- Skargę na działanie organów publicznych może złożyć każdy obywatel - mówi Tomasz Filipowicz dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Jej powodem może być przewlekłe czy biurokratyczne postępowanie urzędnika, nienależyte wykonanie zadania, naruszenie interesów mieszkańca, ich zaniedbanie. Każda skarga jest rozpatrywana i analizowana przez osobę nadzorującą urzędnika, z powodu którego skargę złożono. Rozpatrujemy, czy skarga jest zasadna czy nie, kto zawinił, dlaczego tak się stało, jak sytuację naprawić.
Skarga mieszkańca, kłopot urzędnika
Wszystkie skargi na działanie urzędników wpływające do Urzędu Miejskiego w Gdańsku są skrupulatnie rozpatrywane i... liczone. Z opracowania przygotowanego przez UMG wynika, że liczba skarg z roku na rok maleje.
W 2006 roku wpłynęły do gdańskiego magistratu 123 skargi, w tym 82 zasadnych, pozostałe po rozpatrzeniu okazały się bezzasadne. Najmniej skarg - bo tylko 60 z czego aż 41 bezzasadnych - wpłynęło w 2011 roku, najświeższe dane z roku 2017 mówią o 69 skargach, w tym 44 bezzasadnych.
- Coraz mniejsza liczba skarg wynika z tego, że z roku na rok staramy się podnosić jakość naszej pracy - dodaje Tomasz Filipowicz. - Szukamy przyczyn skarg i usprawniamy pracę urzędu tak, żeby mieszkańcy mieli jak najmniej powodów do niezadowolenia. Pomagają w tym sami gdańszczanie wskazując, co trzeba zmienić, poprawić, ulepszyć.
Skarga mieszkańca oznacza dla urzędnika, który do jej złożenia się przyczynił, postępowanie wyjaśniające i rozmowę dyscyplinującą, jeśli zaniedbanie się potwierdzi. A jeśli skarg na jednego urzędnika jest więcej, może czekać go nagana i niższa ocena pracownicza weryfikowana co roku.
Urząd Miejski w Gdańsku wprowadził też niedawno nieszablonowe rozwiązanie, aby sprawę niezadowolonego klienta załatwić od ręki. Kiedy mieszkaniec przychodzi ze skargą, sprawa jest wyjaśniana na miejscu w urzędzie i - jeśli jest taka możliwość - klient ma wyjść z gotowym rozwiązaniem problemu.
Na kłopoty prezydent. Interwencje najwyższego szczebla
Czymś innym niż skarga jest interwencja. Każdy ma prawo interweniować i osobiście w swojej sprawie spotkać się z prezydentem lub jego zastępcami. W 2017 roku najwięcej interwencji - aż 248 - przyjął Piotr Grzelak z-ca prezydenta ds. polityki komunalnej, prezydent Adamowicz - 18, Piotr Kowalczuk z-ca prezydenta ds. polityki społecznej - 5, Wiesław Bielawski z-ca prezydenta ds. planowania przestrzennego - 28.
- Fakt że inni prezydenci mają na koncie mniej interwencji niż prezydent Grzelak, wynika z tego, że większość spraw udaje się załatwić na szczeblu dyrektorów wydziału, miejskich jednostek, dyrektorów szkół i nie wymagają jednostkowej decyzji prezydenta - tłumaczy dyrektor Filipowicz. - Polityka komunalna miasta to bardzo wrażliwy temat, wiele decyzji wymaga zindywidualizowanego podejścia, a dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej czy Gdańskich Nieruchomości (dawne GZNK - red.) nie ma takich kompetencji, żeby rozstrzygać skomplikowane sprawy. I te “szczególne przypadki” trafiają do prezydenta, który indywidualizuje decyzje, rozstrzyga, co w konkretnym przypadku można zrobić
- Nie da się przyłożyć do nich gotowych szablonów - mówi prezydent Piotr Grzelak.- Co środę przyjmuję kilkanaście interwencji i każda z nich jest najczęściej trudną historią życiową, a kłopoty z lokalem komunalnym są jednym z wielu problemów, z którymi boryka się mieszkaniec. To często brak pracy, samotne rodzicielstwo, kompletny brak wsparcia w rodzinie. Dlatego od razu szukamy kompleksowej pomocy, MOPR pomaga takiej osobie w znalezieniu pracy, usamodzielnieniu, oferuje pomoc psychologiczną, daje wsparcie asystenta rodziny.
Jak mówi Piotr Grzelak w 90 proc. interwencji, które do niego trafiają, udaje się znaleźć rozwiązanie, dać wsparcie na dłuższy czas, np. podpisać ugodę na spłatę zadłużenia komunalnego, znaleźć miejsce w żłobku czy przedszkolu dla dziecka, zamienić lokal albo - przy spełnianiu konkretnych wymogów - skrócić oczekiwanie na przyznanie lokalu komunalnego.
Wizyty interwencyjne mieszkańców w latach 2015 -2017
Piotr Grzelak z-ca prezydenta ds komunalnych
2017 - 248
2016 - 193
2015 - 211
Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska
2017 - 18
2016 - 16
2015 - 17
Wiesław Bielawski, z-ca prezydenta ds polityki przestrzennej
2017 - 28
2016 - 21
2015 - 24
Piotr Kowalczuk z-ca prezydenta ds polityki społecznej
2017 - 5
2016 - 3
2015 - 2
Danuta Janczarek sekretarz Miasta
2017- 0
2016 -3
2015 -2
Teresa Blacharska skarbnik Miasta
2017 - 0
2016 - 2
2015 - 0
Wypełnij ankietę, zmienisz urząd
Od kilkunastu lat każdy mieszkaniec odwiedzający gdański urząd może wypełnić ankietę, która w formie papierowej znajduje się w każdym Zespole Obsługi Mieszkańców. Po wypełnieniu wystarczy wrzucić ją do skrzynki wiszącej na ścianie, ankietę można wypełnić też przez stronę BIP.
Dzięki uwagom i propozycjom zawartym w ankietach, z inicjatywy mieszkańców powstał m.in. kącik dla dzieci, pokój dla matki z dzieckiem, pojawiła się możliwość płatności online przez stronę miasta od zeszłego roku
- Analizujemy propozycje, czy są sensowne, jakie generowałyby koszty, czy poprawią pracę urzędu - mówi Filipowicz. - Od 2016 i 2017 roku prowadzimy reorganizację w obsłudze klientów, przy tej samej liczbie pracowników obsługujemy dwa razy więcej osób. O połowę skrócił się czas oczekiwania na np. rejestrację pojazdów, dzięki możliwości zapisywania się na wizyty przez internet, w 2017 roku zrobiło to już 50 tysięcy mieszkańców.
Ankiety to też informacje pozytywne: o szybkim załatwieniu sprawy, pomocy w uniknięciu urzędowych kłopotów, życzliwości, profesjonalizmie urzędnika. W 2017 roku mieszkańcy wypełnili 391 ankiet, z tego 368 to opinie pozytywne.
Przykładowe interwencje mieszkańców w 2017 roku
Paweł Adamowicz
Wykup lokalu mieszkalnego • Umorzenie zaległości czynszowych lub rozłożenie na raty • Przywrócenie dostaw wody • Nieodpowiednie zachowania pracowników MOPR • Przydział lokalu mieszkalnego • Umorzenie lub przyznanie ulgi opłat za użytkowanie wieczyste gruntu • Wykup gruntów przez miasto • Budowa sieci wodociągowej • Legalizacja uprawnień do lokalu • Zmiana planu zagospodarowania przestrzennego • Zezwolenie na wjazd na Stare Miasto pojazdem wolnobieżnym • Wyrażenie zgody na zameldowanie w lokalu gminnym •
Piotr Kowalczuk
Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych • Nadzór nad pracownikami MOPR • Pomoc w szkole dziecku niepełnosprawnemu • Dotacje programu zdrowotnego • Nienależyta opieka pracowników CPS
Piotr Grzelak
Przyspieszenie wymiany lokalu mieszkalnego • Uregulowanie stanu prawnego lokalu • Przyspieszenie przydziału lokalu mieszkalnego • Wykup lokalu komunalnego • Umorzenie zaległości czynszowych lub rozłożenie na raty • Przywrócenie tytułu prawnego do lokalu • Wykonanie remontu budynku mieszkalnego • Wstrzymania eksmisji • Zgoda na zameldowanie w lokalu komunalnym
Wiesław Bielawski
Wykup lokalu • Wyrażenie zgody na dzierżawę działki • Przedłużenie użytkowania wieczystego gruntu • Wydanie decyzji o udostępnienie terenu • Zagospodarowanie podwórek • Opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu • Zmiana ustaleń w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego