Obowiązująca od kwietnia 2018 r. Uchwała Krajobrazowa reguluje zasady dotyczące wielkości i umieszczania reklam, szyldów i ogrodzeń na terenach miasta, również tych nie należących do gminy.
Jaki wizualny efekt może spowodować wejście w życie Uchwały (trwa dwuletni okres przejściowy na przystosowanie się do jej przepisów) wyjaśnią w czwartek, 24 maja 2018 w IKM studenci z Pracowni Projektowania dla Kultury z Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych. Zaproszeni przez miasto do współpracy, projektowali szyldy pod okiem prowadzących pracownię dr Anity Wasik i Joanny Czaplewskiej. Radami, głównie technologicznymi, wspierał ich również Jacek Wielebski ze Stowarzyszenia Traffic Design. Zaangażowane w projekt były też miejskie instytucje: Instytut Kultury Miejskiej i Gdański Zarząd Dróg i Zieleni oraz Biuro Prezydenta ds. Kultury.
- Projekt powstał z inicjatywy Biura Prezydenta ds. Kultury - mówi dr Anita Wasik z ASP. - Podchwyciliśmy ten pomysł, bo jest świetny. Na pierwsze zajęcia ze studentami przyszedł Dariusz Słodkowski z GZDIZ, opowiedział nam o uchwale, przyniósł ze sobą zdjęcia i tłumaczył na przykładach, jak teraz wyglądają miasta.
Potem studenci wyruszyli w teren szukać ciekawych miejsc do opracowania. Jedyną wskazówką, którą dostali od Dariusza Słodkowskiego, było: "wybierać budynki o zróżnicowanej architekturze".
- Istotne jest czytanie architektury - tłumaczy Wasik. - Szyld powinien być projektowany w jej kontekście, aby dopasował się do kamienicy. Często też na budynku już jest zaplanowane na niego miejsce. Warto to wykorzystać.
Jakie błędy popełniane są jak dotąd najczęściej? Na przykład - nadmiaru.
- Na ulicy Lawendowej jest taki sklep z tkaninami - odpowiada Wasik. - To słowo powtórzone zostało na witrynie kilka razy, zupełnie niepotrzebnie. Wystarczy zrobić to raz, ale czytelnie. Istnieją nawet badania, które mówią, że nasz mózg nauczył się już unikać nachalnej reklamy, ignorować ją.
Studenci wybrali kilka miejsc, a GZDiZ wskazał te, którymi warto się zająć. Jacek Wielebski wspierał młodych artystów w kwestiach technologicznych.
- Nie chciał brać udziału w projektowaniu, ale konsultował prace na wstępnym etapie - wyjaśnia Wasik. - Rozmawialiśmy o materiałach, jak dopasować projekt do architektury. Zdradzał też studentom pewne informacje wynikające z jego doświadczenia, takie jak: nie powinno się chować szyldu pod wykuszem, bo będzie rzucał cień na litery i napis nie będzie widoczny.
W ten sposób powstało kilkadziesiąt propozycji. Czy mają szansę wejść w życie?
- To projekt studyjny, nie konsultowaliśmy go z najemcami, nie wykonywaliśmy też projektów pod ich okiem, więc nie wiem czy będzie możliwość ich wprowadzenia w życie. Będziemy o tym rozmawiać.
Na czwartkowym spotkaniu o swoich pracach opowiedzą studentki ASP: Paulina Kozicka, Agnieszka Antonowicz, Anna Tatar, Kamila Jasińska, Hanna Kmieć, Katarzyna Cichosz, Olga Lewandowska.
W dyskusji na temat związku typografii i jakości miejskiej przestrzeni wezmą też udział m.in. Jacek Wielebski z Traffik Design, Anita Wasik i Joanna Czaplewska z ASP, Dariusz Słodkowski z GZDiZ i Karina Rembiewskiej, menadżerka Śródmieścia Gdańska.
Wstęp na spotkanie jest wolny.
Uchwała krajobrazowa: wchodzi w życie, częściowo unieważniona przez wojewodę
Uchwała krajobrazowa Gdańska. Czy zakończy “reklamowy wyścig zbrojeń”? [ROZMOWA]
Uchwała krajobrazowa to początek świadomego kreowania wizerunku Gdańska