• Start
  • Wiadomości
  • Samochody pod ziemią przyszłością miast. Przykładem tunel pod Martwą Wisłą

Samochody pod ziemią przyszłością miast. Przykładem tunel pod Martwą Wisłą

Jaki wpływ inwestycje infrastrukturalne mają na rozwój obszarów metropolitalnych? Odpowiedzi na to pytanie szukano we wtorek, 8 listopada, podczas sympozjum naukowo-gospodarczego, które odbyło się w siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich. Tematem przewodnim wydarzenia była budowa tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Uczestnicy nie mieli wątpliwości, że inwestycja ta wpłynęła na rozwój naszego miasta i lokalną gospodarkę, ma także wymiar ponadregionalny.
08.11.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl


Budowa podziemnych arterii drogowych to przyszłość aglomeracji miejskich. Tak przynajmniej twierdzą naukowcy, którzy prognozują, że za kilkadziesiąt lat miasta będą tak zaludnione, że będzie nam brakować wolnej przestrzeni. Dynamiczny rozwój komunikacji samochodowej i narastający problem korków - zdaniem ekspertów - można próbować rozwiązać dzięki sprowadzeniu samochodów pod ziemię.


Gdańsk ma to szczęście, że posiada czołową pozycję na mapie inwestycyjnej Polski. Nie można tu mówić wyłącznie o szczęściu, ale także o mądrym zarządzaniu, wyobraźni ludzi decyzyjnych i przychylności lokalnej społeczności, której zależy na podnoszeniu komfortu życia w mieście. Nie powinno się też zapominać o możliwościach, które dały fundusze unijne. Jedną z takich możliwości, które przekuto w realne działania, jest bez wątpienia budowa tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestycja ta w 85 proc. została sfinansowana ze środków unijnych. Przypomnijmy, że koszt tej budowy wyniósł 880 mln złotych.

O wpływie inwestycji infrastrukturalnych na rozwój obszarów metropolitalnych, m.in. na przykładzie tunelu pod Martwą Wisłą, rozmawiano w środę, 8 listopada, w AmberExpo podczas sympozjum naukowo-gospodarczego "Wyzwania Rozwojowe Obszarów Metropolitalnych".

- Jadąc na dzisiejsze sympozjum, próbowałem sobie przypomnieć, kiedy dokładnie oddaliśmy tunel do użytku - mówił gospodarz wydarzenia, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - Ponieważ pamięć bywa ulotna i nie mogłem w tamtej chwili przypomnieć sobie daty, mój współpracownik podpowiedział mi, że było to w kwietniu 2016 roku. Choć minęło zaledwie półtora roku, mam wrażenie, jakby ten tunel istniał od zawsze. I trudno mi sobie przypomnieć, jak funkcjonowaliśmy, gdy go nie było.


Quiz o Gdańsku. Co wiesz o tunelu pod Martwą Wisłą?

Tunel oddano do użytku dokładnie 24 kwietnia 2016 roku. Ponieważ było to przedsięwzięcie pionierskie na skalę kraju, ukończona inwestycja ma dzisiaj olbrzymie znaczenie na podejmowanie decyzji w zakresie budowy drogowych tuneli podwodnych w całej Polsce. Już w 2015 roku zostało podpisane porozumienie między prezydentami Gdańska i Świnoujścia na mocy którego wymieniano się wiedzą związaną z tunelową tematyką. Świnoujście od kilkudziesięciu lat zabiegało o budowę tunelu pod cieśniną Świny. Doświadczenie Gdańska okazało się dla Świnoujścia niezbędne, czego najlepszym dowodem jest fakt, że budowa tamtejszego tunelu jest na półmetku.

Podczas sympozjum nie zabrakło też mowy o tym, że dobre rozwiązania komunikacyjne znacząco wpływają na atrakcyjność danego terenu. Letnica jest tego świetnym przykładem. Dzięki dobrej komunikacji, wybudowaniu stadionu i powstaniu AmberExpo, dzielnica rozkwita. Pojawiają się tu nowe inwestycje, a ludzie którzy kiedyś omijali te tereny, teraz chcą tu mieszkać.



TV

Profilaktyka piersi w tramwaju w Dzień Kobiet