Wyspa Sobieszewska. Nurkowie pracują - kiedy robotnicy zaczną budować most przez Martwą Wisłę?

Inwentaryzacja nieruchomości, i wszystkiego co żyje w pobliżu przyszłego mostu, jest już zakończona. Gotowe są też wszelkie niezbędne badania, w tym badania dna i czystości Martwej Wisły - okoliczni mieszkańcy prawdopodobnie zauważyli w ostatnich tygodniach często pojawiających się tu nurków, wchodzących bądź wynurzających się z rzeki. W ciągu najbliższych dwóch, trzech tygodni powinny rozpocząć się pierwsze prace ziemne, związane z umacnianiem brzegów Wisły.

Wyspa Sobieszewska. Nurkowie pracują - kiedy robotnicy zaczną budować most przez Martwą Wisłę?
A
A
data publikacji: 01 grudnia 2016 r.

Dno Martwej Wisły sprawdzone, formalności dobiegają końca. Wkrótce rozpoczną się pierwsze prace ziemne związane z budową mostu nad Martwą Wisłą
Dno Martwej Wisły sprawdzone, formalności dobiegają końca. Wkrótce rozpoczną się pierwsze prace ziemne związane z budową mostu nad Martwą Wisłą
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

To jedna z tych wymarzonych i bardzo oczekiwanych inwestycji w Gdańsku - budowa zwodzonego mostu na Wyspę Sobieszewską, który połączy ją ze stałym lądem i godnie zastąpi wysłużony most pontonowy. Wśród prac przygotowawczych, które mogą zaobserwować "wyspiarze", warto odnotować też dobiegającą końca rozbiórkę drewnianej szopy. W jej miejscu powstanie sterownia nowego mostu.

Symboliczną łopatę pod budowę mostu wbito w połowie września br. Od tamtego czasu wykonawca inwestycji, konsorcjum firm Metrostav i Vistal, przygotowywało się do projektu głównie pod kątem formalnym. Natomiast robotnicy powinni pojawić się tu jeszcze w grudniu - zaczną od umacniania nabrzeży ściankami szczelnymi.

Budowa nowego gdańskiego mostu będzie trwała cały 2017 rok. Obiekt powinien być gotowy w pierwszym kwartale 2018 r. Kosztować będzie 57 mln złotych.

Nowoczesny zwodzony most zastąpi w 2018 r. wysłużony, i niezbyt lubiany przez mieszkańców, most pontonowy
Nowoczesny zwodzony most zastąpi w 2018 r. wysłużony, i niezbyt lubiany przez mieszkańców, most pontonowy
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Co powstanie w ramach inwestycji?

1. Most zwodzony o łącznej rozpiętości przęseł zwodzonych 59,50 m o parametrach:

  • Długość obiektu - 173 m

  • Długość obiektu ze skrzydłami - 181,50 m

  • Rozpiętości teoretyczne przęseł dojazdowych – 2x25 m + 2x25 m

  • Rozpiętość teoretyczna przęseł zwodzonych – 59,5m

  • Szerokość ustroju niosącego – 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m, szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2,0 m, szerokość ścieżki rowerowej 2,4 m

  • Klasa obciążeń – A wg PN-85/S-10030

  • Kąt ukosu z rzeką Martwa Wisła - 93 stopni

  • Światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic - 50 m

  • Światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania - 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej

  • Czas otwierania obu przęseł - 120 sekund

2. Odcinek drogi o długości około 900 m - droga klasy G

Tak będzie wyglądał most, który za nieco ponad rok połączy Wyspę Sobieszewską ze stałym lądem
Tak będzie wyglądał most, który za nieco ponad rok połączy Wyspę Sobieszewską ze stałym lądem
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

3. Budynek obsługi mostu

4. Przebudowane zostanie istniejące skrzyżowanie ulic Nadwiślańskiej - Turystycznej i DW 501, skrzyżowanie ulic Sobieszewskiej – Łąkowej – Piaskowej oraz odcinki ulic dojazdowych w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania DW 501 i prawidłowej obsługi przyległych terenów

5. Ciągi piesze i rowerowe

6. Urządzenia organizacji ruchu

7. Przystanki komunikacji zbiorowej i miejsca postojowe

8. System odprowadzania wód deszczowych wraz z budową elementów kanalizacji deszczowej

9. Nowe oświetlenie

10. Przebudowane zostanie istniejące uzbrojenie kolidujące z projektowanym zakresem przedsięwzięcia

11. Umocnienia brzegów Martwej Wisły

12. Gospodarka zielenią (wycinki i nasadzenia)

W ramach prac rozbiórkowych zaplanowano likwidację istniejącej przeprawy pontonowej i promowej, obiektów budowlanych kolidujących z inwestycją, a także odcinków istniejącej jezdni.


Przeczytaj także:

Radość na Wyspie Sobieszewskiej: rusza budowa mostu zwodzonego! 

Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora