PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Stadler/Solaris czy Pesa? Koperty z ofertami na nowe tramwaje otwarte

Stadler/Solaris czy Pesa? Koperty z ofertami na nowe tramwaje otwarte
Komisja przetargowa otworzyła koperty z ofertami na dostawę 15 nowych tramwajów dla Gdańska. Spółka GAiT (Gdańskie Autobusy i Tramwaje) chce zakupić pojazdy dwukierunkowe, niskopodłogowe i klimatyzowane. Mają też być wyposażone w defibrylator i stanowisko do przewożenia rowerów.

Tramwaje firmy Pesa już jeżdżą po gdańskich torach
Tramwaje firmy Pesa już jeżdżą po gdańskich torach
zdj. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

Oferty od znanych firm

Przetarg dotyczy 15 wagonów tramwajowych wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych. Koperty zostały otwarte a w tej chwili trwa sprawdzanie i ocena ofert. Pod uwagę będą brane koszt zakupu i rozwiązania techniczne. Wpłynęły dwie - zbliżone cenowo - oferty:

1. Stadler Polska Sp. z o.o., Solaris Bus & Coach S.A., Solaris Tram Sp. z o.o. – 144 514 720,70 (typ tramwaju – TRAMINO)

2. Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna – 143 878 020,00 (typ tramwaju JAZZ DUO 128NG)

Tramwaje Tramino Stadlera i Solarisa zobaczyć można w Olsztynie i Poznaniu
Tramwaje Tramino Stadlera i Solarisa zobaczyć można w Olsztynie i Poznaniu
źródło: Wikipedia

Jakie wymagania ma GAiT?

Oto długa lista wymagań, które musi spełnić oferowany produkt. Długość pojazdu nie może przekraczać 32,5m. Pojazd ma pomieścić 200 osób, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących. Siedzenia w tramwaju mają być ustawione przodem lub tyłem do kierunku jazdy, aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia. Siedzenia i tapicerka mają być "wandaloodporne". Pojazdy musżą być wyposażone w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych, w środku ma być też wydzielona powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze powinny być wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille`a.

– Spółka GAiT chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, motorniczego oraz innych użytkowników dróg. Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań – mówi zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.

Każdy nowy tramwaj będzie również wyposażony w defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego), a także w system antykolizyjny ostrzegający motorniczego przed groźbą zderzenia z przeszkodami znajdującymi się na torach. Tramwaje będą też przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6%, z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej.

Wnętrze olsztyńskiego tramwaju Tramino
Wnętrze olsztyńskiego tramwaju Tramino
fot. solarisbus.com

Dodatkowe wyposażenie

– Podobnie, jak w nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu– mówi Maciej Lisicki prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów były konsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się m.in. wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, czujnik dymu papierosowego, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.