Wreszcie budowlańcy na Wyspie Spichrzów! Uwaga, kierowcy!

Ruszają inwestycje na Wyspie Spichrzów! Zanim zobaczymy pierwsze budynki, budowlańcy muszą się dobrać do sieci podziemnych. Przebudowa i wymiana czeka wodociągi, kanalizację deszczową i sanitarną oraz sieć teletechniczną. Nie da się uniknąć komplikacji dla kierowców. Prace ruszają 29 lutego 2016 r. Przebudowa czeka także ulice Stągiewną, Motławską i Chmielną.
22.02.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Cały północny cypel Wyspy Spichrzów do ul. Stągiewnej wkrótce zostanie wyłączony z ruchu kołowego i możliwości parkowania. W najbliższych tygodniach rozpocznie się też budowa hotelu i apartamentowców na wyspie. Nikt nie ukrywa, że utrudnienia w okolicy wyspy potrwają kilka lat. Intensywne prace będzie w tym samym czasie prowadziło czterech inwestorów.

Przebudowa sieci podziemnych w ciągu ul. Motławskiej rozpocznie się w przyszły poniedziałek, 29 lutego 2016 r. Oznacza to całkowite wyłączenie tej ulicy z ruchu kołowego. Samochody będą nadal mogły jeździć ul. Chmielną oraz ul. Stągiewną, ale tylko w jednym kierunku – do ul. Długie Ogrody. Jednak obie ulice będą pełnić funkcję dróg lokalnych wyłącznie dla tutejszych mieszkańców, a także działających tu biur i lokali gastronomicznych. Przez ul. Chmielną będzie też przejeżdżał na plac budowy ciężki sprzęt.

Ważne dla kierowców: by dojechać do ul. Spichrzowej i ul. Ciesielskiej od strony ul. Długie Ogrody, trzeba będzie skorzystać z objazdu ulicami: Łąkową, Podwalem Przedmiejskim i Chmielną. Ten objazd będzie obowiązywał przez najbliższych kilkanaście miesięcy! Ruch pieszy zostanie utrzymany.

– Z ulicą Stągiewną powinniśmy się uporać do połowy wakacji – zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Musimy wykonać tu całą infrastrukturę podziemną, i to na dużych głębokościach, m.in. sieci deszczową, sanitarną, wodociągową i teletechniczną. Natomiast prace naziemne, w tym oświetlenie i nawierzchnia, przywrócą dawny charakter Stągiewnej.

Według planu, prace na ul. Stągiewnej powinny zakończyć się do 30 lipca br. Następnie prowadzone będą na ul. Chmielnej. Organizacja ruchu w tym rejonie nieznacznie będzie się zmieniać w odstępach miesięcznych.

Na ulicę Stągiewną (podobnie jak na Chmielną) będą mogli wjeżdżać tylko mieszkańcy i właściciele ulokowanych tu biur i lokali.

Urzędnicy i inwestorzy nie ukrywają, że w najbliższych miesiącach lepiej omijać tę okolicę samochodem. Będzie dużo ziemi do wywiezienia, więc ruch ciężarówek może być bardzo intensywny, a wszystko dlatego, że jeden z inwestorów będzie robił głębokie wykopy na Wyspie Spichrzów pod dwupoziomowe parkingi podziemne.

Z końcem października powinny zakończyć się wszystkie prace związane z wymianą sieci na tych ulicach, ale prace drogowe mogą potrwać nawet do kwietnia 2017 r.

– To, co będzie się tu działo w najbliższym czasie, jest najbardziej istotne dla całego procesu zabudowy północnego cypla Wyspy Spichrzów – zaznacza zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak. – We wszystkich pierwotnych rozmowach z inwestorami kluczowym elementem była infrastruktura podziemna. To, czego nie widać, jest tak naprawdę kluczem do otwarcia cypla. Dlatego, w naszej ocenie, rozpoczyna się przełomowy etap w realizacji tej inwestycji.

Próby zagospodarowania Wyspy Spichrzów podejmowane były od... zakończenia II wojny światowej. Z różnych powodów wszystkie skończyły dotąd fiaskiem. Wreszcie 31 marca 2015 roku podpisana została umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym pomiędzy miastem a konsorcjum Multibud-Immobel. Umowa zakłada, że konsorcjum w ciągu 8,5 roku zagospodaruje północną część Wyspy Spichrzów oraz wykona m.in. przebudowę Długiego Pobrzeża, mostu Stągiewnego, skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną. Inwestycja obejmuje też budowę kładki dla pieszych, która połączy północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, oraz mariny na południe od mostu Stągiewnego. Szacowana suma nakładów na całe przedsięwzięcie to ok. 400 mln zł, w tym wartość obiektów celu publicznego to ponad 33 mln zł.

Zabudowa rozpocznie się od najdalej wysuniętego na północ fragmentu wyspy i będzie postępować na południe, w kierunku ulicy Stągiewnej. Obszar, którego dotyczy umowa z konsorcjum Multibud-Immobel, to około 2 ha, w tym działki pod drogi publiczne oraz działki pod zabudowę ok. 1,6 ha.

Tak ma wyglądać Wyspa Spichrzów za kilka lat.

TV

Obrona Westerplatte – pierwsze starcie II wojny. Rozmowa z dr. Janem Szkudlińskim