• Start
  • Wiadomości
  • Rok 2016 na dwóch kółkach - rower przez wszystkie przypadki

Rok 2016 na dwóch kółkach - rower przez wszystkie przypadki

Znowu najlepsi, znowu najwspanialsi - w minionym roku gdańszczanie ugruntowali wypracowaną przez lata pozycję liderów w Polsce w zakresie rozwoju ruchu rowerowego. Przypominamy najważniejsze wydarzenia i inwestycje związane z rowerową stroną Gdańska.
07.01.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Rowerzyści dwukrotnie mogli przejechać w zeszłym roku tunelem pod Martwą Wisłą: w kwietniu, w przeddzień otwarcia inwestycji (na zdjęciu) i w czerwcu podczas WPR. Czy będzie taka opcja w przyszłości?

W 2017 rok gdańscy rowerzyści wjeżdżają z kolejnymi rekordami i ugruntowanym uznaniem ze strony krajowego środowiska cyklistów. Ponowne podwójne zwycięstwo w European Cycling Challenge zdobyła drużyna gdańszczan o połowę większa niż w 2015 r. (kilometry w ramach ECC kręciło 4150 rowerzystów). Zebraliśmy przeszło 825,5 tys. km (w 2015 było ich “zaledwie” 450 tys.).

Do zwycięstwa w kategorii generalnej dorzuciliśmy raz jeszcze trofeum dla Najbardziej Rowerowego Miasta (wyliczane na podstawie wskaźnika: przejechane w ECC kilometry/1000 mieszkańców). Pokonaliśmy 52 miasta z Polski i Europy.

Rowerowa rywalizacja miast - Gdańsk znów bije rekordy

Najbardziej Rowerowe Miasto? GDAŃSK!!!


Gdańszczanie, którzy dojeżdżając do pracy na rowerze wykręcili najwięcej km dla drużyny miasta w ECC. Dumni - odbierają nagrody podczas WPR

Rekordowa była także trzecia już kampania “Rowerowy Maj”, w ramach której uczniowie gdańskich szkół podstawowych i przedszkolaki walczyły o tytuł najbardziej rowerowych szkół (dużych, średnich i małych)/przedszkola w mieście. Dzieciaki udowodniły, że o “rowerową przyszłość” Gdańska możemy być pewni: w edycji`2016 udział wzięło 22 tys. dzieci z 61 podstawówek i 30 przedszkoli, czyli dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.

Aż 76 proc. uczniów i 79 proc. przedszkolaków z placówek startujących w kampanii docierało na zajęcia na rowerze, hulajnodze bądź deskorolce (w 2015 r. wynik wyniósł 60 proc.). Zaproszenie przedszkolaków do kampanii pokazało, że duch rowerowej rywalizacji budzi się w człowieku jeszcze przed rozpoczęciem nauki w szkole.

Osiem miast podchwyciło ideę rowerowej rywalizacji między najmłodszymi cyklistami. Dzięki uczestnictwu Gdyni i Sopotu kampania stała się trójmiejska, w “Rowerowym Maju” udział wzięli także m.in. mali warszawiacy, wrocławianie i lublinianie. Zainteresowanie projektem ze strony kolejnych miast świadczy o jego dużym potencjale.

Rowerowy Maj 2016 dojechał do mety. Kto był najlepszy?


Na rowerze do szkoły najlepiej z tatą jadącym do pracy. Scenka z Rowerowego Maja pod SP nr 2

12 czerwca jubileuszowy XX Wielki Przejazd Rowerowy zgromadził kilkanaście tysięcy rowerzystów. W imprezie, która zakończyła się na Sopockich Błoniach, udział wzięli cykliści z obszaru całej metropolii gdańskiej - od Wejherowa po Sopot i od Tczewa po Gdańsk.

Rowerzyści to potęga - teraz już w całej metropolii


Wielki Przejazd Rowerowy, w tym roku do gdańszczan startujących z ul. Rajskiej dobił m.in. peleton z Tczewa. Mały rowerzysta odpoczywa

W listopadzie zaś Gdańsk po raz trzeci z rzędu uznany został za najbardziej przyjazne rowerzystom miasto w Polsce. Tytuł ten co dwa lata przyznaje ogólnopolski miesięcznik RowerTour - na podstawie rankingu opracowanego wspólnie z najważniejszymi organizacjami rowerowymi kraju.

Najważniejsze organizacje potwierdziły, że Gdańsk jest rowerową stolicą Polski


Również w listopadzie poznaliśmy wyniki Gdańskich Badań Ruchu, które wykazały że 5,9 proc. gdańszczan używa roweru jako środka codziennego transportu. W 2009 r. (rok poprzednich takich badań) “mobilność rowerową” deklarowało zaledwie 2 proc. respondentów.

- Takiej dynamiki wzrostu nie mieliśmy nigdy w historii, pokazuje ona jak duży potencjał tkwi wciąż w komunikacji rowerowej - podkreśla Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej. - Przyczyn potrojenia udziału podróży rowerowych w Gdańsku szukać należy nie tylko w realizowanych od lat inwestycjach w infrastrukturę i zmianach organizacji ruchu podnoszących bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale również w majowych kampaniach promujących dojazdy do pracy i szkoły.

Jest jedno ale… W 2009 r. Gdańsk podczas konferencji Velo-City w Brukseli podpisał tzw. Kartę Brukselską. I chociaż większość z podjętych wówczas zobowiązań udało się już wypełnić (np. zwiększyć liczbę dojazdów do szkół i pracy; o 50 proc. zmniejszyć ryzyko wypadków w ruchu rowerowym), to z dobiciem do 15 proc. udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 roku może być problem.

- Cel jest jak najbardziej osiągalny, choć pewnie nie w przeciągu trzech lat - uważa Remigiusz Kitliński. - Kiedyś również niewielu wierzyło w to, że tak szybko dobijemy do 6 procent. Warto zaznaczyć, że obecnie mamy i tak najwyższy udział ruchu rowerowego w Polsce, mimo relatywnie najtrudniejszych warunków naturalnych - “górzystości” Gdańska, i rozległej struktury przestrzennej miasta.
 

Gdańska rowerowa rodzina podczas XX Wielkiego Przejazdu Rowerowego, 12 czerwca 2016 r.

Podsumowanie roku nie byłoby pełne bez przypomnienia chociaż największych/najważniejszych inwestycji w rozwój sieci gdańskich dróg rowerowych:

- Projekt z Budżetu Obywatelskiego 2016 pn. “Sieć głównych tras rowerowych w Gdańsku - poprawa bezpieczeństwa i jakości”

W ramach projektu zmodernizowano trasę rowerową wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej na odcinku od Wałów Piastowskich do ul. Ks. Leona Miszewskiego. Na skrzyżowaniach drogi rowerowej i chodnika z większością bocznych ulic nawierzchnia została wyniesiona powyżej poziomu jezdni (samochód wjeżdżając na skrzyżowanie musi przejechać teraz przez drogę dla rowerów i chodnik). Część przejazdów poszerzono - np. na skrzyżowaniu Grunwaldzka/Miszewskiego. Na tym samym skrzyżowaniu, w miejscu w którym piesi dochodzą do przejścia przecinając drogę dla rowerów, usunięto część czerwonej nawierzchni zastępując ją chodnikiem - jest to mocne podkreślenie pierwszeństwa dla pieszych.


Skrzyżowanie Miszewskiego/Grunwaldzka: na wysokości przejścia dla pieszych czerwona droga znikła, a pojawił się chodnik. Układ podkreśla pierwszeństwo pieszych przed rowerzystami

205 przejazdów rowerowych na 67 skrzyżowaniach przeszło renowację czerwonej nawierzchni chemoutwardzalnej. Odmalowano 500 znaków P-23 (symbol roweru) w miejscach, w których były zatarte. Zainstalowano również 30 luster obserwacyjnych na przejazdach rowerowych w miejscach o ograniczonej widoczności - dzięki nim kierowcy lepiej widzą rowerzystów (np.ul. Jaśkowa Dolina/Romera; al. Grunwaldzka/Piramowicza i Błędnik/ks. Popiełuszki), a także ponad 100 podpórek spoczynkowych.

Dobra widoczność równa się bezpieczeństwo - jedno z luster obserwacyjnych dla kierowców zamontowanych w ramach realizacji projektu z BO`2016

Części zaplanowanych zadań nie udało się zrealizować, bo po prostu zabrakło na nie pieniędzy w 2,2 mln budżecie. Nie znaczy to jednak, że nie dojdą do skutku. Wiele pomysłów uwzględnionych w projekcie BO zaczerpnięto z wieloletniego programu działań dotyczących poprawy bezpieczeństwa w ruchu rowerowym i pieszym przygotowanego w urzędzie miasta - inwestycje będą sukcesywnie realizowane.

W 2017 r. z pewnością przybędzie przejazdów i chodników z nawierzchnią wyniesioną powyżej poziomu jezdni - to powszechnie obowiązujące w Europie rozwiązanie ma być standardem także w Gdańsku.

- Nowe możliwości przejazdu wzdłuż al. Grunwaldzkiej

Po remoncie chodnika po południowej stronie al. Grunwaldzkiej (na odcinku od ul. Szymanowskiego do ul. Do Studzienki), podczas którego został on w wielu miejscach poszerzony, powstał ciąg pieszo-rowerowy dopuszczający ruch rowerowy po tej stronie alei (z naciskiem na pierwszeństwo pieszych!). Na wszystkich skrzyżowaniach na trasie wykonano odrębne przejazdy rowerowe.

- Projekt pn. “Skrzyżowanie przy Galerii Bałtyckiej - przyjazne dla pieszych i rowerzystów” z Budżetu Obywatelskiego`2016

Niebezpieczne dotąd, zwłaszcza dla pieszych przecinających drogę rowerową, skrzyżowanie zdecydowanie zyskało. W ramach inwestycji m.in. poszerzono i wyprostowano przejazd rowerowy pod estakadą i utworzono nowy przejazd przez al. Grunwaldzką (od wysokości Lidla w kierunku Garnizonu). Zastosowano także rozwiązanie znane już ze skrzyżowania Grunwaldzka/Miszewskiego - zlikwidowano fragment drogi rowerowej na rzecz strefy pieszo-rowerowej z pierwszeństwem dla pieszych na skrzyżowaniu al. Grunwaldzka/Żołnierzy Wyklętych po stronie Galerii Bałtyckiej.


Wyniesienie chodnika i drogi rowerowej powyżej poziomu jezdni, tu: skrzyżowanie ul. Chopina i al. Grunwaldzkiej. Takie rozwiązanie będzie w Gdańsku standardem. W z.r. prócz wyniesień zrealizowanych w ramach BO, wykonano je także na tym skrzyżowaniu i na dwóch przy ul. Kartuskiej

- Uzupełnienie trasy rowerowej wzdłuż al. Jana Pawła II

Dzięki dobudowaniu brakującego odcinka 1,7 km pasów rowerowych w al. Jana Pawła II od al. Rzeczypospolitej do ul. Czarny Dwór, cykliści zyskali komfortowy dojazd nad morze od przystanku SKM Zaspa. 

Aleja Jana Pawła II dla rowerów

- Na rowerze płynnie wzdłuż Jaśkowej Doliny

- Dobudowano brakujące fragmenty trasy rowerowej wzdłuż Jaśkowej Doliny w dwóch miejscach: na odcinku od przystanku autobusowego “Na Wzgórzu” do ul. Romera oraz od ul. Matejki do al. Grunwaldzkiej. W ramach inwestycji wykonano również długo oczekiwany odrębny przejazd dla rowerzystów przez al. Grunwaldzką w stronę ul. Konopnickiej, a także - przejście dla pieszych w formie wysepki (na wysokości wjazdu z ul. Partyzantów w Jaśkową Dolinę), umożliwiające przejście w trzech kierunkach.

Uzupełnienie drogi rowerowej we Wrzeszczu coraz bliżej końca

- Więcej stojaków pod szkołami

Miniony roku w Gdańsku był “najbogatszy” w historii pod względem liczby zainstalowanych stojaków rowerowych, przybyło ich aż dwa tysiące. Ustawiano je głównie przy szkołach. Podobnie w 2017 r. najwięcej przybędzie ich przy placówkach oświatowych, z naciskiem na przedszkola i szkoły średnie.


Jak widać - stojaki pod szkołami są bardzo potrzebne. Nz: codzienność Rowerowego Maja

- Nagroda za inwestycje w gronie trójmiejskim

Zrealizowany przez Gdańsk, Gdynię i Sopot projekt “Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej” - zdobył tytuł TOP Inwestycja Komunalna 2016. Inwestycje przeprowadzone w ramach projektu zintegrowały istniejące trójmiejskie sieci dróg rowerowych w jeden ułatwiający komunikację system.

Więcej o projekcie "Rozwój Komunikacji...."


W nadchodzących latach Gdańsk nadal stawiać będzie na partnerstwo z innymi samorządami. Tym razem wraz z 15 samorządami przygotowuje się do realizacji projektu roweru metropolitalnego (są to m.in. Sopot, Gdynia, gmina Kartuzy, miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto Rumia, Tczew).

Uruchomienie Systemu Roweru Metropolitalnego planowane jest na wiosnę 2018 roku. W skład systemu wchodzić mają rowery tzw. 4. generacji, w pełni zintegrowane z urządzeniami mobilnymi.


W Gdańsku podróżujemy do pracy na rowerze trzykrotnie częściej niż w 2009 r. Tutaj - tłok podczas przejazdu tunelem pod Martwą Wisłą, WPR`2016

Obserwuj na bieżąco pomiar ruchu rowerowego w Gdańsku, bo - jak głoszą napisy na słupkach pomiarowych "W Gdańsku jazda na rowerze się liczy".



TV

Lekcja Obywatelska z prezydent Gdańska w Zespole Szkół Specjalnych nr 1