Rok 2018 jest wyjątkowy dla świata tańca na świecie, bo przypada na niego też 70. rocznica powstania Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (International Theatre Institute w skrócie ITI) - instytucji będącej pod auspicjami UNESCO, która ustanowiła Międzynarodowym Dniem Tańca.
Dzień obchodów - 29 kwietnia - upamiętnia XVIII - wiecznego reformatora sztuki tańca i twórcy europejskiego teatru baletowego, francuskiego tancerza i choreografa Jeana-Georges'a Noverre'a.
Świętujemy go już od 1982 roku, a jednym z elementów tego dnia jest orędzie wygłaszane przez osobę ważną dla tej dziedziny sztuki.
W tym szczególnym roku, orędzie przygotowało aż pięciu artystów dla różnych z regionów UNESCO: Afryki, obu Ameryk, krajów arabskich, Azji i Pacyfiku oraz Europy.
Europejski tekst napisał Ohad Naharin, genialny tancerz i choreograf izraelski, dyrektor artystyczny Batsheva Dance Company i twórca języka ruchowego GaGa, którego gdańszczanie mogli poznać dzięki dokumentalnemu filmowi “Mr. Gaga”, wyświetlanemu w kinach w 2017 r.
Ohad Naharin, tekst orędzia:
W tańcu chodzi o bycie w chwili. Wsłuchanie się w zakres doznań oraz pozwolenie na to, by stało się ono paliwem uczuć, form i treści. Zawsze jednak powinniśmy pamiętać o tym, skąd pochodzimy.
Gdy jestem pytany, o czym są moje prace, zawsze odpowiadam, że przede wszystkim o sobie samych. O tym, jak ich poszczególne elementy spotykają się we wspólnej narracji, na którą składają się głośność, delikatność, eksplodująca energia. Badanie ruchu, organizacji i struktury. Poczucie humoru, dynamika, przesada i niedopowiedzenie, połączenie przyjemności i wysiłku, sublimacja szaleństwa i pasji tancerzy oraz fantazja, które splatają się w czystą formę.
Najlepsze prace taneczne dotykają wzniosłości, nawet jeśli daleko im do doskonałości. Musimy sprzeciwiać się myśleniu w kategoriach konserwatywnych i konwencjonalnych, które cechują edukację i szkolenia taneczne, i porzucić stare idee na rzecz nowych, lepszych. Musimy pamiętać, by tańczyć choć trochę każdego dnia…
Musimy pamiętać, by tańczyć choć trochę każdego dnia… i nigdy nie robić tego przed lustrem.
Pozostałe orędzia znajdziemy na stronie International Theatre Institute.
W Gdańsku Międzynarodowy Dzień Tańca uczcimy galą baltową L'Univers de la danse w Operze Bałtyckiej. W pierwszej części gali, której program jest specjalnie przygotowany na ten dzień, wystąpią uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny – Sobczak w choreografii Francois Mauduit’a, twórcy choreografii do spektaklu Dziadek do orzechów. Zobaczymy układy do muzyki Antonína Dvořáka i piosenek Edith Piaf.
W drugiej części gali wystąpi zespół baletu Opery Bałtyckiej. Ich choreografie opracowali kierownik baletu Wojciech Warszawski i jego zastępczyni Izabela Sokołowska-Boulton. Usłyszmy kompozycje Louisa Moreau Gottschalka, w aranżacjach przygotowanych przez Beniamina Baczewskiego, dla zespołu Orkiestry Opery, którą poprowadzi Szymon Morus.
PROGRAM GALI
CZĘŚĆ I
„LES BEAUX YEUX DE LA JEUNESSE”
- Antonin Dvorak – Serenade op. 22 Introduction
- Antonin Dvorak – Serenade op. 22 Moderato
- Antonin Dvorak – Serenade op. 22 Tempo di valse
- Edith Piaf – Mon manège à moi
- Edith Piaf – La foule
- Edith Piaf – La ghetto
- Edith Piaf – Padam, padam
- Antonin Dvorak – Serenade op.22 Allegro vivace
- Edith Piaf – Mon Dieu
- Antonin Dvorak – Serenade op.22 Final
Wykonawcy: Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny –Sobczak w Gdańsku
Choreografia: Francois Mauduit
CZĘŚĆ II
Kompozycje Louisa Moreau Gottschalka w aranżacjach Beniamina Baczewskiego
dla zespołu Orkiestry
- Berceuse, Op. 47
2. Souvenir de Porto Rico, Op. 31
3. La Gallina, Op. 53
4. Pasquinade, Op. 59 - The Dying Poet, Op. 110
- Le Bananier, Op. 5
7. Tournament Galop - Polka in B flat
- Polka in A flat
- Grande Valse
- Ojos criollos, Op. 37
- Manchega, Op. 38
Wykonawcy: Balet i Orkiestra Opery Bałtyckiej
Choreografia: Izabela Sokołowska-Boulton, Wojciech Warszawski
Dyrygent: Szymon Morus.