Politechnika Gdańska: Nowa ulica? Nic o nas bez nas!

Naukowcy z PG dorzucają swój wariant przebiegu tzw. Nowej Politechnicznej. Uczelnia chce, by nowa droga uwzględniała jej potrzeby. Podczas czwartkowej konferencji prasowej przedstawiono wstępną propozycję.

Politechnika Gdańska: Nowa ulica? Nic o nas bez nas!
A
A
data publikacji: 03 grudnia 2015 r.

Środowisko naukowe Politechniki Gdańskiej chce mieć wpływ na kształt miejskich inwestycji komunikacyjnych, związanych z uczelnią.
Środowisko naukowe Politechniki Gdańskiej chce mieć wpływ na kształt miejskich inwestycji komunikacyjnych, związanych z uczelnią.
Grzegorz Mehring

O sprawnym połączeniu komunikacyjnym górnego tarasu Gdańska z Wrzeszczem mówi się od kilku lat. Sprawa nabrała jednak rumieńców w ostatnich miesiącach, m.in. za sprawą wzrostu szans na realizację tej inwestycji w ramach kolejnej finansowej perspektywy unijnej na lata 2015 - 2020.

Naukowcy z PG przyznali w czwartek, że w ostatnim czasie dochodziły do nich sugestie, że, jako uczelnia techniczna, powinni bardziej zaangażować się w prace nad tym projektem komunikacyjnym, a przy okazji ocenić dotychczasowe warianty. Rektor Politechniki powołał więc interdyscyplinarny zespół naukowców z PG. W czwartek przedstawiono jego pierwsze, bardzo wstępne wyniki prac.

 

Naukowcy z PG proponują

Poprowadzenie linii tramwajowej przez ul. Traugutta i park przy Politechnice do al. Grunwaldzkiej. Ta miałaby się połączyć np. z przystankiem SKM Gdańsk Politechnika. Od strony ul. Traugutta tramwaj miałby "wchodzić" w tzw. Nową Politechniczną.

Sama uczelnia planuje rozwijać się w przyszłości, zwłaszcza w kierunku południowym. Przy okazji chce stwarzać przyjaźniejszą przestrzeń publiczną na swoim terenie. Już dziś wiadomo, że z jego wewnętrznej strefy usunięta zostanie część miejsc parkingowych.

- Jesteśmy największym miejscem pracy we Wrzeszczu - zaznacza prof. Lucyna Nyka, która jest m.in. pełnomocnikiem rektora PG ds. zagospodarowania przestrzennego kampusu PG. - Zatrudniamy ponad 3,5 tys. pracowników, a uczy się u nas ponad 25 tys. studentów. Każdego dnia 20 tys. osób przyjeżdża na Politechnikę, a później z niej odjeżdża. Jesteśmy więc ogromnym generatorem ruchu.

Podczas czwartkowej konferencji wskazywano wady i zalety poszczególnych rozwiązań komunikacyjnych. Prof. Nyka nie ukrywała, że park przy PG to historyczny cmentarz. - Pierwszy etap budowy to zawsze rozpoznanie i ekshumacja zwłok. Tak budowano m.in. nasz budynek Nanotechnologii - zaznaczyła.

Naukowcy podkreślają, że to ich pierwsze propozycje, a zależy im nie tylko na lepszej komunikacji dla studentów PG, ale też dla okolicznych mieszkańców.

Przy mikrofonie prof. Lucyna Nyka.
Przy mikrofonie prof. Lucyna Nyka.
Grzegorz Mehring

 

Jaka Nowa Politechniczna?

To projekt, który ma zapewnić szybkie i sprawne przemieszczanie się mieszkańców z górnego tarasu miasta m.in. z Piecek-Migowa i Suchanina do Wrzeszcza, z pominięciem Śródmieścia, a następnie do dolnego tarasu - w tym na Przymorze czy Zaspę. Poza budową bądź przebudową ulic między Wrzeszczem a Pieckami Migowem, planowana jest budowa na tym odcinku kolejnej linii tramwajowej.

Co ważne, naukowcy z PG, wspólnie ze studentami i doktorantami, prowadzą analizy przedstawianych dotąd wariantów i we własnym zakresie pracują nad dodatkowymi rozwiązaniami. W tym samym czasie, jedna z prywatnych firm, Mosty Katowice, na zlecenie miasta Gdańska przygotowuje szczegółową i kompletną analizę wszystkich proponowanych wariantów. Efekt jej pracy powinien być znany do końca stycznia 2016 r.

 

We wrześniu przedstawiono propozycję pracowni Alterpolis - patrz TUTAJ

Jedną z koncepcji przedstawiano mieszkańcom już w kwietniu br. - zobacz TUTAJ

Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora