• Start
  • Wiadomości
  • Przyszłość roweru metropolitalnego. Trzy firmy zainteresowane MEVO 2.0

Przyszłość roweru metropolitalnego. Trzy firmy zainteresowane MEVO 2.0

Trzy firmy złożyły wnioski uczestnictwa w dialogu konkurencyjnym dotyczącym systemu roweru metropolitalnego MEVO. Są to konsorcjum BikeU i Freebike, firma Marfina oraz Nextbike Polska.
14.05.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Negocjacje z potencjalnym operatorem systemu MEVO mają potrwać do lipca
Negocjacje z potencjalnym operatorem systemu MEVO mają potrwać do lipca
zdj. Dominik Paszliński/gdansk.pl


Jak informuje Alicja Mongrid, rzecznik Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), który prowadzi projekt MEVO komisja przetargowa oceni teraz, czy złożone wnioski spełniają warunki udziału w postępowaniu. Oto firmy zainteresowane udziałem w postępowaniu:

1. Konsorcjum BikeU (Polska) i Freebike (Czechy)
2. Marfina (Hiszpania) wraz z firmą Geovelo (Polska) jako podwykonawcą
3. Nextbike Polska

Oceny wniosków dokona komisja przetargowa złożona z przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, oficerów rowerowych Gdyni, Gdańska, Sopotu i Tczewa, specjalistów ds. zamówień publicznych i prawników. Oceniane będzie  m.in. doświadczenie w zarządzaniu systemami współdzielonymi oraz średni przychód netto z ostatnich 3 lat (nie mniejszy niż 3 mln zł).

Grudzień 2019. Spotkanie konsultacyjne w sprawie MEVO 2.0
Grudzień 2019. Spotkanie konsultacyjne w sprawie MEVO 2.0
zdj. Jerzy Pinkas/gdansk.pl


Do dalszych rozmów zostaną zakwalifikowane firmy, które spełniają formalne warunki udziału w postępowaniu. Po ocenie wniosków wybrane firmy zostaną zaproszone do rozmów, które rozpoczną się za kilkanaście dni i potrwają przynajmniej do połowy lipca.

W trakcie rozmów komisja przetargowa razem z wykonawcami opracuje rozwiązania najlepiej odpowiadające potrzebom oraz wymaganiom użytkowników i samorządów. Dokładne opisanie przedmiotu zamówienia nastąpi dopiero po ukończeniu dialogu z wykonawcami. Ostatnim etapem dialogu konkurencyjnego jest składanie ofert i wybór najkorzystniejszej z nich

- czytamy w komunikacie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot


Jednocześnie trwa opracowywanie badań i analiz dot. funkcjonowania nowego MEVO. Eksperci z kraju i zagranicy przygotowujący opracowania będą współpracować z OMGGS do momentu wyłonienia nowego operatora MEVO. Przeprowadzona zostanie analiza modeli funkcjonowania nowego MEVO, która będzie zawierała m.in. zalecany rodzaj rowerów, sposób i technologię ładowania wraz z rozmieszczeniem stacji, kryteria oceny jakości funkcjonowania systemu, koszty wdrożenia różnych modeli Mevo oraz szacowane przychody. Wśród mieszkańców OMGGS prowadzone są też badania ankietowe  dot. m.in. preferowanej ceny abonamentu i popytu. 

Po odstąpieniu od umowy z poprzednim operatorem w posiadaniu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot są rowery elektryczne
Po odstąpieniu od umowy z poprzednim operatorem w posiadaniu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot są rowery elektryczne
zdj. Dominik Paszliński/gdansk.pl


Nowy system ma składać się z minimum 4 tys. rowerów z czego min. 25% mają stanowić rowery elektryczne, które są już w posiadaniu OMGGS. Większy nacisk ma być położony na relokację rowerów i rozproszenie punktów serwisowych oraz punktów ładowania baterii.
 


System roweru metropolitalnego Mevo obejmuje 14 gmin OMGGS (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a kolejne już zgłaszają chęć dołączenia do projektu (Wejherowo, Kosakowo, Kolbudy i Gmina Wiejska Pruszcz Gdański). Od 26 marca do 28 października 2019 r. – ponad 160 tys. zarejestrowanych użytkowników, wypożyczyło 1224 w pełni elektryczne rowery ponad 2 miliony razy. MEVO było najbardziej popularnym systemem roweru publicznego w kraju. Przez ostatnie miesiące - po wypowiedzeniu umowy nierzetelnemu operatorowi - zespół ds. MEVO, składający się z oficerów rowerowych oraz specjalistów od zamówień publicznych, rozmawiał z potencjalnymi operatorami o przyszłości systemu w trakcie dialogu technicznego. Zebrane informacje i analizy są podstawą do założeń działania MEVO w kolejnych latach. Ważnym elementem tego procesu są opinie mieszkańców metropolii i użytkowników roweru MEVO.

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej