lub jeden wózek dziecięcy!