• Start
  • Wiadomości
  • Uratuj niesprzedaną żywność. Aplikacja Too Good To Go dstępna w Trójmieście

Uratuj niesprzedaną żywność. Aplikacja Too Good To Go dstępna w Trójmieście

Od dziś mieszkańcy Gdańska, Gdyni, Sopotu i okolic mogą włączyć się do walki z marnowaniem jedzenia. Umożliwia to aplikacja Too Good To Go dostępna na smartfona, dzięki której można “uratować” niesprzedane danego dnia jedzeniem z restauracji, kawiarni, sklepów i cukierni w całym Trójmieście, które w innym przypadku wylądowałoby w koszu. 
19.02.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

TooGooddobre
Niesprzedane jedzenie z trójmiejskich piekarni, kawiarni, barów, restauracji można kupić za jedną trzecią kwoty dzięki aplikacji Too Good To Go
Fot. Too Good To Go

 

Wśród miejsc, które dołączyły do rewolucji z Too Good To Go znalazło się ponad 50 lokali, m.in. Klatka B, Wantburger, Leń, Głodny Niedźwiedź, Drukarnia, Morze Kawy, Kofeina Gdynia Coffee House, WypiekAna, WatKamChu, Składak, Bio Piekarnia Ziarno, Marmolada Chleb i Kawa, Mamy Wypieki, Minuta Osiem, Kurhaus, Kawana Palarnia Kawy, Vegan Port, Cafe Antidotum, a także sieci Starbucks, Pizza Hut, North Fish i wiele innych.

Dane o tym, ile żywności produkujemy, kupujemy i wyrzucamy od lat bulwersują. Polska zajmuje piąte miejsce wśród krajów Unii Europejskiej, marnując co roku 9 mln ton jedzenia, co daje średnio 247 kg na osobę. Aby rozwiązać tak złożony problem, jak marnowanie żywności, potrzebne są rozwiązania systemowe (jak już obowiązująca ustawa o niemarnowaniu) i indywidualne działania. Taką rolę ma właśnie aplikacja Too Good To Go, angażująca zwykłych użytkowników w codzienne dbanie o niemarnowaniem żywności.

W samym tylko Gdańsku rocznie na wysypisku ląduje 110 tys. ton żywności, w całym województwie pomorskim - ponad 500 tys. ton rocznie. Od tej pory mieszkańcy Gdańska, Gdyni, Sopotu i okolic mogą dołączyć do grona 140 tysięcy Pogromców Marnowania Jedzenia, codziennie ratując żywność przed koszem. 

Aplikacja Too Good To Go to narzędzie dostępne dla każdego użytkownika smartfona, które skutecznie łączy użytkowników z piekarniami, cukierniami, sklepami czy hotelami, w których na koniec dnia zostaje niesprzedane jedzenie. Dzięki niej można kupić taką żywność za ⅓ ceny. Każda uratowana paczka to 2,5 kg niezmarnowanej emisji CO2, która powstała w łańcuchu produkcji - od posadzenia, przez transport, po domową lodówkę. Choć aplikacja w Polsce działa dopiero od 7 miesięcy, uratowano dzięki niej już ponad 65 tys. posiłków, co odpowiada 162,5 tony CO2. To tyle ile powstałoby ze spalenia 376 beczek ropy. 

- Marnowanie żywności jest problemem globalnym i wyzwaniem, przed jakim stajemy też w Polsce - mówi Magdalena Marzec, dyrektorka marketingu Too Good To Go w Polsce. - Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo produkcja żywności powiązana jest z emisjami gazów cieplarnianych. Wiemy, że Trójmiasto nie boi się podejmowania wyzwań i wprowadzania innowacji. To tu zrodziła się idea budżetu obywatelskiego, to tu mieszkańcy po raz pierwszy w Polsce, zadecydowali o losach miasta w panelach obywatelskich. Teraz nadszedł czas na walkę z marnowaniem jedzenia i już widzimy, z jak bardzo ciepłym przyjęciem ze strony użytkowników spotyka się aplikacja. 

- W Banku Żywności w Trójmieście na co dzień ratujemy jedzenie przed zmarnowaniem i przekazujemy je potrzebującym - dodaje Łukasz Jaroń z Banku Żywności w Trójmieście. - Regularnie pozyskujemy setki kilogramów żywności od największych sieci handlowych, lokalnych sklepów, hurtowni czy rolników. Odbiór jedzenia z mniejszych punktów gastronomicznych zawsze jednak był dla nas skomplikowany. Jesteśmy organizacją non-profit, utrzymujemy się z darowizn i dotacji i często po prostu nie stać nas, żeby ratować małe ilości jedzenia. Bardzo nas cieszy, że na rynku pojawiają się tak proste rozwiązania, które uzupełniają naszą działalność. Dzięki temu każdy może włączyć się w niemarnowanie żywności.

 

Lista pierwszych partnerów Too Good To Go w Trójmieście:

Wantburger, Bio Piekarnia Ziarno, Klatka B, SMAKER, MORA bistro, Morze Kawy, North Fish Galeria Bałtycka, North Fish Forum, North Fish Galeria Morena, North Fish Riviera, Starbucks Gdańsk Galeria Bałtycka Poziom +1, Starbucks Gdańsk Manhattan, Starbucks Gdańsk OBC, Starbucks Gdańsk Galeria Bałtycka Poziom 0, Starbucks Gdańsk Forum, Starbucks Gdańsk Długa, Starbucks Gdańsk Alchemia, Starbucks Gdynia Świętojańska, Starbucks Gdynia Galeria Riviera, W tym sęk - Coffee & Cake, Pizza Hut - Gdynia Świętojańska, Pizza Hut - Gdynia Riviera, Pizza Hut - Gdańsk Forum, Pizza Hut - Gdańsk Galeria Bałtycka, GOOD cafe, Kofeina Gdynia Coffee House, Kate - Coffee&Cake, Kaktus Coffee, Smart Bistro, Pudełko lunch cafe, Wat Kam Chu, Slow Cafe Klubokawiarnia Rodzinna, CoffeeToGo, Dwie Zmiany, Yummy Gdańsk, Ciekawa Kawiarnia, Oficyna, L'Appetito, Cup and Cakes, Kawiarnia bliżej, Fyrtel, Składak, Pociąg do..., Cukiernia Szczęśliwy Lis, Coffeeway, Cafe Kwadrat Rumia, Deserownia, Kromka, Lavenda Cafe & Galeria, Piekarnia Tyrolska, Hotel ibis kitchen Stare Miasto.

 

 Too Good To Go

Too Good To Go zrzesza użytkowników we wspólnej walce z marnowaniem żywności, łącząc klientów z miejscami, w których zostało nadwyżkowe jedzenie. Aplikacja wystartowała w Danii w 2016 roku i od tamtej pory zyskała ponad 19 milionów użytkowników w 15 krajach. Wśród partnerów Too Good To Go w Europie są m.in.: Carrefour, Paul, Costa, czy sieć hoteli Accor i Scandic. W Polsce z Too Good To Go współpracują takie miejsca, jak: Starbucks, Pizza Hut, A. Blikle, North Fish, Robusta Coffee, 77 Sushi, Natura Cold Press, MOD Donuts i wiele innych.

Misją Too Good To Go jest inspirowanie społeczeństwa i udostępnienie narzędzi do walki z marnowaniem jedzenia poprzez budowanie Ruchu Przeciw Marnowaniu Jedzenia, stworzonego, by wywrzeć wpływ na czterech płaszczyznach: Gospodarstw domowych, Przedsiębiorstw, Edukacji i PolitykiToo Good To Go należy do grona B Corp, społeczności około 2600 certyfikowanych firm z różnych branż, stawiających pozytywny wpływ na świat ponad zyski. W tym gronie znajdują się takie znane marki jak Patagonia, Ben & Jerry’s czy Alpro. Obecnie certyfikat B Corp posiada tylko 500 firm w Europie. 

 

TV

Budowa basenu we Wrzeszczu jeszcze w tym roku