W Teatrze Wybrzeże - Wybrzeże Sztuki. Janda na finał

Przegląd teatralny Wybrzeże Sztuki to okazja, by gdańszczanie i mieszkańcy Pomorza zobaczyli najgłośniejsze z najnowszych spektakli polskich scen. Tegoroczne prezentacje zakończą się 12 listopada. W programie tacy reżyserzy, jak Klata i Lupa, i tacy aktorzy, jak Łomnicki, Janda i Deląg.

W Teatrze Wybrzeże - Wybrzeże Sztuki. Janda na finał
A
A
data publikacji: 04 listopada 2015 r.

 

„Maciej Korbowa i Bellatrix” to rekonstrukcja spektaklu dyplomowego Krystiana Lupy z 1993 roku.
„Maciej Korbowa i Bellatrix” to rekonstrukcja spektaklu dyplomowego Krystiana Lupy z 1993 roku.
Bartosz Siedlik

 

Podczas pierwszego Wybrzeża Sztuki w 2008 roku oprócz spektakli odbyły się warsztaty, koncert, a także, po raz pierwszy, czytanie powieści Güntera Grassa „Blaszany bębenek” po kaszubsku. Z kolejnymi edycjami Wybrzeże Sztuki przekształciło się w przegląd najwybitniejszych, a czasami najgłośniejszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich produkcji teatralnych. Gdańszczanie nie mogą pojechać do teatrów w innych miastach, więc teatry przyjeżdżają do nich.

Znakomita Danuta Stenka, Jan Klata z rozmachem

Tegoroczny festiwal rozpoczął się 30 października monodramem „Koncert życzeń” niemieckiego dramaturga Franza Xavera Kroetza w reżyserii Yany Ross. Monodramem nietypowym, bo… niemym. Danucie Stence (jej kreację krytycy określają jako wybitną) towarzyszy tylko głos Wojciecha Manna z audycji radiowej. Spektakl powstał w koprodukcji nowohuckiej sceny Łaźnia Nowa i TR Warszawa.

Jednym z najbardziej wyczekiwanych spektakli był „Wróg ludu” na podstawie dramatu Henryka Ibsena z 1882 roku, pokazany na Dużej Scenie Wybrzeża 3 listopada. Inscenizację przygotował Jan Klata, dobrze znany gdańskim miłośnikom teatru kontrowersyjny reżyser i dyrektor Narodowego Starego Teatru w Krakowie. XIX-wieczny tekst opowiadający o rodzącym się konflikcie między dwoma braćmi jest dla Klaty jedynie bazą do rozważań o mechanizmach władzy, ideałach i prawdzie, przez co staje się zaskakująco aktualny. Reżyser dość swobodnie czerpie z oryginału i umiejętnie żongluje populistycznymi treściami, wyśmiewając niedawne wydarzenia polityczne i społeczne w Polsce.

Najnowszy spektakl Klaty (premiera odbyła się 3 października 2015 roku) został wykonany z rozmachem niebywałym, nawet jak na tego reżysera. Aktorzy poukrywani są w wyglądającej jak sen wariata scenografii, przygotowanej przez Justynę Łagowską – precyzyjnie przygotowanej, niezwykle plastycznej przestrzeni, zagraconej przez puste butelki, poduszki, materace i dziecięcy tunel z IKEA. W tym kontrolowanym bałaganie powaga i wzniosłość miesza się z absurdem i groteską, a Klata w typowy dla siebie sposób przełamuje konwencje i bawi się formą, wplatając m.in. elementy stand-upu i musicalu.

Całe to szaleństwo na scenie, świadczące o niebywałej sprawności reżyserskiej i ogromnej świadomości artystycznej, zachwyca. Jednocześnie jednak utrudnia chwilami odbiór poważniejszych treści, które kryją się za fasadą charakterystycznego dla Klaty efekciarstwa. Aktualny i dzisiaj przekaz dramatu Ibsena ginie pod naporem wizualnych i dźwiękowych wrażeń, sprawiając, że spektakl jest wspaniałym widowiskiem, o którego przesłaniu łatwo zapomnieć. Niemniej to niezwykle interesująca inscenizacja.

Scenografię do „Wroga ludu” przygotowała Justyna Łagowska.
Scenografię do „Wroga ludu” przygotowała Justyna Łagowska.
Magda Hueckel

 

Wejściówki pół godziny przed

Teatromanów po tych dwóch mocnych przedstawieniach czekają jeszcze cztery ciekawe spektakle. Na Dużej Scenie Wybrzeża w czwartek i piątek (5 i 6 listopada) zespół artystyczny z Warszawy Pożar w Burdelu zaprezentuje program kabaretowy „Dziewczyna z Marszu Niepodległości”. Władza, polityka i prześmiewcze piosenki – tak w skrócie można opisać satyrę w reżyserii Michała Walczaka, która swoją premierę miała 31 października. Bilety: normalny: 60 zł, ulgowy: 40 zł, wejściówki na wolne miejsca (dostępne w kasie pół godziny przed spektaklem) 30 zł.

W tym samym miejscu w niedzielę i poniedziałek (8 i 9 listopada) zobaczymy nagrodzony podczas 2. Festiwalu Nowego Teatru (za scenografię i choreografię) „Portret damy” w opracowaniu etatowej reżyser teatru Wybrzeże, Eweliny Marciniak. W dramacie na podstawie kultowej XIX-wiecznej powieści Henry’ego Jamesa występują m.in. Katarzyna Dałek, Michał Jaros, Marek Tynda i Krzysztof Matuszewski. Spektakl zalecany jest dla widzów od 15. roku życia. Bilety: wejściówki na wolne miejsca (dostępne w kasie pół godziny przed spektaklem) 30 zł.

Na Scenie Malarnia w poniedziałek (9 listopada) zaprezentuje się z kolei inny ceniony polski reżyser – Krystian Lupa. W Gdańsku zobaczymy rekonstrukcję jego spektaklu dyplomowego z 1993 roku, zatytułowaną „Maciej Korbowa i Bellatrix”. W przedstawieniu Łaźni Nowej i Teatru Imka na podstawie dzieła Witkacego występują m.in. Paweł Deląg i Tadeusz Łomnicki. Bilety: wejściówki na wolne miejsca (dostępne w kasie pół godziny przed spektaklem) 30 zł.

Festiwal zakończy spektakl Och-Teatru w Warszawie: „Maria Callas. Master Class” w reżyserii Andrzeja Domalika. Przedstawienie zostanie pokazane na Dużej Scenie dwukrotnie – w środę i czwartek (11 i 12 listopada). W głównej roli zobaczymy Krystynę Jandę. Bilety: wejściówki na wolne miejsca (dostępne w kasie pół godziny przed spektaklem) 30 zł.

Wszystkie spektakle rozpoczynają się o godz. 19.

Organizatorem Wybrzeża Sztuki jest teatr Wybrzeże. Przegląd jest realizowany przy wsparciu Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Samorzadu Województwa Pomorskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Więcej na stronie teatru Wybrzeże.

Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora