• Start
  • Wiadomości
  • Węzeł transportowy Gdańsk Śródmieście - nowa jakość dla pasażerów i pieszych [FILM]

Węzeł transportowy Gdańsk Śródmieście - nowa jakość dla pasażerów i pieszych [FILM]

W ramach inwestycji Forum Gdańsk powstaje nowy węzeł komunikacyjny Gdańsk Śródmieście, który skupi w jednym miejscu wszystkie formy transportu publicznego: autobusy, tramwaje oraz pociągi SKM zatrzymujące się na stacji Gdańsk Śródmieście, umożliwiając sprawne przesiadki. Będzie tu także postój taksówek - na tym samym poziomie, co przystanki tramwajowe i autobusowe.
28.09.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

Dawny wiadukt dla samochodów w ciągu Armii Krajowej przy Forum Gdańsk będzie teraz węzłem przesiadkowym dla pasażerów

 

Węzeł Śródmieście powstaje na specjalnie przystosowanym do tego starym wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej przed węzłem Unii Europejskiej (skrzyżowanie alei z ul. Okopową i Podwalem Przedmiejskim). Ruch samochodowy w tym miejscu został wcześniej przeniesiony na dwa nowowybudowane wiadukty drogowe.


Kompaktowo dla pasażerów 

Sebastian Zomkowski, dyrektor ds. przewozów w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku oznajmił: - Będziemy uruchamiać kolejne elementy tego węzła. Już pod koniec października przywrócony zostanie ruch tramwajowy na tym odcinku, przy czym przystanki na Węźle Groddecka pozostaną, bo dają pasażerom jadącym od strony Gdańska Południe wygodne skomunikowanie z urzędem miejskim, szpitalem, czy sądami. Po zmianach część linii będzie nadal jeździć przez 3 Maja, a część skierujemy przez Hucisko.

Rozbudowywany węzeł został zaprojektowany tak, by autobusy jadące np. w kierunku Dolnego Miasta, Portu Północnego, rafinerii, Wyspy Sobieszewskiej mogły na niego wygodnie zajeżdżać i zawracać.

 

Na peronach tramwajowo -autobusowych powstaje zatoczka umożliwiająca autobusom wygodne zawracanie

 

- Plusy tego rozwiązania są oczywiste. Dziś pasażerowie, którzy przyjeżdżają tramwajem z Gdańska Południe muszą jechać aż do Bramy Wyżynnej i przejść na drugą stronę po to, by przesiąść się do autobusów jadących w wymienionych kierunkach lub w stronę Oruni - tłumaczy Zomkowski.- Gdy wysiądziemy tu z tramwaju, peron w peron będziemy mieć dostęp do autobusów jadących w kierunku Podwala Przedmiejskiego. To będzie oszczędność czasu i wygoda. Na bardzo małej przestrzeni mamy zintegrowane wszystkie środki transportu. Nie ma porównania z węzłem Gdańsk Główny, który obsługuje podobną ilość pasażerów i tak samo wszystkie środki komunikacji, lecz jest dużo rozleglejszy, jest tam “dużo chodzenia” między tramwajem czy kolejką.

Sześciostanowiskowa zatoka dla autobusów zaplanowana w ramach węzła odciąży mocno obłożoną zatokę przy Bramie Wyżynnej - także jeśli chodzi o autobusy regionalne, jadące od strony Warszawy czy Pruszcza Gdańskiego, które teraz będą zajeżdżać w nowe miejsce. Rozwiązanie transportowe przy Forum Gdańsk jest pomyślane jako miejsce tranzytu, a nie przystanek końcowy dla autobusów, wyjątkiem będzie linia 115, która w tym miejscu będzie kończyć swój bieg.

 

Od lewej: Magdalena Gibley dyrektorka Forum Gdańsk oraz Sebastian Zomkowski dyrektor ZTM Gdańsk ds. przewozów przy wyjściu z przejścia podziemnego przy ul. Toruńskiej

 

Podziemie dla pieszych i samochodów

Węzeł połączony będzie przejściem podziemnym, które poprowadzi pod centrum handlowym w kierunkach: 3 Maja, Hucisko i ul. Okopowej (wyjście na wysokości ul. Toruńskiej). Czynne całą dobę przejście będzie wyposażone w windy. Inwestor zaplanował także drogę rowerową wokół forum - na wysokości węzła zejdzie ona do podziemnego przejścia, w którym ciągiem pieszo- rowerowym będzie można dotrzeć do ul. Toruńskiej dzięki bezstopniowemu wyjściu z tunelu. Przykładowy dystans do pokonania pieszo pod ziemią, od ul. Toruńskiej do 3 Maja wynosi 700 m.

- W ten sposób powstał ciąg pieszy całkowicie oddzielony od ruchu ulicznego - mówi Magdalena Gibney, dyrektorka Forum Gdańsk. - Od ulicy Toruńskiej, przez otwarte całą dobę przestrzenie publiczne w Forum Gdańsk, aż do Bramy Wyżynnej lub ulicy Hucisko przejdziemy nie napotykając ani jednego samochodu.

 

Wylot budowanej pod Forum Gdańsk podziemnej ul. Nowe Podwale Grodzkie, widok w stronę Traktu Św. Wojciecha

 

Węzeł Śródmieście jest częścią większej przebudowy układu komunikacyjnego w tej części miasta. Pod forum powstaje podziemna droga - Nowe Podwale Grodzkie, która pozwoli kierowcom na dojazd od wiaduktu Biskupia Górka do Dworca Głównego PKP. Ponieważ prawoskręt w podziemną drogę na “starym” Podwalu Grodzkim powstanie tuż przed hotelem Central przy Dworcu Głównym PKP. Funkcjonująca tu obecnie zatoka dla autobusów komunikacji regionalnej zostanie zlikwidowana, linie będą obsługiwane bliżej dworca.

Ciekawym elementem podziemnego przejścia będzie ekspozycja jednej ze ścian odkrytego w trakcie prac budowlanych XVI.wiecznego Bastionu Kot.

- Bastion znajduje się bezpośrednio pod jezdnią ul. Okopowej i został zabezpieczony w taki sposób, by mógł być w przyszłości otwarty - mówi Wojciech Brusz, dyrektor kontraktu budowy Forum Gdańsk. - Może tu powstać dodatkowe połączenie kazamatów z tunelem. Być może stanie się to przy kolejnej w tym miejscu inwestycji, realizowanej przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska budowie nowego wiaduktu Biskupia Górka.

 

Przystanek SKM Śródmieście działa już od 2014 r., wkrótce prosto z niego będzie się można dostać nie tylko do nowego centrum handlowego, ale także np. na ul. 3 Maja, nz. widoczny także wlot podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego

 

- Otwarcie przejścia podziemnego i parkingu na ponad tysiąc miejsc nastąpi jednocześnie z otwarciem Forum, czyli wiosną 2018 r. Również wtedy cały węzeł zacznie funkcjonować w pełni. Już teraz ZTM zapowiada uruchomienie w tym czasie nowych linii tramwajowych, przez węzeł w kierunku Stogów.

- Szacujemy, że węzeł przejmie ok. 18 proc. całego ruchu, który kumuluje się teraz przy Dworcu Głównym i Bramie Wyżynnej - ocenia dyrektor ZTM. - Liczba pasażerów w ciągu doby wyniesie ok 28 tysięcy.


ZOBACZ ANIMACJĘ OBRAZUJĄCĄ WĘZEŁ ŚRÓDMIEŚCIE


Węzeł Śródmieście w skrócie:

  • 2 nowe wiadukty
  • 8 nowych peronów tramwajowych i autobusowych
  • 10 minut - o tyle skróci się czas przesiadki z autobusu czy tramwaju do pociągu SKM
  • 28 tys. pasażerów ma korzystać z węzła w ciągu doby
  • Ponad 120 mln zł – tyle kosztowały inwestycje w układ komunikacyjny, które po zakończeniu robót w większości przejdą na własność miasta Gdańska. Część ul. Nowe Podwale Grodzkie, z uwagi na usytuowanie pod Forum Gdańsk, pozostanie własnością Forum, ale będzie to droga publiczna.



TV

Światowa stolica bursztynu