Mniejsza podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej w kwietniu, czas na poznanie FALI

Z początkiem kwietnia w Gdańsku miały wzrosnąć ceny biletów komunikacji miejskiej. Podwyżka będzie, ale łagodniejsza niż wcześniej planowano. Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska, poinformował, że Miasto chce dać mieszkańcom więcej czasu na poznanie systemu FALA i związanych z nim zmian. Sama podwyżka nie ma związku z wprowadzeniem FALI, jest głównie skutkiem dramatycznego wzrostu cen paliwa i energii.
02.02.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia zintegrowany przystanek tramwajowo-autobusowy. W jednym kierunku zatrzymał się tramwaj, w drugim autobus. Na przystanku są podróżni, w tle - bloki mieszkalne
Celem systemu FALA jest stała optymalizacja wykorzystania autobusów i tramwajów do przewozu podróżnych - poprzez zbieranie precyzyjnych danych o przepływie osób. System podpowie, gdzie trzeba wysłać więcej pojazdów i zwiększyć częstotliwość kursów, a gdzie potrzeby są mniejsze. Pozwoli to na zminimalizowanie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

System FALA bez niepokoju

Wpis na Fb Piotra Borawskiego: 

“Niepokój mieszkańców dotyczący Fali sprawił, że postanowiliśmy dać im więcej czasu na poznanie systemu i związanych z nim zmian. Dlatego wejście w życie nowych taryf odraczamy do czasu uruchomienia wszystkich funkcjonalności, tj. zarówno aplikacji jaki i falomatów. Zgodnie z umową nastąpi to w lipcu. Do tego czasu planowana z początkiem kwietnia podwyżka będzie niższa i bilety będą kosztować: 117 zł za bilet miesięczny, 4,8 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut. Wcześniejsze testowe uruchomienie Fali będzie zależało od firmy budującej system”.

Podwyżka. Jak będzie, jak miało być?

  • Od początku kwietnia będzie obowiązywać jednolita stawka 117 zł dla wszystkich za normalny bilet miesięczny (obecnie 109 zł). Oddzielna stawka 130 zł dla osób, które nie chcą być włączone w system FALA, ma się pojawić nie w kwietniu, lecz w lipcu - gdy system zostanie w pełni uruchomiony.
  • Do lipca wprowadzony zostaje jednoprzejazdowy (bez prawa do przesiadki) bilet normalny w cenie 4,80 zł, choć wcześniej nie przewidywano takiego rozwiązania.
  • Bilet 75-minutowy z prawem do przesiadek ma kosztować od kwietnia 6 zł (obecnie 4,60 zł). 

Podwyżka nie ma związku z wprowadzeniem FALI. Jest wyłącznie skutkiem dramatycznego wzrostu cen paliwa, energii elektrycznej i gazu (rzędu 30-70 proc.) w ciągu ostatniego roku, a także najwyższej od 30 lat inflacji, która dodatkowo wywołuje presję płacową ze strony pracowników komunikacji miejskiej.

Nowe rozkłady jazdy na kilkunastu liniach autobusowych od poniedziałku, 6 lutego

FALA w Gdańsku i innych miastach 

System zostanie udostępniony mieszkańcom Województwa Pomorskiego na początku lipca tego roku, czyli zgodnie z terminem kontraktowym (3 lipca br). Obecnie trwają prace nad maksymalnym uproszczeniem systemu i poprawą jego funkcjonalności.

Nowe oferty biletowe będą wprowadzane sukcesywnie, po uruchomieniu FALI. Wzrosty cen biletów będą niższe, niż pierwotnie zapowiadano.

Do czasu uruchomienia FALI bilety będą kosztować:

  • w Gdańsku - miesięczne 117 zł
  • w Gdyni - miesięczne: 103 zł za bilety okresowe na linie zwykłe i nocne, a 115 zł za linie zwykłe, nocne i pospieszne
  • w Sopocie - miesięczny 81 zł
  • w Wejherowie 118 zł za bilety miesięczne.

ZTM odświeża wygląd tablic informacyjnych i pyta o opinię pasażerów. Napisz, do 28 lutego

Kto wdraża FALĘ i jaki jest jej cel?

Za wprowadzenie systemu Fala odpowiedzialna jest spółka Innobaltica, której głównymi akcjonariuszami są: samorząd województwa pomorskiego, miasto Gdańsk, miasto Gdynia, miasto Słupsk, MZK Wejherowo oraz miasta Chojnice, Lębork, Puck, Władysławowo oraz Tczew. 

Celem systemu FALA jest stała optymalizacja wykorzystania autobusów i tramwajów do przewozu podróżnych - poprzez zbieranie precyzyjnych danych o przepływie osób. System podpowie, gdzie trzeba wysłać więcej pojazdów i zwiększyć częstotliwość kursów, a gdzie potrzeby są mniejsze. Pozwoli to na zminimalizowanie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej.

Debata o systemie FALA. "Jeden standard podróży dla Pomorza, gdzie działa dziś 105 taryf"

System FALA. Dlaczego start 3 lipca?

Termin na uruchomienie FALI, 3 lipca wynika z kontraktu zawartego między InnoBaltica a Asseco Data Systems SA.

- Chcemy pogłębić testy aplikacji FALA, chcemy mieć pewność, że będzie ona prosta w użyciu i będzie mogła konkurować z obecnymi rozwiązaniami - mówi Marcin Stefański, prezes InnoBalitca. - Stąd zdecydowaliśmy o  przesunięciu testowego upublicznienia aplikacji o przynajmniej kilka tygodni.

FALA to system złożony z aplikacji mobilnej, portalu pasażera, oraz 6 tys. czytników  i terminali zainstalowanych w ok. 1000 pojazdach oraz na stacjach i przystankach kolejowych. Jego celem jest ułatwienie podróżowania komunikacją publiczną po Pomorzu poprzez zaoferowanie prostego sposobu płacenia za przejazdy komunikacją publiczną, niewymagającego znajomości taryf oraz planera podróży. Za podróżowanie będzie można płacić kartą płatniczą już w pojeździe.

TV

Światowa stolica bursztynu