Tramwaj wzdłuż Spacerowej? Kolejne propozycje dla Oliwy

Jak odkorkować ul. Spacerową i Oliwę? Można zbudować tam... nową linię tramwajową! Taką propozycję przedstawią w poniedziałek, 23 listopada, w Domu Zarazy w Oliwie wiceprezydenci Gdańska Wiesław Bielawski i Andrzej Bojanowski. Początek spotkania o godz. 14.30.
23.11.2015
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Obecnie starą Oliwę przecina jedna linia tramwajowa - wzdłuż ul. Wita Stwosza. Czy skrzyżuje się z nową, wzdłuż ul. Opata Jacka Rybińskiego i Spacerowej?

Nad udrożnieniem tego kwartału Gdańska urzędnicy i specjaliści zastanawiają się od kilku już lat. Sprawa robi się o tyle pilna, że oliwski ogród zoologiczny planuje się rozwijać, co ma się przełożyć nawet na podwojenie liczby odwiedzających, czyli do miliona osób rocznie! To z kolei oznacza zwiększenie liczby docierających tu samochodów, co znów pociąga za sobą konieczność budowy kolejnych parkingów... Przynajmniej teoretycznie tak powinno to przebiegać, w praktyce jednak wydaje się niewykonalne. A to dlatego, że wszyscy zwyczajnie utkną w korku. Autobusy miejskie jadące do zoo też sprawy do końca nie rozwiążą, bo one również często stoją w zatorach drogowych.

Jest więc pomysł, zresztą nienowy, by wyprowadzić z Oliwy ruch tranzytowy i przy okazji stworzyć ze starej Oliwy drugi, po ul. Długiej i Długim Targu, urbanistyczny „salon” Gdańska. O budowie tunelu pod wzgórzem Pachołek mówi się od kilku już lat. Nowy pomysł jest taki, by ludzi dowozić m.in. do zoo tramwajem. Nowa linia zostałaby wybudowana wzdłuż ul. Opata Rybińskiego i Stary Rynek Oliwski.

– Rejon Archikatedry, Parku Oliwskiego i młynów wodnych to obszar autentyczny. Trzeba go wyeksponować i przede wszystkim chronić – tłumaczy potrzebę zmian komunikacyjnych Marek Nakonieczny, współwłaściciel pracowni urbanistycznej Alterpolis.

W sierpniu 2015 roku władze Gdańska przedstawiły projekt tzw. Nowej Spacerowej z tunelem przebiegającym pod wzgórzem Pachołek. Pomysł ma tyluż zwolenników, co przeciwników.

Tunel pod Pachołkiem, z punktu widzenia mieszkańców Starej Oliwy, wydaje się niezbędny. Ten ruch trzeba wykonać, choć – jak zaznacza urbanista – nie oznacza to, że kierowcy będą mogli się rozpędzać do 100 km/h.

– Trzeba wykorzystać fakt, że ul. Spacerowa jest bez skrzyżowań, a to one tamują ruch. W przypadku tej ulicy ruch blokuje niedokończony węzeł Osowa na obwodnicy i stara Oliwa. Dlatego proponujemy przebudować węzeł Osowa i pozostawić jedną jezdnię ul. Spacerowej, tak jak jest to obecnie. Do tej jezdni chcemy dodać buspasy – dla tzw. szybkich autobusów, na odcinku od Osowej do możliwego węzła integracyjnego komunikacji publicznej przy przystanku kolejowym w Oliwie [też jest planowany – red.] – zdradza Nakonieczny.

Poza tym zaproponowano utworzenie, na wzór tego na Pieckach-Migowie, pasa autobusowo-tramwajowego: od ul. Opackiej do dworca kolejowego w Oliwie. Ewentualny nowy węzeł integracyjny  oznaczałby reorganizację istniejących linii tramwajowych i, niewykluczone, budowę nowych tras tramwajowych na Przymorzu.

Pracownia Alterpolis opracowała ostatnio m.in. projekt budowy tzw. ul. Nowej Politechnicznej. Nakonieczny tłumaczy, że propozycje w Oliwie to kolejny etap zmian i poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku.

TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim