PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.
XI edycja Wybrzeża Sztuki: Świątek, Karasińska, Klata i Lupa. Czas na teatralne święto w Gdańsku
XI edycja Wybrzeża Sztuki: Świątek, Karasińska, Klata i Lupa. Czas na teatralne święto w Gdańsku
Teatr Wybrzeże po raz kolejny zaprasza widzów na przegląd najciekawszych spektakli minionego sezonu w polskich teatrach. Oryginalne i intrygujące, czasem kontrowersyjne, ale zawsze skłaniające do refleksji - cztery spektakle wybitnych reżyserów oglądać będziemy od poniedziałku, 11 listopada do soboty, 16 listopada 2019 r. Pozostały ostatnie bilety.
Dług w reż. Jana Klaty zobaczymy na 11. Wybrzeżu Sztuki dwukrotnie. Niestety, na spektakl nie ma już biletów
Dług w reż. Jana Klaty zobaczymy na 11. Wybrzeżu Sztuki dwukrotnie. Niestety, na spektakl nie ma już biletów
mat. profil FB Teatru Wybrzeże

- Dotychczasowe edycje pozwoliły widzom podziwiać wielkie kreacje wybitnych scenicznych osobowości w często zaskakujących i zawsze niebanalnych reżyserskich interpretacjach. W tym roku będzie podobnie - zapewniają organizatorzy.
Swoje rozumienie teatru zaprezentują w przeglądzie czterej wybitni reżyserzy młodego i nieco starszego pokolenia: Paweł Świątek, Anna Karasińska, Jan Klata i Krystian Lupa.  

Paweł Świątek to absolwent reżyserii na Wydziale Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST im. L. Solskiego, uczeń m.in. Krystiana Lupy i Mikołaja Grabowskiego, asystent m.in. Mai Kleczewskiej i Rene Pollescha. Od 2010 trzykrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w roku 2013 także Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Jego sceniczna interpretacja książki “Wojny polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną” Doroty Masłowskiej, rozpocznie Wybrzeże Sztuki. Spektakl, zrealizowany przez Świątka w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, zobaczymy w poniedziałek, 11 listopada, w Dzień Niepodległości.

O tej interpretacji autorka Dorota Masłowska mówiła, że: „Wow, niezły paradoks, że Wojna P-R swojego teatralnego spełnienia doczekuje się po 17 latach od premiery, gdy zdążyła tak się zestarzeć, że zdążyła od nowa się uaktualnić. Błyskotliwa adaptacja Pawła Świątka; ni to Monthy Python, ni to Gombrowicz, ale taki z Lidla z tygodnia literackiego. Zamiast bloków - łany techno-róż, zamiast tępego socjologicznego konkretu - diaboliczne aktorstwo, w którym videoblogerki cwałują z popkami w upiornym korowodzie; śmiech, łzy i kompletny gore. Gratuluję i dziękuję.”

Recenzenci po premierze w marcu tego roku również uznali, że spektakl jest udaną interpretacją książki. Zwracali uwagę, że sięgając po język obecny w internecie i na ulicy, twórcy stworzyli trafny komentarz do współczesnej Polski.

Dzień później, 12 listopada, zobaczymy wielokrotnie nagradzaną “Ewelina Płacze” Anny Karasińskiej z TR Warszawa. To teatr autorski i debiut reżyserki. Karasińska zastanawia się nad “możliwością bycia sobą w świecie, w którym tożsamość człowieka tworzą liczne, często sprzeczne ze sobą narracje. Buduje tekst z fantazji, obiegowych opinii i wizerunków medialnych aktorek i aktorów. Aktorzy grają tu siebie samych wyobrażonych przez kogoś innego”. 

Anna Karasińska tak mówiła o swojej pracy: - Rozmontowujemy sytuację teatralną, aby wejść w bliskość z widzami i samymi sobą. Absurd sytuacji, którą stworzyliśmy jest sposobem na wymknięcie się poza obręb oczekiwań i schematów. W naszej pracy wielokrotne wywracaliśmy wszystko do góry nogami i doświadczaliśmy płynącej z tego wolności, która jak mamy nadzieję, udziela się naszym widzom.

Przy pisaniu tekstu wykorzystała improwizacje: Bogny Gronieckiej, Moniki Kłobukowskiej, Katarzyny Obidzińskiej, Karoliny Płanik, Beaty Terech. Przeprowadziła również wywiady z członkami grupy HURRAGRAM i młodzieżą z grupy teatralnej w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej.

Krytycy - Zdzisław Pietrasik, Jacek Wakar i Witold Mrozek nie szczędzili pochwał spektaklowi. Pisali o błyskotliwym i przewrotnym debiucie, a Paweł Soszyński zachwycał się w Dwutygodniku: „Ewelina płacze” zachwyca dramaturgią. Kolejne pomysły i sceny są w pełni teatralnie wykorzystane i trwają dokładnie tyle, ile powinny. Nic nie jest tu przegadane, wolty trafiają w punkt. Precyzja spektaklu wbija w fotel. Karasińska ma zresztą wybitnych partnerów. Maria Maj, świetna Ewelina Pankowska, Adam Woronowicz i Rafał Maćkowiak.”

W środę odpoczniemy od teatralnej rzeczywistości, aby w czwartek, 14 listopada, sprawdzić, co nowego ma nam do powiedzania Jan Klata. “Dług” to bowiem jego ostatnia realizacja z Teatru Nowego Proxima.

Najpierw antropolog David Graeber napisał książkę pt. “Dług” - erudycyjną, błyskotliwą, przenikliwą, nonkonformistyczną i skłaniającą do rewizji utartych poglądów na mechanizmy rządzące światem, a teraz Jan Klata inspirując się nią i odwołując do innych tekstów kultury, takich jak “Zbrodnia i Kara” Fiodora Dostojewskiego czy “Faust” Johanna Wolfganga von Goethego, zrealizował równie erudycyjny spektakl, wykładając nam swój pogląd na mechanizmy rządzące światem.

W spektaklu gra objawienie ostatniego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - Bartosz Bielenia (genialna rola w “Bożym Ciele” Jana Komasy), ale też Marcin Czarnik, Monika Frajczyk czy Małgorzata Gorol - i to oni są największą siłą tego przedstawienia wg Witolda Mrozka.

Warto zwrócić tu uwagę również na scenografię - zaprojektował ją Mirek Kaczmarek, znany gdańskim widzom z wielu “wybrzeżowych” realizacji. 

Tę edycję Wybrzeża Sztuki zakończy najbardziej wyczekiwana premiera sezonu - “Capri - Wyspa Uciekinierów” Krystiana Lupy z Teatru Powszechnego w Warszawie.

Lupa akcję spektaklu umieszcza na Capri, wyspie, na którą uciekali marzyciele, władcy i rewolucjoniści, m.in. cesarz Tyberiusz, Lenin, Gorki, George Bernard Shaw i Rilke. Tajemnicza, utopijna przestrzeń łączy artystów, żołnierzy i wykluczonych poza margines – kiedy wielka historia wymusza zawieszenie dotychczasowych norm społecznych i moralnych, barbarzyństwo spotyka się z obojętnością, a kryzys z beztroską rozrywką, w bólach rodzi się nowy, nieodgadniony ład.

Twórcy spektaklu przyglądają się przemianom Europy i roli wielkich osobowości w procesach polityczno-społecznych. W epickiej opowieści narodziny faszyzmu i wojna stają się odniesieniem dla współczesnych lęków. 

- Czy Lupa zaleca nam spokój, bo kiedyś znów i za olbrzymią cenę przyjdzie czas na realizację wolnościowych utopii? - zastanawia się krytyczka Aneta Kyzioł. - A może w ogóle stracił wiarę w ludzkość? W ostatniej części spektaklu żywy plan przenika się z projekcją wideo, ale po obu stronach jest czekanie.

BILETY:

Pozostały już ostatnie bilety na dwa spektakle (stan na dzień 31 października):

CAPRI – WYSPA UCIEKINIERÓW - Bilet normalny: 150zł, Bilet ulgowy: 120zł

oraz

EWELINA PŁACZE - Bilet normalny: 80zł, Bilet ulgowy: 60zł

Wejściówki (na wolne miejsca w sprzedaży pół godziny przed spektaklem): 40 zł.

 

Wybrzeże Sztuki to coroczne święto miłośników teatru, bogate w najciekawsze, najwybitniejsze i najgłośniejsze spektakle prezentowane na polskich scenach. Dotychczasowe edycje naszego przeglądu dały trójmiejskiej publiczności możliwość obejrzenia m.in. OCZYSZCZONYCH Krzysztofa Warlikowskiego, TANGA Jerzego Jarockiego, WYCINKI HOLZFÄLLEN Krystiana Lupy, TRYLOGII Jana Klaty, W IMIĘ JAKUBA S. Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST Grzegorza Jarzyny. 

Przez sceny Wybrzeża Sztuki przewinęło się wielu wybitnych polskich aktorów. W mistrzowskich kreacjach nasza publiczność mogła podziwiać m.in. Krystynę Jandę, Danutę Stenkę, Annę Dymną, Maję Komorowską, Magdalenę Cielecką, Maję Ostaszewską, Danutę Szaflarską, Kingę Preis, Jana Peszka, Jana Frycza, Piotra Machalicę, Jerzego Trelę, Jana Englerta, Grzegorza Małeckiego, Krzysztofa Globisza i Zbigniewa Zapasiewicza.

Organizatorem Wybrzeża Sztuki jest Teatr Wybrzeże. Wydarzenie powstało przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

poniedziałek, 11 listopada, godz. 19.00, Duża Scena

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Dorota Masłowska

WOJNA POLSKO-RUSKA POD FLAGĄ BIAŁO-CZERWONĄ

Adaptacja i dramaturgia: Mateusz Pakuła

Reżyseria: Paweł Świątek

Scenografia: Marcin Chlanda

Muzyka: Dominik Strycharski

 

W spektaklu występują: Karolina Kazoń, Marta Konarska, Agnieszka Kościelniak, Natalia Strzelecka, Marta Waldera, Katarzyna Zawiślak-Dolny.

 

Premiera: 2 marca 2019, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie - Scena MOS

Czas trwania spektaklu: 90 min bez przerw

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych.

 

wtorek, 12 listopada, godz. 18.00 i 20.30, Stara Apteka

TR Warszawa

Anna Karasińska

EWELINA PŁACZE

Reżyseria: Anna Karasińska

Współpraca dramaturgiczna: Magdalena Rydzewska

Choreografia: Marta Ziółek

 

W spektaklu występują: Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Ewelina Pankowska, Adam Woronowicz.

Premiera: 1 października 2015, TR Warszawa

Czas trwania spektaklu: 60 minut bez przerw

 

czwartek, 14 listopada, godz. 19.00 i 21.30, Scena Kameralna w Sopocie

Teatr Nowy Proxima

DŁUG

Adaptacja i reżyseria: Jan Klata

Scenografia, kostiumy: Mirek Kaczmarek, Krystian Szymczak

Muzyka: Jakub Lemiszewski

Choreografia: Maćko Prusak

 

W spektaklu występują: Bartosz Bielenia, Marcin Czarnik, Monika Frajczyk, Małgorzata Gorol.

Premiera: 14 września 2019, Teatr Nowy Proxima Kraków

Czas trwania spektaklu: 100 minut bez przerw

Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16 roku życia.

 

piątek i sobota, 15 i 16 listopada, godz. 18.00, Duża Scena

Teatr Powszechny Warszawa

Curzio Malaparte

CAPRI – WYSPA UCIEKINIERÓW

Scenariusz (na podstawie utworów: KAPUTT i SKÓRA),

reżyseria, scenografia: Krystian Lupa

Kostiumy: Piotr Skiba

Muzyka: Bogumił Misala

Wideo: Natan Berkowicz, Adam Suzin

 

W spektaklu występują: Karolina Adamczyk, Grzegorz Artman, Jacek Beler, Michał Czachor, Anna Ilczuk, Michał Jarmicki, Andrzej Kłak, Magdalena Koleśnik, Mateusz Łasowski, Vova Makovskyi, Monika Niemczyk, Filip Orliński, Halina Rasiakówna, Maria Robaszkiewicz, Nikodem Rozbicki, Piotr Skiba, Ewa Skibińska, Julian Świeżewski, Paweł Tomaszewski, Wojciech Wójcik, Julia Wyszyńska, Michał Zieliński, Wojciech Ziemiański, Michalina Żemła oraz statyści: Karol Helewski, Maciej Kobiela, Ignacy Martusewicz, Tomasz Mechowicki, Olaf Staszkiewicz, Mariusz Urbaniec, Filip Warot.

 

Premiera: 12 października 2019, Teatr Powszechny Warszawa

Czas trwania spektaklu: 330 minut, dwie przerwy

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych.

CZYTAJ:

Teatr Wybrzeże najciekawszym teatrem dramatycznym w Polsce. Adam Orzechowski odebrał nagrodę

Teatr Wybrzeże. “Karmaniola, czyli od Sasa do Lasa” - odkurzony Moniuszko rozbawił publiczność do łez

 

oprac. AUwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl