PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Powstają nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych w Gdańsku. Gdzie najwięcej?

Powstają nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych w Gdańsku. Gdzie najwięcej?
W Gdańsku pojawiają się kolejne ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Docelowo, w 64 lokalizacjach, powstanie 138 punktów ładowania średniej mocy, czyli 22 kW.
Miejsca postojowe to integralna częścią stacji ładowania i przeznaczone są wyłącznie dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in na czas ładowania
Miejsca postojowe to integralna częścią stacji ładowania i przeznaczone są wyłącznie dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in na czas ładowania
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Zgodnie z zapisami Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w Gdańsku powinno funkcjonować 210 ogólnodostępnych punktów ładowania. W ramach wypełnienia warunków wynikających z ustawy powstał “Plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych”, które wybudowane zostaną przez operatora systemu dystrybucyjnego – w wypadku Gdańska będzie to Energa–Operator SA. Inwestor planuje wybudowanie założonej liczby stacji ładowania do końca maja b.r.

Pożądane są m.in. takie lokalizacje stacji ładowania elektrycznych pojazdów, które wymuszają naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej - nz. stacja przed Urzędem Miasta Gdańska przy Nowych Ogrodach
Pożądane są m.in. takie lokalizacje stacji ładowania elektrycznych pojazdów, które wymuszają naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej - nz. stacja przed Urzędem Miasta Gdańska przy Nowych Ogrodach
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Plan dla Gdańska przygotowano na podstawie gęstości zaludnienia (tzw. mapa ciepła), odległości stacji transformatorowych, dostępu do gruntów w dyspozycji gminy np. w pasie drogowym lub na innej ogólnodostępnej działce, czy rozmieszczenia istniejących już ogólnodostępnych stacji ładowania. Z punktu widzenia miasta i przyszłych użytkowników pożądane też były lokalizacje wymuszające naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej takie jak urzędy, przychodnie i szpitale, muzea, teatry itp. Chodzi o zapobieganie sytuacji długotrwałego postoju przez jeden pojazd, przez co infrastruktura ładowania byłaby „zablokowana” dla pozostałych użytkowników.

W toku konsultacji społecznych, które odbyły się w dniach 15 kwietnia – 29 maja 2020 r. wybrano 64 spośród 81 lokalizacji. Powstanie w nich łącznie 138 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Najwięcej, bo aż po siedem nowych stacji ładowania będzie w Śródmieściu i na Chełmie.

W większości lokalizacji pojawi się jeden wolnostojący słupek ładujący z dwoma gniazdami ładującymi oraz dwoma miejscami postojowymi, których wymiary będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Miejsca postojowe, będące integralną częścią stacji ładowania, przeznaczone będą wyłącznie dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in na czas ładowania. 

Po wybudowaniu kolejnych stacji ładowania, inwestor (Energa–Operator SA), będzie sukcesywnie zgłaszać je do uzgodnienia do Urzędu Dozoru Technicznego i przekazywać docelowemu operatorowi, czyli firmie Energa-Obrót SA.

Na obecnym etapie nie jest jeszcze znana stawka za ładowanie pojazdu.

Pytania dotyczące szczegółów funkcjonowania stacji należy kierować do inwestora na adres mailowy: gdansk@energa-operator.pl.

Schemat stacji ładowania pojazdów montowanych w Gdańsku
Schemat stacji ładowania pojazdów montowanych w Gdańsku
Mat. Energa–Operator SA
 
oprac. IB
 
 
Joanna BieganowskaUrząd Miejski w GdańskuBiuro PrezydentaReferat Prasowyjoanna.bieganowska@gdansk.gda.pl
Joanna Bieganowska - najnowsze
Joanna BieganowskaUrząd Miejski w GdańskuBiuro PrezydentaReferat Prasowyjoanna.bieganowska@gdansk.gda.pl
Joanna Bieganowska - najnowsze