• Start
  • Wiadomości
  • Ryciny ze zbiorów Biblioteki Gdańskiej ożywione - zobacz najlepszy film urodzinowego “Animatonu”

Ryciny ze zbiorów Biblioteki Gdańskiej ożywione - zobacz najlepszy film urodzinowego “Animatonu”

Z okazji 425-lecia Biblioteki Gdańskiej PAN i 410 rocznicy urodzin Jana Heweliusza odbył się 24-godzinny maraton tworzenia animacji na bazie zbiorów cyfrowych Biblioteki. Zobaczcie, jak poradziły sobie z tym zadaniem autorki zwycięskiego filmu. W ramach świętowania jubileuszu gdańskiej książnicy od lipca korzystać można ze specjalnej gry miejskiej.
04.07.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Animaton - mieli 24 godziny, by ożywić postaci i detale z rycin udostępnionych przez PAN Bibliotekę Gdańską
Animaton - jego uczestnicy mieli 24 godziny, by ożywić postaci i detale z rycin udostępnionych przez PAN Bibliotekę Gdańską
Fot. IKM

W “Animatononie”, czyli 24-godzinny maratonie tworzenia animacji udział wzięły 33 osoby. Konkurencję rozegrano w weekend (z 25 na 26 czerwca), ale jurorzy werdykt ogłosili dopiero 30 czerwca, publikując zwycięski minutowy film na profilu Fb Biblioteki Gdańskiej PAN.

Biblioteka specjalnie na potrzeby twórców animacji udostępniła w otwartej domenie zestaw blisko 100 rycin (m.in. z dzieł Jana Heweliusza, portretów gdańszczan i pejzaży miasta), manuskryptów i fotografii, które zaczerpnęła ze swoich imponujących zbiorów.

W wyzwaniu udział wziąć mógł każdy, kto zajmuje się tworzeniem animacji i gifów - jedynym warunkiem było wykorzystanie w tworzonych materiałach przede wszystkim materiałów ze zbiorów Biblioteki.

Marta Kacprzycka i Anna Konca, które zajęły I miejsce w maratonie, wykorzystały w swojej animacji m.in. ryciny z dzieła Jana Heweliusza Machina Coelestis, Mapy Nieba Jana Heweliusza oraz rycinę z dzieła Reinholda Curickego; Połączyły wszystko w jedną całość i opowiedziały historię uzupełnioną dźwiękiem.

FILM

 

Animacje oceniali: Adam Chyliński (Tofu Studio), Robert Turło (ASP) Agnieszka Kotowska (Typowy Kot), Elżbieta Manuiło (Studio Manilov), Ewa Drygalska, Paweł Schulz, Marta Pawlik Flisikowska (PAN BG), Karina Rojek (Instytut Kultury Miejskiej).

To była I edycja wydarzenia zorganizowanego przez PAN Bibliotekę Gdańską i Instytut Kultury Miejskiej, zapowiadane są kolejne
To była I edycja wydarzenia zorganizowanego przez PAN Bibliotekę Gdańską i Instytut Kultury Miejskiej, zapowiadane są kolejne
Fot. IKM

 

“Animaton” to wspólne przedsięwzięcie BG PAN i Instytutu Kultury Miejskiej (w ramach Medialab Gdańsk). Na profilu Fb Medialab w ciągu kilku dni pojawią się kolejne dwie prace z podium maratonu. 

W październiku br. Biblioteka i IKM ponownie połączą siły (we współpracy ze stoczniową społecznością CUMY) w ramach świętowania 425-lecia książnicy i po raz kolejny historyczne zbiory przeobrażone zostaną z udziałem nowoczesnych technologii. Podczas 24-godzinnych warsztatów druku 3D planowana jest rekonstrukcja m.in. peryskopu Jana Heweliusza na podstawie jego oryginalnych rycin ze zbiorów Biblioteki.

W `Animatonie` uczestniczyły 33 osoby, 25 w Stoczni Cesarskiej, w przestrzeni coworkingu Mind Dock, 8 - online na kanale Discord
W `Animatonie` uczestniczyły 33 osoby, 25 w Stoczni Cesarskiej, w przestrzeni coworkingu Mind Dock, 8 - online na kanale Discord
Fot. IKM

 

Zagraj w grę miejską z Biblioteką Gdańską!

Świętowanie jubileuszu Biblioteki trwać będzie aż do czerwca 2022 roku, a jedną z kilkudziesięciu urodzinowych atrakcji jest gra miejska w formie bezpłatnej aplikacji, w którą zagrać będzie można już tego lata. Trwa ostatnia faza pilotażu, a link do aplikacji pojawi się na profilu Fb Biblioteki i na stronie internetowej jubileuszu w przyszłym tygodniu (między 5 a 9 lipca).

“Gra toczy się śladem obywatelek i obywateli Gdańska, którzy przez wieki obdarowywali i wspierali finansowo Bibliotekę Gdańską, dzięki czemu udało się zebrać liczący ponad milion obiektów księgozbiór. Zarezerwujcie dwie godziny albo i więcej, bo po drodze można wypić kawę lub zjeść obiad. Trasa gry wiedzie przez Śródmieście – od Starego Przedmieścia do Starego Miasta, ma długość 6,5 kilometra i liczy 21 przystanków. Będą potrzebne wygodne buty i telefon komórkowy z dostępem do Internetu. Scenariusz gry napisał zespół połączonych sił: Muzeum Gdańska – Marta Krzyżowska oraz PAN Biblioteki Gdańskiej – dr Maria Michalska i Joanna Śliwa.” - czytamy w opisie gry. 

Mapa Gdańska z 1687 roku
Mapa Gdańska z 1687 roku
ze zbiorów PAN BG

 

W PAN Bibliotece Gdańskiej przy ul. Wałowej 15 oraz i w plenerze skweru im. Macieja Kosycarza oglądać można wystawę poświęconą historii gdańskich zbiorów bibliotecznych. Czynna do 13 sierpnia.

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej