• Start
  • Wiadomości
  • Rusza największy program inwestycyjny w historii Portu Gdańsk

Rusza największy program inwestycyjny w historii Portu Gdańsk

Nowe nabrzeże i modernizacja istniejących, pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym, cztery parkingi na ponad 500 miejsc - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłasza plan prac wartych w sumie blisko 800 mln złotych.
17.02.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Wizualizacja nowego Nabrzeża Północnego przy Naftoporcie w Porcie Zewnętrznym

Mimo, że w ciągu minionych 12 miesięcy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zrealizował inwestycje o wartości ponad 29 mln zł (zmodernizowano linię odbojową na Nabrzeżu Wiślanym, przebudowano ul. Chodackiego, Nabrzeże Przemysłowe i rejon Kapitanatu Portu Północnego), Łukasz Grenke, prezes zarządu spółki określił rok 2017 rokiem planów, zawierania umów i rozpisywania przetargów.

- Teraz prace wreszcie ruszą, stopniowo będą zaczynać się kolejne inwestycje warte setki milionów złotych - zapowiada prezes.

Największe inwestycje będą mieć miejsce m.in. w Porcie Wewnętrznym, jego tor wodny zostanie pogłębiony, a nabrzeża: Obrońców Poczty Polskiej, Mew, Oliwskie, Zbożowe, Wisłoujście oraz Dworzec Drzewny zostaną rozbudowane. Szacunkowa wartość tylko tego projektu to ok. 470 mln zł. Kolejne 180 mln zł pochłoną prace w Porcie Zewnętrznym, gdzie modernizację przejdzie sieć drogowo - kolejowa. Gdański port wzbogaci się także o zupełnie nowe Nabrzeże Północne, dzięki któremu zyska np. terminal dla ładunków ro-ro.

Wszystkie wymienione inwestycje współfinansowane będą (w 85 proc.) przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF ("Connecting Europe Facility" - “Łącząc Europę"). Łączna kwota funduszy unijnych dla ZMPG to wartość ok. 600 mln zł, projekty współfinansowane w ramach CEF zakończyć się mają do końca 2020 r.

- Cieszymy się, że możemy realizować największy program inwestycyjny w historii Portu Gdańsk. Dzięki temu z jednej strony radykalnie zwiększy się atrakcyjność portu dla kontrahentów, a z drugiej zdobędziemy dodatkowe kompetencje, które pozwolą wybudować flagową inwestycję, czyli Port Centralny - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury. - Wbrew niektórym opiniom plany zarządu nie są wyrazem megalomanii, lecz oczywistą odpowiedzią na plany rozwojowe innych światowych portów

Wizualizacja modernizacji Dworca Drzewnego w Porcie Wewnętrznym

W roku 2018 planowane są także prace związane z powstaniem czterech parkingów. Najszybciej, bo prawdopodobnie jeszcze w bieżącym roku, do użytku oddany zostanie parking buforowy u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej na ok. 70 miejsc. Kolejny będzie parking przy ul. Budowniczych Portu Północnego na ponad 80 miejsc, parking przy Trasie Sucharskiego w standardzie MOP - 300 miejsc - oraz przy ul. Ku Ujściu, mieszczący ok. 100 pojazdów. Łączna kwota przeznaczona na modernizację i budowę torów, dróg, placów oraz ogrodzeń wyniesie ok. 16 mln zł w ciągu roku. Około 8 mln zł Port Gdańsk przeznaczy na inwestycje w obiekty kubaturowe.

Jeden z kilku planowanych parkingów przy Porcie Gdańsk powstanie przy ul. Budowniczych Portu Północnego (na ok. 80 miejsc)

W ramach inwestycji hydrotechnicznych zmodernizowany zostanie m.in. Falochron Brzegowy Północny. Całkowita wartość prowadzonych w tym miejscu prac wyniesie ponad 6 mln zł ( z czego 3,5 mln zł w 2018 r.). Remont czeka także linię odbojową Pirsu Rudowego (za ok. 5 mln zł, połowa tej sumy zostanie wydana w 2018 r.). To jedynie wybrane przykłady z ok. 150 pozycji zawartych w planie inwestycji i remontów na ten rok. Szacunkowa wartość wszystkich zaplanowanych na 2018 r. modernizacji hydrotechnicznych to 170 mln zł.

To jeszcze nie wszystko i ta wiadomość ucieszy najbardziej mieszkańców Gdańska i turystów - władze spółki zapowiedziały także, że w 2019 r. ruszą prace budowlane przy realizacji planowanego od kilku lat punktu widokowego na Falochronie Zachodnim.

TV

Uniwersytet WSB Merito ma nowy kampus