Sytuacja makroekonomiczna uderza w miejskie inwestycje - wstrzymanie rozpoczęcia budowy nowej szkoły

W 2021 roku władze Gdańska zapowiedziały budowę dwóch nowych szkół podstawowych – przy ulicy Srebrnej i na Morenowym Wzgórzu. Otwarcie SP przy ulicy Srebrnej planowane jest we wrześniu 2023 roku. Na Morenowym Wzgórzu na szkołę trzeba będzie jeszcze poczekać.
06.10.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Mówi Piotr Grzelak zastępca prezydenta Gdańska, obok stoi Maciej Kopański, przedstawiciel firmy Deuteros Izim Edu, która miała być wykonawcą szkoły przy Morenowym Wzgórzu
Mówi Piotr Grzelak zastępca prezydenta Gdańska, obok stoi Maciej Kopański, przedstawiciel firmy Deuteros Izim Edu, która miała być wykonawcą szkoły przy Morenowym Wzgórzu
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Zaplanowana szkoła przy Morenowym Wzgórzu

Przypomnijmy - nieruchomość na Morenowym Wzgórzu została, w 2021 roku, przekazana w użytkowanie na cele oświatowe - pod budowę publicznej szkoły podstawowej. Umowa na budowę i prowadzenie szkoły podpisana została z firmą Deuteros Izim Edu Sp. z o.o. z. Rozpoczęcie budowy miało nastąpić do sierpnia 2022 roku.

- Żyjemy w bardzo trudnych ekonomicznie czasach. Coraz więcej czynników makroekonomicznych powoduje, że pewne inwestycje przestają się opłacać. Ponad miliard sto dziewiętnaście milionów złotych stracił Gdańsk poprzez regulacje w PiT na poziomie centralnym. Cały czas czekamy też na Krajowy Plan Odbudowy, który pozwoliłby nam realizować nowe inwestycje w mieście. I w tym kontekście poszukujemy rozwiązań, które są innowacyjne i nowatorskie, po to, by mimo wszystko miasto nadal miało szansę na rozwój - powiedział Piotr Grzelak podczas konferencji prasowej, która odbyła się 6 października. - W ramach tych właśnie innowacyjnych rozwiązań przygotowaliśmy model, w którym na działkach miejskich inwestor prywatny realizuje szkoły. O ile szkoła przy ulicy Srebrnej powstaje i każdy może zobaczyć tam postęp inwestycji, o tyle chcielibyśmy dzisiaj powiedzieć, że z powodów makroekonomicznych otwarcie szkoły na Morenowym Wzgórzu we wrześniu 2023 się nie wydarzy.

Straty miast po zmianach w PIT - 27mld zł. "Rząd łupie samorządy i mieszkańców na potęgę"

 

Dokumentacja jest, do budowy nie doszło

Inwestor przygotował dokumentację projektową oraz pozyskał decyzję o pozwoleniu na budowę w terminie umożliwiającym realizację placówki. Nie udało się jednak rozpocząć inwestycji.

- Podjęliśmy decyzję, że dzisiaj wszystkie wysiłki wkładamy w jeden cel: chcemy ten projekt zrealizować jak najszybciej. Żeby zaistniała szansa takiej realizacji musimy jak najszybciej rozwiązać naszą wspólną umowę - tłumaczył Piotr Grzelak.

Maciej Kopański z firmy Deuteros Izim Edu
Maciej Kopański z firmy Deuteros Izim Edu
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

W obronie mieszkańców i przedsiębiorców. Samorządowcy zaprotestują w Warszawie przeciw drastycznym podwyżkom cen energii

Przetarg i umowa w innej rzeczywistości

Maciej Kopański z Deuteros Izim Edu przedstawił aktualną sytuację na rynku budowlanym oraz czynniki, które miały decydujący wpływ na decyzję o rozwiązaniu umowy.

- W momencie przystępowania do przetargu i podpisywania umowy, żyliśmy w zupełnie innej rzeczywistości. Od początku wiedzieliśmy, że działka na Morenowym Wzgórzu jest „trudna” i stanowi wyzwanie architektoniczno-planistyczne, co wynikało z niekorzystnego ukształtowania terenu. Udało nam się jednak pozyskać pozwolenie na budowę w terminie, który umożliwiał dotrzymanie wszystkich warunków umownych – powiedział Maciej Kopański. - Niestety przez ostatni rok sytuacja makroekonomiczna uległa diametralnej zmianie. Galopująca inflacja, wysoka zmienność rynkowa, ale także wojna w Ukrainie, powodują że koszty materiałów i usług budowlanych znacznie wzrosły. Również ich dostępność jest odczuwalnie ograniczona. To wszystko spowodowało, że realizacja inwestycji na Morenowym Wzgórzu w oparciu o stare założenia nie jest możliwa. Mając świadomość, że jest to inwestycja potrzebna mieszkańcom, podjęliśmy rozmowy, podczas których szukaliśmy i będziemy szukać sposobu, żeby na bazie zawartych postanowień umownych, w jak najszybszym terminie móc miastu tę działkę zwrócić - dodał Kopański.

Budowa szkoły podstawowej przy ul. Srebrnej, październik 2022
Budowa szkoły podstawowej przy ul. Srebrnej, październik 2022
Fot. mat. UMG

Gdańsk buduje dla oświaty

W podobnej formule, jak na Morenowym Wzgórzu, powstaje w Gdańsku szkoła na ulicy Srebrnej, która przyjmie około 700 uczennic i uczniów. Naukę w nowej publicznej szkole podstawowej dla docelowo 27 oddziałów uczniowie rozpoczną we wrześniu 2023 roku. Wyposażona będzie m.in. w pracownie językowe oraz przedmiotowe (fizyczną, biologiczną oraz chemiczną z dygestorium), świetlicę, bibliotekę szkolną i czytelnię, a także kompleks kuchenny przystosowany do przygotowywania i spożywania posiłków na miejscu. Będzie przystosowana dla uczniów z niepełnosprawnościami. Wybudowana zostanie niezbędna infrastruktura sportowa, tj. kompleks z salą gimnastyczną i zapleczem sanitarno - szatniowym, wielofunkcyjne boisko zewnętrzne oraz plac zabaw.

Wybierz gdańskiego nauczyciela i dyrektora roku! Głosuj w plebiscycie ogłoszonym przez Gdańsk

Inwestycje w edukację

Od 2014 roku wybudowano w Gdańsku dwie publiczne szkoły podstawowe: Metropolitalną Szkołę Podstawową oraz Szkołę Podstawową Nr 6 przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstały też nowe przedszkola przy ul. Dąbka, ul. Kolorowej, ul. Damroki i ul. Lawendowe Wzgórze dla 852 przedszkolaków.

Ponadto w Gdańsku funkcjonują cztery publiczne, niesamorządowe szkoły podstawowe dla 2560 uczennic i uczniów: Morska Szkoła Podstawowa, Szkoła Podstawowa Olimpijczyk, Pozytywna Szkoła Podstawowa przy ul. Azaliowej i Szkoła Podstawowa nr 29 LEONARDO prowadzona przez Ogólnopolskiego Operatora Oświaty. Dodatkowo jako publiczne funkcjonują również Pomorskie Szkoły Rzemiosł i Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące. W podobnej formule pracują też przedszkola, od 2014 udało się wzmocnić sieć publicznych przedszkoli o blisko 3300 miejsc w placówkach niesamorządowych.

oprac. IB

TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim