Wiadukt Biskupia Górka. Budują podpory pod nowy obiekt

Konieczność wprowadzenia zmian w projekcie parkingu wielopoziomowego i przebiegu ulicy nazwanej roboczo Nowe Podwale Grodzkie, nie ma wpływu na budowę samego wiaduktu. "Spod ziemi" zaczynają powoli wyłaniać się pierwsze elementy podpór przyszłej estakady. Co obecnie dzieje się na placu budowy?
06.11.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na terenie budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka trwają prace fundamentowe
Na terenie budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka trwają prace fundamentowe
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl


- Na terenie budowy wiaduktu Biskupia Górka dobiegają końca prace fundamentowe. Obecnie takie prace wykonywane są przy dojazdach do estakady. Prowadzone są także roboty związane z betonowaniem podpór nowego wiaduktu. Wykonano również pale fundamentowe pod podpory mostu nad Kanałem Raduni - wylicza Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Przy ul. Okopowej i Zaroślak trwają prace drogowe, których zakończenie planowane jest około 20 listopada. W poniedziałek, 5 listopada, zwężony został natomiast odcinek ul. Toruńskiej, od skrzyżowania z ul. Żabi Kruk do mostu (około 125 m.), w kierunku Traktu Św. Wojciecha. Rozpoczęto tam pierwszy etap budowy kanalizacji deszczowej.

Pierwsze prace związane z budową wiaduktu Biskupia Górka rozpoczęły się pod koniec marca. br. Zastąpi on wysłużoną estakadę, która jest już w kiepskim stanie technicznym. Kiedy powstanie nowy obiekt (najprawdopodobniej będzie to w 2020 r. - red. ), wówczas rozebrany zostanie dotychczasowy. Znajduje się on na wysokości gmachów Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Wojewódzkiego. Pod istniejącym wiaduktem przebiegają nowo wybudowane tory kolejowe linii PKP i SKM. Wiadukt jest elementem Traktu Św. Wojciecha, który stanowi z kolei główny ciąg komunikacyjny Gdańska prowadzący z południa do centrum. To z niego korzystają m.in. mieszkańcy gdańskiej Oruni i Pruszcza Gdańskiego. Zgodnie z przygotowanym projektem istniejący wiadukt zostanie rozebrany, a wybudowane zostaną dwa nowe, trzyjezdniowe - także w ciągu Traktu Św. Wojciecha. Budowa nowego obiektu rozpoczęła się od strony wschodniej. Kiedy estakada będzie gotowa, wówczas na nią zostanie przeniesiony ruch, a w miejsce rozebranego, istniejącego obecnie, obiektu zostanie zbudowany drugi nowy.

W przyszłości, w sąsiedztwie nowego wiaduktu - przy ul. Okopowej - wybudowany zostanie także wielopoziomowy parking, który pomieści około370 samochodów. Będzie on płatny, służyć będzie głównie pracownikom i klientom urzędów: marszałkowskiego i wojewódzkiego.

W ramach przedsięwzięcia zbudowany i przebudowany zostanie także pobliski układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego .

Koszt całego projektu to 143,6 mln zł. Miasto otrzymało dofinansowanie unijne na ten cel w wysokości 117,7 mln zł.


Rozpoczęło się betonowanie podpór przyszłej estakady
Rozpoczęło się betonowanie podpór przyszłej estakady
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl


W maju br. podczas prac ziemnych odkopano świetnie zachowany duży fragment Bastionu Wiebego, a także fragmenty Baszty Nowej. Po konsultacjach z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków Miasto zdecydowało o zachowaniu i wyeksponowaniu odnalezionych zabytków. Z tego też względu trzeba było wprowadzić zmiany w dokumentacji projektowej (te są w trakcie opracowywania – red.) w zakresie wspomnianego parkingu oraz nowej drogi.

Przeczytaj także: Bastion Wiebego i Baszta Nowa. Spacer po dawnych fortyfikacjach

Budowa nowej estakady wymusiła zamknięcie dla ruchu m.in. odcinka ul. Zaroślak, od budynku nr 21 przy ul. Zaroślak, do budynku nr 10 przy ul. Spadzistej (w rejonie mostku). Jego otwarcie planowane jest na 20 listopada br. (niewykluczone jest jednak kilkudniowe przesunięcie – red.)
- Panująca w ostatnich dniach deszczowa aura nie pozwoliła na wykonanie wszystkich prac nawierzchniowych w zakładanym do końca października terminie. W nadchodzącym tygodniu, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, planowana jest kontynuacja prac związanych z układaniem kolejnych warstw podbudowy oraz warstwy wiążącej nawierzchni – tłumaczy Agnieszka Zakrzacka.
Nie oznacza to jednak zakończenia prac w tym rejonie. Ulica ta będzie nadal placem budowy. Docelowy układ drogowy ul. Zaroślak (w tym wykonanie ostatniej warstwy nawierzchni oraz budowę mostku nad Kanałem Raduni) zaplanowano na wiosnę 2019 r.

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej