Dzięki obecnemu w naszym mieście od 2011 roku Actus Humanus Nativitas, który jest największym przeglądem muzyki dawnej w Polsce, stało się tradycją, że w ten przedświąteczny czas do Gdańska przyjeżdżają wielkie gwiazdy muzyki historycznej, aby zaprezentować najpiękniejszy okolicznościowy repertuar.
CZYTAJ: Actus Humanus. Muzyka Vivaldiego zachwyciła melomanów w Centrum św. Jana
Festiwal rozpoczął się w środę, 11 grudnia i trwał do niedzieli, 16 grudnia 2019 roku. W pięciu lokalizacjach - w Centrum Świętego Jana, Dworze Artusa, Ratuszu Głównego Miasta, Ratuszu Staromiejskim i kościele św. Katarzyny - usłyszeliśmy najważniejsze na świecie zespoły włoskie specjalizujące się w muzyce barokowej: Europa Galante pod dyrekcją skrzypka Fabia Biondiego, Il GiardinoGabrieli Consort & Players Armonico prowadzony przez flecistę Giovanniego Antoniniego oraz Concerto Italiano pod kierunkiem klawesynisty Rinalda Alessandriniego oraz francuską legendę wykonawstwa muzyki renesansowej - Ensemble Clément Janequin i jego szefa Dominique Visse.
Organy w kościele Św. Jana bez rusztowań. Prace trwają, ale już można je podziwiać
Program wieczorny uzupełniały koncerty popołudniowe, podczas których wystąpili polscy muzycy: Tomasz Pokrzywiński, Robert Bachara, duet Anny i Krzysztofa Firlusów, Małgorzata Fiebig oraz Lilianna Stawarz.
Cykl dziesięciu koncertów zakończył się wykonaniem w niedzielę, 15 grudnia, w XIV-wiecznych murach kościoła św. Jana - Christmette, zrekonstruowanej luterańskiej mszy bożonarodzeniowej z muzyką Michaela Praetoriusa, niemieckiego kompozytora, kapelmistrza i organisty, żyjącego na przełomie renesansu i wczesnego baroku. Niewykluczone że msza brzmiała w uszach wiernych w pewnym miasteczku w północnych Niemczech w 1620 roku, tak jak wczoraj w Janie. Dzieło Praetoriusa zrekonstruował jeszcze w latach 90. Paul McCreeshi, uznawany za bezkompromisowego twórcę. W Gdańsku wykonał go wraz z zespołem Gabrieli Consort & Players.
Gdańscy melomani tego artystę poznali już rok temu, kiedy zaprezentował podczas Actus Humanus Mszę h-moll Johanna Sebastiana Bacha.
McCreesh to wybitny i uznany odkrywca i interpretator muzyki średniowiecznej i barokowej. Krytycy chwalą go za wnikliwość i pieczołowitość w odtwarzaniu autentycznych wersji utworów, doceniają monumentalizm koncepcji wykonawczej.
- Myślę, że jestem bardzo emocjonalny - przyznał w jednym z wywiadów artysta. - Czuję w sobie żar wielkich uczuć. Budowałem karierę dyrygencką na interpretacjach muzyki barokowej. Wydaje mi się, że były cenione właśnie za energię, dynamikę.
Punktem wyjścia dla odczytania na nowo dzieła Praetoriusa były księgi parafialne z 1569 roku z kościoła, w którym nadwornym kapelmistrzem był sam kompozytor.
Ale wczoraj nie tylko potężne brzmienia i emocjonalne wykonanie muzyki zachwyciło publiczność w Centrum św. Jana. Nieczęsto zdarza się, aby słuchacze włączali w wykonanie dzieła, a tak się stało tego niedzielnego wieczoru. Obecni w kościele zaśpiewali wspólnie cztery hymny luterańskie.
Christmette trwała godzinę 45 minut i zakończyła się gorącymi oklaskami wzruszonej publiczności.