• Start
  • Wiadomości
  • Piecki-Migowo. Pacjenci są zadowoleni, NFZ wyróżnił przychodnię

Piecki-Migowo. Pacjenci są zadowoleni, NFZ wyróżnił przychodnię

Nie czeka się na wizytę u lekarza, można się zarejestrować przez internet, a w rejestracji nie patrzą wilkiem - mówią pacjenci o NZOZ „Przychodnia Morena” w Gdańsku. W ankiecie przeprowadzonej przez Narodowy Fundusz Zdrowia gdańską przychodnię wyróżnili jako jedną z najlepszych w województwie pomorskim.
21.03.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Wejście do Przychodni Morena mocno kojarzy się ze standardami PRL-u, ale w środku obowiązuje nowa - wysoka - jakość.

- Dostaliśmy list gratulacyjny z NFZ, nie spodziewaliśmy się tego - mówi dr Barbara Rolbiecka-Tkaczyk. - To było bardzo miłe, choć my stale sprawdzamy, jak funkcjonuje przychodnia i wiemy, że chyba większość pacjentów jest zadowolona z naszych świadczeń.

"Przychodnia Morena" przy ul. Jaśkowa Dolina w Gdańsku jest największą przychodnią lekarską w Trójmieście: ma pod opieką 30 tys. pacjentów, współpracuje ze stu lekarzami ponad 20 specjalności. Na miejscu można wykonać badania diagnostyczne, laboratoryjne i radiologiczne. Na stronie internetowej przychodni możemy przeczytać: “Uznając, że zdrowie i życie ludzkie jest wartością najwyższą NZOZ Przychodnia Morena przyjmuje jakość wykonywanych usług za najważniejszy priorytet i temu podporządkowane są wszelkie działania”.

W przychodni działają trzy rejestracje: do lekarzy specjalistów, ogólna i ogólno-pediatryczna. Pacjenci rejestrują się na wizyty telefonicznie, ale równie sprawnie działa rejestracja  internetowa. Kiedy nie można się zapisać np. z nagłą infekcją na szybko do "swojego" lekarza POZ, aby pacjent nie czekał na wizytę, zapisuje się go do lekarza współpracującego z przychodnią.

- Dbamy o to, żeby w miarę możliwości pacjent nie czekał na wizyty - tłumaczy Barbara Rolbiecka-Tkaczyk. - Bardzo dbamy też o dobrą komunikację z pacjentami. Personel jest szkolony pod kątem reagowania w trudnych sytuacjach, ogląda filmy instruktażowe, ma spotkania z psychologiem. I nie jeden raz, ale regularnie co jakiś czas powtarzamy szkolenia, mówimy o problemach, o tym co można poprawić, co zmienić. I to działa, dzięki wysiłkowi całego personelu, od pań sprzątających po lekarzy.

Barbara Rolbiecka-Tkaczyk


Co ważne dla pacjenta

Ankietę można było wypełnić od 5 do 30 listopada 2015 roku na stronie internetowej Funduszu lub w formie papierowej w oddziałach wojewódzkich NFZ i ich delegaturach.  "Badanie Satysfakcji Pacjenta Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ)" adresowano do pacjentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali ze świadczeń POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej).

Wzięło w niej udział 1,4 tys. mieszkańców woj. pomorskiego (w całej Polsce ponad 35 tys. osób). Ankietowani nie musieli wymieniać nazw placówek, które podlegały ich ocenie. Odpowiadali na 22 pytania, m.in: jak długo czeka się na wizytę u lekarza, czy do przychodni łatwo się dodzwonić, oceniali też możliwość uzyskania skierowania do lekarza specjalisty.

Na pytanie: Co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń? najczęściej wskazywano: „profesjonalizm personelu medycznego”, „czas oczekiwania na uzyskanie świadczenia”, a także „uprzejmość i życzliwość personelu medycznego”.

Ponad połowa respondentów (53 proc.) wskazała w ankiecie, że uzyskała świadczenie w dniu zgłoszenia, a co piąty (20 proc.) z jednodniowym oczekiwaniem.

Dostępność do rejestracji telefonicznej (łatwość dodzwonienia się) na piątkę (w skali 1 – 5) oceniło 36 proc. osób, tylko 20 proc. pacjentów wystawiło ocenę „4”. Podobnie było z oceną dostępności do badań zlecanych przez lekarza POZ - 40 proc. badanych oceniło ją na „5”, a 20 proc. na „4”.

Przychodnia Morena jest największą taką placówką lekarską w Trójmieście: ma pod opieką 30 tys. pacjentów.


Większość jest zadowolona

Wyniki ankiety pokazały, że zdecydowana większość pacjentów jest zadowolona ze sposobu informowania ich w placówkach POZ o stanie zdrowia. Na pytanie „Czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia?” 54 proc. ankietowanych odpowiedziało: „tak”, a 29 proc. „raczej tak”.

W ankiecie pacjenci wskazywali także poziom zadowolenia (w skali 1-5) z udzielanych świadczeń zdrowotnych w ramach POZ. Najwyższą ocenę wystawiło 39 proc., czwórkę przyznał  co czwarty badany (24,7 proc.). Mniej osób wybrało najniższe oceny; co dziesiąty badany (10,19 proc.) ocenił poziom zadowolenia z udzielanych świadczeń na „2”, a tylko 6,77 proc. osób na „1”.

Ponad trzy czwarte (76,24 proc.) uczestników ankiety podało (w pytaniu nieobowiązkowym) miejscowość, w której znajduje się ich gabinet POZ, a blisko dwie trzecie (63,53 proc.) – nazwę placówki.



Spośród placówek w woj. pomorskim największe uznanie pacjentów zyskały także praktyki POZ:

  • Tomasz Kuźmiński NZOZ „Centrum Zdrowia Salus” Słupsk, ul. Piłsudskiego 2;
  • Mariusz Kamiński NZOZ przy Akademii Morskiej w Gdyni, ul. Morska 83;
  • Wojciech Lewenstam NZOZ „Lekarz Domowy” Słupsk, ul. Kołłątaja 31;
  • Elżbieta Barejka Indywidualna Specjalistyczna Praktyka Lekarska, Kwidzyn, ul. Kazimierza Wielkiego 2

TV

Warzywa od rolników przy pętli Łostowice - Świętokrzyska