• Start
  • Wiadomości
  • Stadler/Solaris czy Pesa? Koperty z ofertami na nowe tramwaje otwarte

Stadler/Solaris czy Pesa? Koperty z ofertami na nowe tramwaje otwarte

Komisja przetargowa otworzyła koperty z ofertami na dostawę 15 nowych tramwajów dla Gdańska. Spółka GAiT (Gdańskie Autobusy i Tramwaje) chce zakupić pojazdy dwukierunkowe, niskopodłogowe i klimatyzowane. Mają też być wyposażone w defibrylator i stanowisko do przewożenia rowerów.
31.03.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

Tramwaje firmy Pesa już jeżdżą po gdańskich torach

 

Oferty od znanych firm

Przetarg dotyczy 15 wagonów tramwajowych wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych. Koperty zostały otwarte a w tej chwili trwa sprawdzanie i ocena ofert. Pod uwagę będą brane koszt zakupu i rozwiązania techniczne. Wpłynęły dwie - zbliżone cenowo - oferty:

1. Stadler Polska Sp. z o.o., Solaris Bus & Coach S.A., Solaris Tram Sp. z o.o. – 144 514 720,70 (typ tramwaju – TRAMINO)

2. Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna – 143 878 020,00 (typ tramwaju JAZZ DUO 128NG)

 

Tramwaje Tramino Stadlera i Solarisa zobaczyć można w Olsztynie i Poznaniu

 

Jakie wymagania ma GAiT?

Oto długa lista wymagań, które musi spełnić oferowany produkt. Długość pojazdu nie może przekraczać 32,5m. Pojazd ma pomieścić 200 osób, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących. Siedzenia w tramwaju mają być ustawione przodem lub tyłem do kierunku jazdy, aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia. Siedzenia i tapicerka mają być "wandaloodporne". Pojazdy musżą być wyposażone w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych, w środku ma być też wydzielona powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze powinny być wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille`a.

– Spółka GAiT chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, motorniczego oraz innych użytkowników dróg. Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań – mówi zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.

Każdy nowy tramwaj będzie również wyposażony w defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego), a także w system antykolizyjny ostrzegający motorniczego przed groźbą zderzenia z przeszkodami znajdującymi się na torach. Tramwaje będą też przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6%, z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej.

 

Wnętrze olsztyńskiego tramwaju Tramino

 

Dodatkowe wyposażenie

– Podobnie, jak w nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu– mówi Maciej Lisicki prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów były konsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się m.in. wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, czujnik dymu papierosowego, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.

TV

Alia - nowa żyrafa w gdańskim zoo