PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Wszystkie Strony Miasta. Mariusz Szmidka: - Kluczowa jest niezależność i wolność słowa

Wszystkie Strony Miasta. Mariusz Szmidka: - Kluczowa jest niezależność i wolność słowa
3 grudnia w sieci "Kolporter" pojawił się nowy regionalny tygodnik "Zawsze Pomorze", dzień wcześniej zadebiutował portal internetowy o tym samy tytule. Po wykupieniu "Dziennika Bałtyckiego" przez państwowy koncern PKN Orlen redakcję opuściło wielu dziennikarzy i to właśnie oni stworzyli ten nowy medialny projekt. - Zawsze Pomorze nie jest przeciwko komuś, ale dla Pomorza - mówił w programie gdansk.pl "Wszystkie Strony Miasta", Mariusz Szmidka, który kieruje nowym tygodnikiem i i portalem.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Mariusz Szmidka, redaktor naczelny tygodnika „Zawsze Pomorze” i portalu zawszepomorze.pl
Mariusz Szmidka, redaktor naczelny tygodnika „Zawsze Pomorze” i portalu zawszepomorze.pl
źródło: gdansk.pl


Mariusz Szmidka był długoletnim dziennikarzem, a następnie szefem "Dziennika Bałtyckiego". Po wykupieniu Polska Press Grupa przez PKN Orlen, rozstał się z redakcją. Teraz wraz z grupą znanych dziennikarzy, związanych do niedawna, z tą gazetą startuje ze swoim projektem. To nowy tytuł na regionalnym rynku medialnym. „Zawsze Pomorze” jest tygodnikiem drukowanym, ale też portalem internetowym. O najważniejsze wyzwania pytaliśmy go w programie Wszystkie Strony Miasta.

- To jest bardzo odważna inicjatywa i oczywiście trudna. Jesteśmy po bardzo angażujących przygotowaniach. To był fajny okres, ale zdajemy sobie sprawę, że to dopiero start. Wszystko zaczęło się już pierwszego grudnia, a trzeciego grudnia w piątek, czyli dzisiaj pojawi pierwszy numer wydania papierowego. Dlaczego startujemy? Oczywiście nie ukrywamy tego, że ma to związek, mówiąc wprost, z wkroczeniem polityki do mediów, czyli po przejęciu Polska Press Grupy, w tym Dziennika Bałtyckiego u nas na Pomorzu, przez PKN Orlen, który jest spółką skarbu państwa, na którą wpływ mają politycy. Jaki to będzie miało wpływ, ja tylko mogłem przypuszczać, natomiast koledzy, którzy po moim odejściu dołączyli do tego projektu, przekonali się już na własnej skórze – mówi Mariusz Szmidka, redaktor naczelny tygodnika „Zawsze Pomorze” i portalu zawszepomorze.pl.

Studio gdansk.pl. Mariusz Szmidka (po prawej) i Marek Wałuszko rozmawiają w programie Wszstkie Strony Miasta
Studio gdansk.pl. Mariusz Szmidka (po prawej) i Marek Wałuszko rozmawiają w programie "Wszstkie Strony Miasta"
zdj. gdansk.pl


Zastępcą redaktora naczelnego w "Zawsze Pomorze" jest Bogdana Wachowska (odpowiedzialna jednocześnie za tematy z Kociewia), sekretarzem redakcji - Dariusz Szreter. Do zespołu należą także: Patrycja Cybulska (gospodarka), Małgorzata Gradkowska (edukacja), Dorota Abramowicz (zdrowie), Gabriela Pewińska (kultura), Ryszarda Wojciechowska (polityka), Jacek Wierciński (policja, prokuratura, sąd), Adam Mauks (sport, społeczeństwo), Karol Uliczny (Trójmiasto, komunikacja, samorząd), Piotr Piesik (Powiśle), Olek Knitter (Kaszuby, Ziemia Słupska), Karol Makurat (dział Foto), Anna Gawińska (Social Media).

 

Winieta tytułowa nowego portalu i tygodnika Zawsze Pomorze .
Winieta tytułowa nowego portalu i tygodnika "Zawsze Pomorze".
zawszepomorze.pl

 

Nowy portal i tygodnik stawia sobie za cel dotarcie z wysokiej jakości dziennikarskim przekazem nie tylko do mieszkańców stolicy województwa czy Trójmiasta. Ambicje dotyczą całego regionu.

- To nie jest projekt przeciwko komuś, tylko to jest projekt dla Pomorza, bo uważamy, że nasz region jest wyjątkowy i zasługuje na rzetelne i obiektywne informacje, poszerzenie pluralizmu, a jeśli chodzi o mieszkańców, żeby mieli wybór. Nazwa „Zawsze Pomorze” zobowiązuje. Jest oczekiwanie na rzetelną obiektywną informację. Nie chcę epatować słowami "niezależność", "wolność słowa", chociaż ona jest tutaj kluczowa - wyjaśnia Mariusz Szmidka.

Nasz gość przyznaje, że rynek prasowy w Polsce nie jest łatwy. Utrzymanie się na nim wymaga dużego wysiłku. Redaktor naczelny „Zawsze Pomorza”, nie ukrywa, że powołanie nowego tytułu jest ryzykiem. Na razie papierowy tygodnik dostępny będzie w sieci dystrybucyjnej „Kolportera”. Redaktor naczelny stawia na różne źródła finansowania.

- Oprócz portalu zawszepomorze.pl, tygodnik "Zawsze Pomorze" też jest jakimś audytorium, gdzie od przedsiębiorców, samorządów za usługi, za to co oferujemy na łamach, za formaty reklamowe będziemy pozyskiwać przychody – mówi Mariusz Szmidka zaznacza też, że sięgnie po narzędzia crowdfundingowe. - Są przedsiębiorcy, którzy swoje datki już przeznaczyli na fundusz założycielski. On jest oczywiście niewystarczający na funkcjonowanie przez lata. Musimy sobie z tym poradzić, więc jedna ścieżka, to pozyskiwanie reklam od przedsiębiorców, samorządów, ale będą też granty unijne. (…) Będziemy zachęcać do tego, żeby też darczyńcy wspierali nas stałymi wpłatami, datkami i darowiznami, bo branża medialna w ogóle, nie tylko ta drukowana, papierowa jest dzisiaj bardzo trudna. Startujemy w trudnym, ale w jakimś sensie nadzwyczajnym okresie właśnie w związku z tym, że po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat polityka weszła do mediów w tak bezpośredni sposób.

Zobacz cały program:

oprac. MWwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl
oprac. MWwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl