W Międzynarodowy Dzień Tańca - Gala baletowa L'Univers de la danse w Operze Bałtyckiej

29 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Tańca. L'Univers de la danse to Gala baletowa, którą z tej okazji przygotowała Opera Bałtycka, do udziału zapraszając uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak. W programie m.in muzyka Antonína Dvořáka, Louisa Moreau Gottschalka i piosenki Edith Piaf.

W Międzynarodowy Dzień Tańca - Gala baletowa L'Univers de la danse w Operze Bałtyckiej
A
A
data publikacji: 29 kwietnia 2018 r.
Gala baletowa w Operze Bałtyckiej
Gala baletowa w Operze Bałtyckiej
Krzysztof Mystkowski/KFP

Rok 2018 jest wyjątkowy dla świata tańca na świecie, bo przypada na niego też 70. rocznica powstania Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (International Theatre Institute w skrócie ITI) - instytucji będącej pod auspicjami UNESCO, która ustanowiła Międzynarodowym Dniem Tańca.

Dzień obchodów - 29 kwietnia - upamiętnia XVIII - wiecznego reformatora sztuki tańca i twórcy europejskiego teatru baletowego, francuskiego tancerza i choreografa Jeana-Georges'a Noverre'a.

Świętujemy go już od 1982 roku, a jednym z elementów tego dnia jest orędzie wygłaszane przez osobę ważną dla tej dziedziny sztuki.

W tym szczególnym roku, orędzie przygotowało aż pięciu artystów dla różnych z regionów UNESCO: Afryki, obu Ameryk, krajów arabskich, Azji i Pacyfiku oraz Europy.

Europejski tekst napisał Ohad Naharin, genialny tancerz i choreograf izraelski, dyrektor artystyczny Batsheva Dance Company i twórca języka ruchowego GaGa, którego gdańszczanie mogli poznać dzięki dokumentalnemu filmowi “Mr. Gaga”, wyświetlanemu w kinach w 2017 r.

L'Univers de la danse
L'Univers de la danse
Krzysztof Mystkowski/KFP,

Ohad Naharin, tekst orędzia:

W tańcu chodzi o bycie w chwili. Wsłuchanie się w zakres doznań oraz pozwolenie na to, by stało się ono paliwem uczuć, form i treści. Zawsze jednak powinniśmy pamiętać o tym, skąd pochodzimy.

Gdy jestem pytany, o czym są moje prace, zawsze odpowiadam, że przede wszystkim o sobie samych. O tym, jak ich poszczególne elementy spotykają się we wspólnej narracji, na którą składają się głośność, delikatność, eksplodująca energia. Badanie ruchu, organizacji i struktury. Poczucie humoru, dynamika, przesada i niedopowiedzenie, połączenie przyjemności i wysiłku, sublimacja szaleństwa i pasji tancerzy oraz fantazja, które splatają się w czystą formę.

Najlepsze prace taneczne dotykają wzniosłości, nawet jeśli daleko im do doskonałości. Musimy sprzeciwiać się myśleniu w kategoriach konserwatywnych i konwencjonalnych, które cechują edukację i szkolenia taneczne, i porzucić stare idee na rzecz nowych, lepszych. Musimy pamiętać, by tańczyć choć trochę każdego dnia…

Musimy pamiętać, by tańczyć choć trochę każdego dnia… i nigdy nie robić tego przed lustrem.

Pozostałe orędzia znajdziemy na stronie International Theatre Institute. 

W Gdańsku Międzynarodowy Dzień Tańca uczcimy galą baltową L'Univers de la danse w Operze Bałtyckiej. W pierwszej części gali, której program jest specjalnie przygotowany na ten dzień, wystąpią uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny – Sobczak w choreografii Francois Mauduit’a, twórcy choreografii do spektaklu Dziadek do orzechów.  Zobaczymy układy do muzyki Antonína Dvořáka i piosenek Edith Piaf.

W drugiej części gali wystąpi zespół baletu Opery Bałtyckiej. Ich choreografie opracowali kierownik baletu Wojciech Warszawski i jego zastępczyni Izabela Sokołowska-Boulton. Usłyszmy kompozycje Louisa Moreau Gottschalka, w aranżacjach przygotowanych przez Beniamina Baczewskiego, dla zespołu Orkiestry Opery, którą poprowadzi Szymon Morus.


PROGRAM GALI

CZĘŚĆ I 

„LES BEAUX YEUX DE LA JEUNESSE”

  1. Antonin Dvorak – Serenade op. 22 Introduction
  2. Antonin Dvorak – Serenade op. 22 Moderato
  3. Antonin Dvorak – Serenade op. 22 Tempo di valse
  4. Edith Piaf – Mon manège à moi
  5. Edith Piaf – La foule
  6. Edith Piaf – La ghetto
  7. Edith Piaf – Padam, padam
  8. Antonin Dvorak – Serenade op.22 Allegro vivace
  9. Edith Piaf – Mon Dieu
  10. Antonin Dvorak – Serenade op.22 Final

Wykonawcy: Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny –Sobczak w Gdańsku
Choreografia: Francois Mauduit

CZĘŚĆ II

Kompozycje Louisa Moreau Gottschalka w aranżacjach Beniamina Baczewskiego
dla zespołu Orkiestry

  1. Berceuse, Op. 47
    2. Souvenir de Porto Rico, Op. 31 
    3. La Gallina, Op. 53
    4. Pasquinade, Op. 59
  2. The Dying Poet, Op. 110
  3. Le Bananier, Op. 5
    7. Tournament Galop
  4. Polka in B flat
  5. Polka in A flat
  6. Grande Valse
  7. Ojos criollos, Op. 37 
  8. Manchega, Op. 38 

Wykonawcy: Balet i Orkiestra Opery Bałtyckiej
Choreografia: Izabela Sokołowska-Boulton, Wojciech Warszawski
Dyrygent: Szymon Morus.

oprac. AU (0)
www.gdansk.pl
oprac. AU (0)
www.gdansk.pl