• Start
  • Wiadomości
  • Te spektakle zobaczymy w 2019. Ciekawe propozycje gdańskich teatrów

Te spektakle zobaczymy w 2019. Ciekawe propozycje gdańskich teatrów

Jaki premierowy repertuar przygotowały gdańskie teatry na 2019 rok? Sprawdziliśmy, co w nowym roku będzie działo się w Teatrze Wybrzeże, Teatrze Miniatura, w Operze Bałtyckiej i na Scenie Teatralnej NOT.
02.01.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Olena Apchel
Olena Apchel, reżyserka spektaklu "Więzi" - pierwszej tegorocznej premiery na scenie Teatru Wybrzeże - Stara Apteka
mat. Teatru Wybrzeże


Pierwsza tegoroczna premiera będzie miała miejsce już w niedzielę, 6 stycznia. Na nowej scenie Teatru Wybrzeże - Stara Apteka (Gdańsk, ul. Teatralna 2, wejście od Targu Węglowego) zobaczymy „Więzi” na podstawie dzienników i relacji Oleny Apchel.

- Gdy próbuję wymówić tytuł tego spektaklu, wychodzi mi na końcu coś między „i” a „y”. Wiem, że to dwa różne słowa, ale na szczęście znaczą z grubsza to samo; co innego „przeszłość” i „przyszłość”, których nie umiem odróżnić, a to jednak poważniejszy problem... - tak zaczyna się ta historia, której bohaterką jest urodzona w Donbasie na wschodniej Ukrainie Apchel.

Spektakl oparty jest na dziennikach i relacjach ukraińskiej reżyserki i performerki, świadka dramatycznych wydarzeń w Kijowie, Charkowie i innych miastach Ukrainy, które zapoczątkowały „rewolucję godności”, a w jej następstwie hybrydową wojnę. Apchel była na froncie jako wolontariuszka, organizowała pomoc rodzinom poległych, ale przede wszystkim była świadkiem, jak wyostrzone przez Majdan podziały infekują kraj i ludzi, przechodząc w poprzek miast, grup przyjaciół, a nawet rodzin - w tym jej własnej.

„Więzi” to spektakl o życiu „pomiędzy”: pomiędzy Ukrainą i Polską, pomiędzy Ukrainą wschodnią i zachodnią, pomiędzy narzucanymi przez różne środowiska narracjami. Ale przede wszystkim to rzecz o wyborze między potrzebą i chęcią służenia ojczyźnie a miłością do rodziny i rodzinnej ziemi. I o okolicznościach, które sprawiają, że obie te miłości mogą się wykluczać.

Reżyseria: Olena Apchel. Obsada: Małgorzata Brajner, Agata Bykowska, Katarzyna Dałek, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski. Prapremiera: 6 stycznia 2019 roku. Kolejne spektakle: 8 i 9 stycznia.


To oczywiście nie koniec teatralnych premier w Wybrzeżu. W marcu 2019 roku debiutujący absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych Radosław Stępień wyreżyseruje jedno z arcydzieł dwudziestowiecznej dramaturgii amerykańskiej - na scenie Starej Apteki zobaczymy „Śmierć komiwojażera” Arthura Millera, z udziałem Mirosława Baki w roli Willy`ego Lomana. Sezon teatralny w nowej przestrzeni zakończy Jarosław Tumidajski, który w maju wystawi tam „Niezwyciężonego” - tragikomedię społeczno-obyczajową brytyjskiego dramatopisarza Torbena Bettsa.


W 2016 roku Ewelina Marciniak została laureatką Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska. W Teatrze Wybrzeże mogliśmy wielokrotnie podziwiać jej spektakle. Miłośników jej talentu powinna ucieszyć marcowa premiera
W 2016 roku Ewelina Marciniak została laureatką Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska. W Teatrze Wybrzeże mogliśmy wielokrotnie podziwiać jej spektakle. Miłośników jej talentu powinna ucieszyć marcowa premiera
Fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl


Na Dużej Scenie (Gdańsk, Targ Węglowy) czekać nas będą dwie premiery: w marcu Ewelina Marciniak zaprezentuje swój autorski spektakl „Pani Dalloway”, na podstawie powieści Virginii Woolf, a w czerwcu zobaczymy Szekspira - komedię „Jak wam się podoba” w reżyserii Krystyny Jandy.


Jeszcze w tym miesiącu na swoją najnowszą premierę zaprasza także Teatr Komedii Valldal, który 11 stycznia na Scenie Teatralnej NOT (Gdańsk, ul. Rajska 6) zaprezentuje swój „Hejt School Musical” - kolejny autorski musical po „Wikingach”.

- Tym razem satyrycznym okiem przyglądamy się polskiej szkole. Wymagający i zastraszani nauczyciele, roszczeniowi rodzice, zdolni, ale bezwzględni wobec siebie uczniowie. W tym spektaklu oberwie się wszystkim. Również szkolnym kółkom recytatorskim - zapowiadają twórcy.

Za reżyserię odpowiada Tomasz Valldal-Czarnecki, muzykę stworzył Artur Guza, a tekst - Szymon Jachimek. Wystąpi ponad 80. aktorów w dwóch obsadach.

Premiera: 11 stycznia 2019 roku. Kolejne spektakle: 12 stycznia.


Miłośnicy repertuaru Teatru Miniatura (Gdańsk, al. Grunwaldzka 16) na nowe przedstawienia będą musieli poczekać aż do kwietnia. Wtedy odbędzie się premiera spektaklu „Śniący chłopiec”, na podstawie dramatu wybitnego izraelskiego dramaturga i pisarza Hanocha Levina, w reżyserii Macieja Gorczyńskiego. Gorczyński ukończył reżyserię na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (dawnej PWST), a pracę - aktorską i reżyserską - podjął w Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice. Z racji poruszanych w dramacie tematów, spektakl „Śniący chłopiec” kierowany będzie raczej do dorosłych widzów oraz dla starszej młodzieży.


Paweł Szkotak w 2018 roku wyreżyserował Cyrulika sewilskiego  w Operze Bałtyckiej. W tym roku w Teatrze Miniatura zobaczymy jego inscenizację  Pinokia
Paweł Szkotak w 2018 roku wyreżyserował "Cyrulika sewilskiego" w Operze Bałtyckiej. W tym roku w Teatrze Miniatura zobaczymy jego inscenizację "Pinokia"
Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl


Druga premiera tego teatru, planowana na czerwiec, to spektakl „Pinokio” w reżyserii Pawła Szkotaka, związanego z Teatrem Biuro Podróży. W repertuarze spodziewać się możemy także premiery w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich. Kolejne nowe inscenizacje na scenie Miniatury będą już decyzją nowego dyrektora instytucji, który zastąpił dotychczasowego - Romualda Wiczę-Pokojskiego (który jest obecnym dyrektorem Opery Bałtyckiej w Gdańsku).


A propos - na trzy premiery do końca sezonu 2019/2019 zaprasza Opera Bałtycka w Gdańsku (al. Zwycięstwa 15). 1 marca na tamtejszej scenie zobaczymy „Thaïs” Julesa Masseneta - słabo znane w Polsce dzieło operowe o wielkiej randze na świecie.

To historia pięknej kurtyzany, która swych wielbicieli nieomal hipnotyzuje wdziękiem i urodą. Jej rozpustne życie jest jednak solą w oku młodego mnicha, Atanaela. Za wszelką cenę próbuje nawrócić rozwiązłą kobietę, co kończy się sukcesem. W wyniku tej osobliwej krucjaty Atanael odkrywa, że tak naprawdę to nie o nawrócenie chodziło, lecz o zdobycie miłości niezwykłej i magicznej Thaïs.

„Thais” to opowieść o namiętnościach, które targają ludźmi, ale też o zagrożeniach wynikających z nadmiernej religijnej fascynacji. To również otwarcie pola do dyskusji i próba odpowiedzenia na pytania dotyczące hierarchii wartości: czy ważniejsza jest miłość i doczesne namiętności, czy wieczne zbawienie.

Premiera: 1 marca 2019 roku. Kolejne spektakle: 2-3 oraz 15-17 marca, 8-9 czerwca.


W ubiegłym roku Krystynę Jandę mogliśmy m.in. oglądać w przedstawieniu “Boska” w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Tym razem w Operze Bałtyckiej aktorka zaprezentuje swoje umiejętności reżyserskie
W ubiegłym roku Krystynę Jandę mogliśmy m.in. oglądać w przedstawieniu “Boska” w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Tym razem w Operze Bałtyckiej aktorka zaprezentuje swoje umiejętności reżyserskie - podobnie jak w Teatrze Wybrzeże
Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl


5 maja zobaczymy operę „Hrabina” Stanisława Moniuszki, w reżyserii Krystyny Jandy - żartobliwy i ironiczny komentarz zachowań społeczeństwa początku XIX wieku.

Młoda wdowa, tytułowa Hrabina, pragnie zdobyć przystojnego oficera Kazimierza. Jego uczucia z kolei obudziła Bronia, dziewczyna pochodząca ze szlacheckiej rodziny. Akcja, wypełniona perypetiami bohaterów, dąży do szczęśliwego finału.

Z jednej jest to oczywiście historia zakochania i konkurowania dwóch kobiet o względy mężczyzny. Z drugiej strony Hrabina jest uroczym dokumentem ukazującym ówczesne życie wyższych sfer i zubożałej szlachty. Z trzeciej natomiast opera ta prezentuje poglądy samych twórców, którzy w dość wyraźny sposób okazują sympatię tej drugiej grupie społecznej. Nie kryją się też w całym dziele ze swoimi patriotycznymi poglądami. Wszystko to uwydatnione jest w warstwie muzycznej, która oddaje charakter nie tylko kolejnych scen, ale także poszczególnych grup społecznych, a niekiedy i postaci.

Premiera: 5 maja 2019 roku. Kolejne spektakle: 7 oraz 10-12 maja.


Natomiast w czerwcu zobaczymy premierę baletową „Święto Wiosny / Dies Irae” z muzyką Igora Strawińskiego i Romana Maciejewskiego, i choreografią Emila Wesołowskiego. Będzie to baletowa premiera kończąca sezon artystyczny 2018/2019 - więcej informacji wkrótce.

Premiera: 22 czerwca 2019. Kolejne spektakle: 23 czerwca.


TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę