• Start
  • Wiadomości
  • Półmetek kadencji prezydenta Adamowicza: prócz licznych inwestycji - budowa Gdańska obywatelskiego

Półmetek kadencji prezydenta Adamowicza: prócz licznych inwestycji - budowa Gdańska obywatelskiego

To już półmetek piątej kadencji prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza. W tym czasie dokończono budowę tunelu pod Martwą Wisłą, rozpoczęto budowę wyczekiwanego mostu na Wyspę Sobieszewską, a także przeprowadzono z mieszkańcami dziesiątki konsultacji. Co udało się zrobić w mieście w ciągu ostatnich dwóch lat? Jakie projekty już zrealizowano, a jakie rozpoczęto?
29.11.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Paweł Adamowicz podczas przejazdu testowego nową linią tramwajową na Piecki-Migowo. Sierpień 2015 r.

We wtorek prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zaprosił dziennikarzy na konferencję podsumowującą półmetek kadencji 2014 - 2018. 

- Co roku spowiadam się z wykonania programu wyborczego - zaznaczył na wstępie Paweł Adamowicz. - W tej kadencji, mimo iż nie było tego w moim programie wyborczym, rozpoczęliśmy budowę mostu na Wyspę Sobieszewską. To inwestycja bardzo oczekiwana przez mieszkańców, a skorzystają na niej także turyści. Nową rzeczą jest także program "Jaśniejszy Gdańsk", w ramach którego nowe oświetlenie pojawi się na ulicach, które są źle oświetlone lub wcale. Mieszka przy nich blisko 55 tysięcy osób.

Prezydent przypomniał też, że w tej kadencji powołano Radę ds. Imigrantów i przegłosowano pierwszy w Polsce program integracji imigrantów. - Realizując ten program chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom papieża Franciszka. Dostałem właśnie zaproszenie od Papieskiej Akademii Nauki na konferencję w  Watykania, w trakcie której, w obecności papieża, będę miał okazję, by zrelacjonować to, co robimy w Gdańsku. Papież Franciszek dużo mówił o pomocy i przyjęciu imigrantów w czasie Światowych Dni Młodzieży w Polsce - przyznał prezydent Adamowicz.

We wtorek nie ukrywał jednak, że w trakcie tej kadencji nie uda się zrealizować wszystkich założeń, m.in. podniesienia o 50 proc. nakładów na zieleń miejską, a także rewaloryzacji Targu Rybnego i Długiego Pobrzeża. Pieniądze trzeba bowiem przenieść na inwestycje związane z modernizacją ul. Długiej i Długiego Targu. Nie uda się też zmodernizować dawnego schroniska, dziś siedziby Policji, na Biskupiej Górce. Miasto stara się o przejęcie tego budynku, choć na razie bezskutecznie – Policja nie planuje na razie wyprowadzki. W tej kadencji nie zostanie też rozbudowane molo w Brzeźnie. Prezydent Adamowicz przyznał, że zbyt optymistycznie założył, iż w każdej dzielnicy uda się powołać Dom Seniorów i mediatekę. - To się oczywiście dzieje w wielu dzielnicach, ale nie uda się w każdej – nie ukrywał.

Pytany przez dziennikarzy o ocenę swojej pracy w tej kadencji, w skali 1-6, przyznał, że ocenia się na piątkę. 

Za swój największy sukces ostatnich dwóch lat ocenia właśnie zakończeniu budowy tunelu pod Martwą Wisłą i rozpoczęcie budowy mostu na Wyspę Sobieszewską. Problematyczna, i nadal nierozwiązana przez samorząd, jest z kolei kwestia zadaszenia miejsca odpadów na Szadółkach.

FILMOWE PODSUMOWANIE PÓŁMETKA V KADENCJI PREZYDENTA ADAMOWICZA:

Budowa mostu na Wyspę Sobieszewską jest już przesądzona - prace ziemne ruszają lada dzień. Będzie on stanowić część drogi wojewódzkiej nr 501. Nowoczesny most zwodzony zastąpi przestarzały most pontonowy, który utrudnia ruch kierowcom, ale również stanowi dużą przeszkodę dla żeglarzy. Długość mostu, ze skrzydłami, to 181,50 metra. Realizacja tej inwestycji ma stanowić też argument na rzecz Gdańska w staraniach o organizację Światowego Zlotu Skautowego Jamboree 2023.

To nie jedyny nowy most, jaki powstanie w Gdańsku. W lipcu br. rozpoczęto budowę kładki na Motławie. Będzie miała 70,5 metra długości oraz od 6,76 do 10,56 metra szerokości. Skomunikuje wyspę Ołowiankę z Głównym Miastem, ma także ożywić okolice ul. Grodzkiej.
Most na Wyspę Sobieszewską na razie jest w trakcie przygotowań do budowy, ale na pewno w ciągu dwóch lat będzie zrealizowany - cieszą się mieszkańcy, bez względu na wiek

Wiosną uroczyście otwarto tunel pod Martwą Wisłą. To pierwszy tego typu obiekt w Polsce. Ma ponad 1,3 km długości, a w najgłębszym miejscu przebiega 35 metrów poniżej lustra wody w Martwej Wiśle. Przekop połączył Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym. To najważniejszy element Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego stanowi tzw. ramę komunikacyjną Gdańska. Koszt budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.

Dużym wydarzeniem było także uruchomienie latem 2015 r. linii połączenia tramwajowego na Piecki-Migowo. To jedna ze sztandarowych miejskich inwestycji w jakość gdańskiego transportu publicznego - cała inwestycja, łącznie z zakupem dodatkowych tramwajów, kosztowała blisko 200 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą - sztandarowa inwestycja Miasta Gdańska. Dzięki niej udało się w dużej mierze rozładować korki samochodowe w Śródmieściu - wcześniej przez centrum miasta musiały przejeżdżać ciężarówki, które dzięki tunelowi mają teraz ułatwiony dostęp do portu

Ostatnie 24 miesiące upłynęły pod znakiem szerokich konsultacji społecznych i spotkań z mieszkańcami. Gdańsk pod tym względem stał się liderem w skali kraju. W ubiegłym roku szeroko konsultowano z różnymi grupami mieszkańców propozycje inwestycji, które powinny zostać zrealizowane w Gdańsku do 2020 roku. Pytano o to m.in. przedsiębiorców, młodzież, seniorów i organizacje pozarządowe. Konsultacje i spotkania zorganizowano także w sprawie planowanej nowej linii tramwajowej nazywanej roboczo Nową Politechniczną oraz w sprawie Drogi Zielonej, którą po konsultacjach i uwagach mieszkańców, nazwano Zielonym Bulwarem. Zmieniła się nie tylko nazwa, ale też sposób myślenia o tej inwestycji - z korzyścią dla mieszkańców, tak by spełniała parametry drogi miejskiej, a nie trasy szybkiego ruchu.

W ostatnich miesiącach Gdańsk wprowadził też nowe narzędzie demokracji, którym jest Panel Obywatelski. Wybrani losowo wśród mieszkańców Gdańska paneliści - w ramach pierwszej odsłony Panelu - współdecydować będą o tym, jak miasto powinno się przygotować na zmiany klimatyczne.

Panel Obywatelski to kolejna inicjatywa, która ma wzmocnić udział mieszkańców w decydowaniu o obliczu miasta - Gdańsk jest pierwszym w kraju samorządem, który się na to zdecydował

Wśród wielu potrzeb mieszkańcy często wskazują budowę basenów na terenie miasta. Przed kilkoma tygodniami otwarto pływalnię przy SP nr 81 na Osowej. Następne planowane są przy SP nr 11 na Stogach, przy Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego i Chemicznego na Oruni.

Miasto rozpoczęło też procedurę wyboru partnera prywatnego w kwestii budowy basenu na działce przy skrzyżowaniu ul. Tadeusza Kościuszki i al. Legionów. Zmodernizowano także basen przy XV LO. 

Co roku przybywa w Gdańsku basenów - tutaj: pływalnia w XV LO

Obecnie trwa budowa dwóch przedszkoli, na Ujeścisku i Jasieniu. Obiekt na Ujeścisku powinien być gotowy do końca tego roku, a na Jasieniu - najpóźniej wiosną 2017 r.

W tym roku udało się wybudować dwa żłobki: „Bursztynek” i „Żagielek”. Powstały one dzięki dotacji z ministerialnego programu „Maluch 2015 moduł I”. Oba zrealizowano w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Wybrana firma najpierw zaprojektowała budynek, uzyskała pozwolenie na jego budowę, a następnie go postawiła.

Żłobki i przedszkola stanowią obecnie jedno ze strategicznych przedsięwzięć miejskich - chodzi nie tylko o konieczność zapewnienia miejsc dla dzieci w związku ze zmianami wprowadzanymi przez rząd, ale przekonanie, że tego typu placówki ułatwiają młodym małżeństwom wybór Gdańska jako najlepszego miasta do budowania rodzinnej przyszłości.

W ciągu ostatnich dwóch lat oddano do użytku 30 nowych bądź zmodernizowanych boisk szkolnych. Od 2006 r. powstało ich w sumie 88. Są przystosowane m.in. do gry w piłkę ręczną, w koszykówkę i siatkówkę.
Budowa szkolnych boisk to jeden z bardziej imponujących projektów gdańskiego samorządu - od 2006 r. w mieście powstało ich już 88

Gdańsk stawia też mocno na kontynuację rewitalizacji konkretnych dzielnic. W ubiegłym roku zakończono zaplanowane prace na Dolnym Mieście. Wypiękniała i "ożywiła się" m.in. ul. Łąkowa.

W tym roku rozpoczęto z kolei przygotowania do rewitalizacji Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz, w dalszej części, Dolnego Miasta. Władze miasta uczestniczyły m.in. w spacerach badawczych z mieszkańcami tych dzielnic.

Rewitalizacja zaniedbanych od dziesięcioleci dzielnic to kolejny wielki projekt realizowany przez Miasto Gdańsk. Tak wygląda obecnie ul. Łąkowa na Dolnym Mieście, wkrótce - czas na Biskupią Górkę

Gdańsk postanowił też uporządkować sprawę zaniedbanych mieszkań komunalnych, które ze względu na fatalny stan, nie mogą zostać udostępnione mieszkańcom - zostały kompletnie zrujnowane przez poprzednich najemców. Obecnie na mieszkanie komunalne bądź socjalne w naszym mieście czeka 2200 rodzin. Dlatego Gdańsk ogłosił, że w tym roku wyremontuje 300 takich mieszkań, a drugie tyle - w przyszłym roku. W budżecie miasta w roku 2016 zarezerwowano na ten cel blisko 38 mln zł. Na same remonty lokali i budynków komunalnych wydanych zostanie około 21 mln zł.

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej