„Słowo i Muzyka na Wielki Piątek” - to wyjątkowe wydarzenie, będące połączeniem koncertu utworów pasyjnych z rozważaniami, odbędzie się w piątek o godz. 21, w Bazylice Mariackiej (Gdańsk, ul. Podkramarska 5). Przygotowania do świąt Wielkanocy uświetni tradycyjne połączenie słowa i muzyki - rozważań księdza biskupa Zbigniewa Zielińskiego i najbardziej poruszających utworów wielkopostnych w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.
W programie: Giovanni Pierluigi da Palestrina Stabat Mater, Pierluigi „Tanzi Popule meus”, Ireneusz Łukaszewski „Tutto e compiuto”, Paweł Łukaszewski - Dwa psalmy żałobne: Psalmus 120 Levabo oculos meos ad montes i Psalmus 129 De profundis, oraz utwór „Dobranoc, Głowo święta”.
Wstęp wolny.
Bractwo Świętego Pawła zaprasza po raz trzeci, na część nocną Misterium Męki Pańskiej, inspirowaną andaluzyjską tradycją procesji Semana Santa, sięgającą XIV wieku.
Pochód rozpocznie się od modlitwy i śpiewu tradycyjnych pieśni wielkopostnych, pasyjnych, lamentacyjnych, przechodzącymi w ciszę, którą przerywa dźwięk bębnów i kołatek. Zakapturzonym maszerującym, niosącym sześciometrowy krzyż, będzie towarzyszyć jedynie naturalne światło pochodni, świec, lampionów z ogniem, kandelabrów.
III Nocne Misterium Męki Pańskiej odbędzie się w Wielki Piątek o godz. 21.45 przy Bastionie św. Gertrudy - zakończy natomiast o godz. 0.15 w Bazylice Mariackiej. Trasa przebiegnie następująco: Bastion św. Gertrudy - Pl. Wałowy - Rzeźnicka - Świętej Trójcy - Kocurki - Żabi Kruk - Pod Zrębem - Dolna Brama - Grodza Kamienna - Reduta Wilk - Reduta Wyskok - prof. Kieturakisa - Łąkowa - Długie Ogrody - Stągiewna - Długi Targ - Długa - Tkacka - Piwna - Bazylika Mariacka. Wstęp wolny.
Zobacz też: Misterium Gdańskie – "Sąd nad Jezusem"
Przez prawie całe święta - do niedzieli 16 kwietnia - potrwa również wiosenna, wielkanocna odsłona festiwalu muzyki dawnej, Actus Humanus Resurrectio, prezentującego najwybitniejszych przedstawicieli wykonawstwa historycznego i polskie gwiazdy muzyki dawnej, którzy wystąpią z arcydziełami muzyki od średniowiecza po późny barok.
W piątek przed publicznością zaprezentuje się m.in. Adam Strug i Concerto Italiano, w sobotę natomiast Agnieszka Budzińska-Bennett i Les Arts Florissants. Festiwal zakończy oratorium „La Resurrezione” George’a Friderica Handla, które kompozytor napisał w 1708 roku na Niedzielę Wielkanocną - dlatego to właśnie w pierwszy dzień świąt utwór zabrzmi w Gdańsku.
PROGRAM ACTUS HUMANUS RESURRECTIO: Piątek, 14 kwietnia Sobota, 15 kwietnia Niedziela, 16 kwietnia |
W okresie świąt wielkanocnych polecamy też udać się do licznych galerii sztuki w Gdańsku, gdzie trwają ciekawe wystawy. W Zbrojowni Sztuki (Gdańsk, ul. Targ Węglowy 6) - aż dwie. Pierwsza, zatytułowana „Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi”, szuka odpowiedzi na pytanie, czy kampanie realizowane za morzem różnią się znacząco od tego, co tworzone jest na polskim rynku. Prezentuje reklamy podmiotów komercyjnych oraz kampanie społeczne, w tym między innymi przekaz informujący o wprowadzeniu urlopów ojcowskich czy kreacje przygotowane dla Amnesty International Sweden. Na wystawie można też zobaczyć kampanię sieci sklepów spożywczych ICA, w której w roli stażysty wystąpił Jerry, aktor z zespołem Downa. Popularność reklamy wywarła wpływ nie tylko na rozpoznawalność samej marki, ale także pozytywnie wpłynęła na środowisko osób niepełnosprawnych.
- Reklama funkcjonuje trochę jak lustro, jak odbicie aktualnego czasu i kontekstu. W tym przypadku reklamy odzwierciedlają wartości w szwedzkim społeczeństwie - tłumaczy Sara Kristoffersson, profesor University College of Arts, Crafts and Design ze Sztokholmu, kuratorka wystawy.
Druga wystawa, którą można oglądać w Zbrojowni Sztuki, poświęcona jest natomiast sztuce Szwajcarii, a dokładniej typografii plakatów polskich i szwajcarskich w latach 1945-2015. Na ekspozycji „Litera / Kompozycja / Plakat” znalazło się 40 plakatów szwajcarskich grafików, który uznawani są za pionierów w twórczym wykorzystywaniu typografii. Nie zabraknie dominujących w plakatach z lat 30. ubiegłego wieku trendów, takich jak rzeczowość, konkret, czerpanie z tradycji konstruktywizmu i Bauhausu, oraz typowych dla lat 40. projektów opartych na rozwiązaniach typograficznych. Klasycznym przykładom plakatów w stylu szwajcarskim przeciwstawione zostaną prace z ostatnich dekad XX w., kiedy liternictwo stało się dla szwajcarskich plakacistów pretekstem do prowadzenia gry graficznej, w której czytelność tekstu nie była już zaletą.
Wystawa zaoferuje także mniej tradycyjne spojrzenie na polski plakat, który przez większość osób kojarzony jest przede wszystkim z plakatem malarskim, stanowiącym trzon zjawiska znanego pod nazwą „polska szkoła plakatu”. Tym razem głównym motywem kompozycji będzie litera, której rozmaite sposoby obecności na plakacie pozwalają dostrzec ogromne możliwości tkwiące w literniczych kompozycjach.
Obie wystawy czynne są od piątku do niedzieli w godzinach 12-18. Wstęp wolny.