• Start
  • Wiadomości
  • Słodki terminal w Porcie Gdańsk. Krajowa Spółka Cukrowa ogłasza inwestycję

Słodki terminal w Porcie Gdańsk. Krajowa Spółka Cukrowa ogłasza inwestycję

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. i Krajowa Spółka Cukrowa S.A. podpisały umowę dotyczącą dzierżawy terenu pod budowę nowego terminalu przeładunkowo-wysyłkowego przeznaczonego do obsługi transportów cukru. Będzie to pierwsza portowa inwestycja największego producenta cukru w Polsce.
17.11.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Wejście do Portu Gdańsk

Nowy obiekt powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie Nabrzeża Wiślanego (w Nowym Porcie, patrz mapka poniżej), przy którym możliwe jest wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

W ramach inwestycji Krajowa Spółka Cukrowa na terenach wydzierżawionych od ZMPG wybuduje terminal przeładunkowo-wysyłkowy. W skład inwestycji wejdą: silos o pojemności 50 tys. ton, pakownia cukru oraz magazyn logistyczny gotowych produktów o pojemności ok. 10 tys. ton. Po stronie dzierżawcy leżeć będzie także budowa infrastruktury logistycznej, zapewniającej dostęp na teren terminalu.

- Dzięki budowie pierwszego terminala cukrowego w Polsce ograniczymy wynajem powierzchni w magazynach zewnętrznych i w dużej mierze zredukujemy koszty i straty powstające podczas przemieszczania się naszego produktu pomiędzy cukrownią, magazynem zewnętrznym i portem - mówi Henryk Wnorowski, prezes zarządu Krajowej Spółki Cukrowej. - Inwestycja umożliwi spółce realizację wysyłek eksportowych poza Unię Europejską przez Port na poziomie ok. 300 tys. ton cukru rocznie i na poziomie ok. 75 tys. ton w trakcie jednej kampanii.

Mowa o kampanii buraczanej, czyli o przedziale czasu od zbioru buraka cukrowego po jego przetworzenie na cukier (cały proces trwa od początku października do końca grudnia).

Burak cukrowy - zbiory na Żuławach, zdjęcie z października 2002 r.

Jak poinformowała nas Sandra Malinowska, rzeczniczka prasowa KSC, cukier z gdańskiego portu eksportowany jest do krajów azjatyckich i afrykańskich, a jedną z przyczyn, dla których spółka zdecydowała się na inwestycję w Porcie Gdańsk jest zniesienie limitów na produkcję cukru w UE od 1 października br.

- W przeciwieństwie do naszych często mocno wyspecjalizowanych konkurentów z regionu Morza Bałtyckiego, dajemy operatorom możliwość obsługiwania szerokiego wachlarza typów ładunków. W 2017 roku przez Port Gdańsk przeszło już blisko 3 miliony ton ładunków masowych, nie licząc paliwa, węgla i zboża. Dzięki nowemu terminalowi cukrowemu bardzo szybko poprawimy te statystyki - uważa Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Nowy terminal cukrowy Krajowej Spółki Cukrowej S.A. umożliwi rozładunek cukru dostarczanego w kontenerach kolejowych oraz auto-silosami. Przylegająca do niego infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych.

Na terenie inwestycji przewidziano parking dla 37 samochodów ciężarowych, zaprojektowany w taki sposób, aby wyeliminować krzyżowanie się dróg samochodów ciężarowych i osobowych. W jego sąsiedztwie zaplanowano depot kontenerowy, umożliwiający składowanie blisko 130 kontenerów. Rozbudowę oraz modernizację przejdzie również infrastruktura kolejowa, potrzebna do realizacji transportów w terminalu.

Kiedy miałby się rozpocząć budowa w gdańskim porcie, cukrowa spółka nie chce na razie określać.

Nabrzeże Wiślane przy którym stanie cukrowy terminal znajduje się blisko tunelu pod Wisłą i naprzeciwko Twierdzy Wisłoujście, zaznaczone pomarańczową kropką

Krajowa Spółka Cukrowa jest największym w Polsce i ósmym producentem cukru w Europie.W skład koncernu wchodzi siedem cukrowni na terenie pięciu województw (pomorska znajduje się w Malborku) oraz zakład przetwórstwa owocowo-warzywnego "Polskie Przetwory" z siedzibą we Włocławku.

Podstawowa działalność firmy to produkcja i sprzedaż cukru, handel wyrobami powstałymi w trakcie jego wytwarzania oraz przetwórstwo owocowo-warzywne.

Odbiorcami produktów Spółki sprzedawanych pod marką "Polski Cukier" są zarówno firmy polskie, jak i koncerny międzynarodowe.

TV

Pracownicy magistratu oddali krew