• Start
  • Wiadomości
  • Tunel między dworcem kolejowym i autobusowym zamknięty. Pomóc ma przedłużenie trasy linii 189

Tunel między dworcem kolejowym i autobusowym zamknięty. Pomóc ma przedłużenie trasy linii 189

Trwający remont peronów kolejowych w centrum Gdańska wchodzi w kolejną fazę. W poniedziałek, 4 lutego, na kilka miesięcy zamknięte zostało przejście podziemne pomiędzy dworcami PKS i PKP. Pasażerowie muszą liczyć się z pewnymi utrudnieniami: by dostać się z jednego na drugi dworzec trzeba przejść ponad 1-kilometrową trasę. Lepsze skomunikowanie między obu dworcami i centrum miasta ma zapewnić przedłużona trasa autobusowa linii 189.
03.02.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Od poniedziałku, 4 lutego, szykują się spore utrudnienia dla pieszych i pasażerów
Od poniedziałku, 4 lutego, szykują się spore utrudnienia dla pieszych i pasażerów
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl


AKTUALIZACJA, niedziela, 3 lutego, godz. 19.30

Komunikat Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku:

Zgodnie z informacjami otrzymanymi od PKP, od poniedziałku, 04.02.2019 r. zamknięte dla ruchu pieszego zostanie przejście tunelowe z dworca PKS w kierunku centrum miasta. Uwaga! Dla pasażerów linii tramwajowych 4 i 11 oznacza to, że korzystając z przystanków „Dworzec PKS” będą mogli dojść wyłącznie do budynku PKS i stanowisk odjazdów autobusów. Nie będzie fizycznej możliwości korzystania ze schodów ruchomych, aby np. dojść do ul. Podwale Grodzkie.

W celu umożliwienia całodziennego skomunikowania dworca PKS z dworcem PKP i centrum miasta, od pierwszych porannych kursów w poniedziałek, 04.02.2019 r., autobusy linii 189, zamiast kończyć bieg na Wałach Piastowskich/Dworcu Głównym, pojadą przez Błędnik i ul. 3 Maja do dworca PKS. Tymczasowy przystanek końcowy będzie znajdował się przy Cmentarzu Nieistniejących Cmentarzy, natomiast przystanek początkowy - przy wyjeździe z dworca PKS. Autobusy linii 189 w dni powszednie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego kursują co około 15 minut, w międzyszczycie co ok. 20 minut. W weekendy i święta, w godzinach porannych i wieczornych, autobusy kursują co pół godziny, w ciągu dnia co ok. 20 minut. Link do rozkładów jazdy znajduje się tu.  

Zmiana będzie obowiązywać, w zależności od postępu realizowanej przez PKP inwestycji związanej z modernizacją dworca PKP i związanym z nim zamknięciem tunelu od strony ul. 3 Maja - prawdopodobnie do maja 2019 r.


Mat. PKP PLK


Pierwsze efekty prowadzonych prac modernizacyjnych można już podziwiać. Podróżni korzystają z odnowionego, wyższego peronu dalekobieżnego nr 2. W przebudowie jest obecnie peron nr 1.

- Wykonawca rozpoczął budowę fundamentów nowej konstrukcji. W renowacji jest już dach wiaty - informuje Martyn Janduła, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych. - Kolejny etap prac (który rozpocznie się 4 lutego-red.) dotyczyć będzie przebudowy fragmentu przejścia podziemnego bezpośrednio pod peronem nr 1. Wymieniona zostanie płyta stropowa oraz części ścian. Pozwoli to na bezpieczne korzystanie z tunelu przez wiele lat.


Komunikacja od 4 lutego

Jak podkreśla Janduła, zasadnicze prace w tunelu zakończą się w kwietniu br. Jednak do tego czasu, od 4 lutego, zostanie zamknięta część przejścia podziemnego, które łączy perony z wyjściem do centrum miasta i przed dworzec. Dostęp na stację możliwy będzie tunelem od strony ul. Podwale Grodzkie.

- Od strony ul. 3 Maja dojście odbywać się będzie wiaduktem na ul. Błędnik oraz wiaduktem na ul. Hucisko. O zmianach informują rozwieszone na stacji oraz w tunelu plakaty i banery – zaznacza Martyn Janduła.


Mat. PKP PLK


Dzięki inwestycji realizowanej właśnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe, poprawić ma się estetyka oraz funkcjonalność tunelu. Przejście oraz perony będą przystosowane do obsługi wszystkich pasażerów kolei. Ułatwieniem na peronach i w dojściu, zarówno dla osób z dużymi i ciężkimi walizkami, jak i tymi, którzy poruszają się na wózkach inwalidzkich, będą na pewno cztery windy oraz cztery pary schodów ruchomych. Zmodernizowane obiekty będą miały odpowiednie oznakowanie i ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą.

- Na stacji zmienia się także peron nr 1, który podobnie jak już przebudowany peron nr 2, będzie wyższy, z antypoślizgową nawierzchnią i lepiej oświetlony. Zamontowane zostaną nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji – wylicza Janduła.


4 lutego, na kilka miesięcy, zamknięte zostanie przejście podziemne pomiędzy dworcem kolejowym i autobusowym
4 lutego, na kilka miesięcy, zamknięte zostanie przejście podziemne pomiędzy dworcem kolejowym i autobusowym
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl


Inwestycja na stacji Gdańsk Główny realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap II Gdańsk Główny.” Wartość inwestycji wynosi 62 mln zł. Powinna zakończyć się w styczniu 2020 r.

TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim