Konkurs organizowany przez WOŚP dedykowany jest uczniom klas I-III ze szkół podstawowych i ma wymiar ogólnopolski. Podzielony jest na trzy etapy. Pierwszy z nich polega na przygotowaniu plakatu wielkości nie większej niż format B1, którego tematem przewodnim będzie jedno z następujących zagadnień:
- łańcuch przeżycia,
- wezwanie pomocy,
- resuscytacja krążeniowo-oddechowa,
- pozycja boczna.
Udział w konkursie mogą wziąć te szkoły, które uczestniczą w programie „Ratujemy i Uczymy Ratować”. Od momentu przystąpienia szkoły do programu, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej szkoleni są przez instruktorów Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Szkoły w ramach uczestnictwa otrzymują fantomy, podręczniki, flmy, apteczki. Pomoce te służą uczniom w utrwalaniu dobrych nawyków związanych z pierwsza pomocą. Celem tego programu jest przede wszystkim wpojenie uczniom elementarnych podstaw wiedzy o zachowaniu się w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia oraz umiejętność udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Swym zakresem obejmuje on tematy bezpieczeństwa, sprawdzania przytomności, wzywania pomocy, sprawdzania oddechu, ułożenia ciała w pozycji bocznej, wykonania oddechów ratowniczych, uciskania klatki piersiowej. Dzięki takim zajęciom dzieci uczą się odpowiedzialności, a niesienie pomocy staje się dla nich naturalną czynnością.
Szkołę Podstawową nr 14 z Gdańska można nazwać konkursowym weteranem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Uczestniczą w RUR od samego początku trwania tego programu i każdego roku starają się brać udział w konkursie. Swoje umiejętności z udzielania pierwszej pomocy najmłodsi uczniowie szkoły prezentowali np. podczas 26. Finału WOŚP oraz na różnego rodzaju festynach.
- W tym roku temat konkursu jest wyjątkowo trudny, ponieważ do zrobienia jest kolorowanka - mówi Małgorzata Kania, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w SP nr 14 w Gdańsku. - W konkursie może wziąć udział tylko jeden plakat, a wiem z doświadczenia, że czasem trudno jest wybrać pracę, która będzie reprezentować szkołę. Dlatego zaangażowałam nie tylko uczniów, ale także ich rodziców, którzy pomagali mi w nadzorowaniu prac dzieci. Zaprosiłam wszystkich na zajęcia otwarte, uczestnicy zostali podzieleni na grupy i wspólnie wybraliśmy jedną, najlepszą naszym zdaniem pracę, którą zgłosiliśmy na konkurs. Tematem przewodnim było wzywanie pomocy. Staramy się co roku brać udział w konkursach organizowanych przez WOŚP, ponieważ w ten sposób dzieci utrwalają zdobytą wcześniej wiedzę. Przez to, że realizujemy ten program i tak często bierzemy udział w różnego rodzaju konkursach, wiele razy zostaliśmy docenieni, ale największe wyróżnienie spotkało nas w 2015 roku. Uczniowie naszej szkoły zostali wytypowani do uczestniczenia w wyjazdowym szkoleniu do ośrodka Szadowo Młyn (ośrodek szkoleniowy założony przez WOŚP niedaleko Kwidzyna - red.) Nie spodziewaliśmy się, ponieważ zaledwie kilka szkół z całej Polski dostało takie zaproszenie. Pięknie były przygotowane te zajęcia, uczniowie byli bardzo zadowoleni. My także zaskoczyliśmy organizatorów, ponieważ przygotowaliśmy własne prezentacje.
Kolejną ze szkół, która od 13 lat uczestniczy w programie RUR, czyli od jego początku, jest Zespół Kształcenia i Wychowania w Lublewie.
- To program dla dzieci z klas I - III, ale przyznam, że chodzę z fantomem nawet do dzieci z grup przedszkolnych - mówi Ewelina Stolarska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w ZKiW w Lublewie. - W zależności od możliwości, prowadzę zajęcia z pierwszej pomocy dwa do trzech razy w roku. W szczególności staram się robić taką lekcję powtórzeniową przed wakacjami. Oczywiście są dzieci, które nie chcą brać udziału w zajęciach, ale większość z nich reaguje pozytywnie i cieszą się, gdy widzą mnie z fantomem.
Udział w konkursie stwarza więc możliwość przećwiczenia i powtórzenia przyswojonej przez dzieci wiedzy. Jest też świetną okazją do wygrania atrakcyjnych nagród dla szkół podstawowych. Można zdobyć m.in. szkolenie z pierwszej pomocy dla kadry pedagogicznej, tablice interaktywne oraz fantomy.
- Choć od lat uczestniczymy w programie RUR, po raz pierwszy zdecydowaliśmy się wziąć udział w konkursie - dodaje Ewelina Stolarska, nauczycielka w ZKiW w Lublewie. - Kto wie, może plakat naszej Natalii, uczennicy II klasy, przetrze konkursowe szlaki?
Z nadesłanych na konkurs prac jury wyłoni ich zdaniem te najciekawsze. Ogłoszenie zadnia II etapu nastąpi po wyłonieniu zwycięzców I etapu. Etap III polegać będzie na współzawodnictwie Reprezentacji Ratowniczej w konkurencjach łączących w sobie zajęcia ruchowe z wiedzą na temat podstawowych czynności ratujących życie, które obejmuje program edukacyjny „Ratujemy i Uczymy Ratować”. Zawody będą miały formułę gry miejskiej, która odbędzie się w Warszawie.
O czym należy pamiętać?
Aby wziąć udział w konkursie należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.
Termin nadsyłania prac mija w najbliższy piątek, 29 marca.
Plakat może zostać wykonany dowolną techniką, musi jednak zawierać logo programu edukacyjnego „Ratujemy i Uczymy Ratować”.
Regulamin konkursu znajdziemy tutaj.